יום שני, 18 בינואר 2016

יריב אופנהיימר – מזכ"ל שלום עכשיו

יריב אופנהיימר על האפליה הגזענית בהר הבית || אין ברירה

"ערך החיים חשוב מערך התפילה. כפי שהיהדות לא נכחדה עד 1967 כך היא לא תיעלם לאור ההגבלות על העלייה להר בימים אלו."

↓ מאת: ארנון סגל

הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים. לכן, לא מעט אנשי דת ורבנים קבעו כי העלייה להר ליהודים אסורה. 

הר הבית הוא מקום קדוש ללא כל קשר לשאלות פוליטיות ומדיניות, לכן אינני מבין מדוע מתעקשים גורמי ימין להפוך את ההר לזירת הפגנות פוליטיות. 

לא חופש דת ופולחן מעניין את העולים להר אלא הרצון להתריס כנגד הנוכחות הפלסטינית במקום ולהעביר מסר כי הריבונות המדינית על ההר שייכת ליהודים. הפיכת ההר לזירת מאבק פוליטי הגיעה לשיא כאשר הצטרף לטרנד גם דני דיין, איש ימין חילוני למהדרין, שלפתע החליט שגם הוא חייב לעלות בהפגנתיות להר. 

הר הבית הוא מקום חשוב ליהדות אבל ריבונות מדינית על ההר איננה תנאי יסוד לקיומה של מדינת ישראל. כזכור ראש הממשלה בן גוריון הכריז על הקמת המדינה ללא הר הבית וללא הכותל. עד 1967 התקיימה כאן מדינה משגשגת, יהודית ודמוקרטית, אור לגויים. 

לאחר מלחמת ששת הימים הפך ההר למקום שבו הדת והפוליטיקה השתלבו בצורה אופטימלית. היהדות (לרבות הציונות הדתית) כיבדה את ההלכה כי אין לעלות להר והפלסטינים לא חשו שהר הבית נמצא בסכנה. התיאבון בימין להיאבק בפלסטינים ולהפגין שרירים הוא שגרם לשינוי בהלכה והפיכת ההר למקום שלפתע חשוב לעלות אליו, מדי יום. 

כל עוד הסיכסוך הפוליטי לא ייפתר, לא ניתן יהיה למצוא פתרון דתי מוסכם לשני העמים. במסגרת המחיר ששני הצדדים משלמים על המשך הסכסוך, אלפי פלסטינים מהגדה ומעזה מנועים מלעלות להר וגם ההגבלות על היהודים קיימות. את הסטטוס קוו חייבים לשמר. האינטרס המדיני, הביטחוני והרצון להשאיר את הסכסוך פוליטי ולא דתי גוברים על האינטרס לאפשר תפילת יהודים בהר. 

ערך החיים חשוב מערך התפילה וכפי שהיהדות לא נכחדה עד 1967 כך היא לא תיעלם לאור ההגבלות על העלייה להר בימים אלו. מי שרוצה לשנות את המצב שיפעל לפתרון פוליטי של הסיכסוך שיחזיר את ההר להיות מקום תפילה, ולא זירת הפגנות וסמל לריבונות. כך תיסלל הדרך לדו קיום בהר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה