יום רביעי, 10 באוגוסט 2016

הלכה יומית בנושאי המקדש - ז במנחם אב תשע"ו

הלכה יומית/ המכון לכהנים "נזר הקודש" || ז במנחם אב תשע"ו

ניתן היום להשתמש בגז על גבי המזבח במקום עצים, למעט שני גזרי עצים בבוקר ובין הערבים שהם גזירת הכתוב ואינם משתנים (תחומין כט). 

4 תגובות:

  1. שטויות! עם גז תקריבו במקדש וירטואלי באתר אינטרנט
    כפי המתבאר במסכת פרה פ"ד מ"ג רק בשריפת פרה אדומה חומרי בעירה אחרים כשרים כי לא נכתב עצים
    משנה מסכת פרה פרק ד

    שרפה שלא בעצים או בכל עצים אפילו בקש או בגבבה כשרה.
    רמב"ם הלכות פרה אדומה פרק ד
    שרפה שלא בעצים או בכל עצים אפילו בקש או בגבבא כשירה,
    ר' עובדיה מברטנורא מסכת פרה פרק ד משנה ג

    שרפה שלא בעצים - שהצית האור בגופה של פרה:
    כשרה - שלא נכתב בתורה עצים, אלא ושרף סתם:
    או בכל העצים - שלא שרפה בארזים ארונים וברושים ועצי תאנה השנויים בפרקין דלעיל:
    במקדש הותר רק עצים דרגה אמצעית שמצאנו זה בנשרפים חוץ לעזרה שכל עצים כשרים אפילו קש וגבבא אבל לא חומרי בעירה אחרים (בזמנם סיד למשל)
    רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק ז
    הלכה ה
    ושריפת כל הנשרפין כשירה בזר ובלילה, וכל הנשרפין חוץ לעזרה כל העצים כשרין לשריפתן אפילו בקש ובגבבא שנאמר על עצים באש אש מכל מקום, ולמה נאמר עצים להוציא את הסיד ואת הרמץ.

    ובשאר הקרבנות העצים הוא דין עצמי כקרבן כנמבואר בהלכות סולי המוקדשים
    ואף זר שהביאם חייב מיתה רמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק ט
    והמסדר שני גזרי עצים על המערכה הרי הוא כמקטיר איברים וחייב מיתה שהעצים קרבן הוא,

    ובתורה ה' ציווה על עצים (בניגוד לפרה אדומה)
    בעולה
    ויקרא פרק א

    (ז) וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ:
    (ח) וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֵת הַנְּתָחִים אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַפָּדֶר עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ:
    (ט) וְקִרְבּוֹ וּכְרָעָיו יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ לַיקֹוָק: ס
    (י) וְאִם מִן הַצֹּאן קָרְבָּנוֹ מִן הַכְּשָׂבִים אוֹ מִן הָעִזִּים לְעֹלָה זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ:
    (יא) וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לִפְנֵי יְקֹוָק וְזָרְקוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת דָּמוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב:
    (יב) וְנִתַּח אֹתוֹ לִנְתָחָיו וְאֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת פִּדְרוֹ וְעָרַךְ הַכֹּהֵן אֹתָם עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ:
    (יג) וְהַקֶּרֶב וְהַכְּרָעַיִם יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְרִיב הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה הוּא אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיקֹוָק: פ
    (יד) וְאִם מִן הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ לַיקֹוָק וְהִקְרִיב מִן הַתֹּרִים אוֹ מִן בְּנֵי הַיּוֹנָה אֶת קָרְבָּנוֹ:
    (טו) וְהִקְרִיבוֹ הַכֹּהֵן אֶל הַמִּזְבֵּחַ וּמָלַק אֶת רֹאשׁוֹ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה וְנִמְצָה דָמוֹ עַל קִיר הַמִּזְבֵּחַ:
    (טז) וְהֵסִיר אֶת מֻרְאָתוֹ בְּנֹצָתָהּ וְהִשְׁלִיךְ אֹתָהּ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ קֵדְמָה אֶל מְקוֹם הַדָּשֶׁן:
    (יז) וְשִׁסַּע אֹתוֹ בִכְנָפָיו לֹא יַבְדִּיל וְהִקְטִיר אֹתוֹ הַכֹּהֵן הַמִּזְבֵּחָה עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ עֹלָה הוּא אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיקֹוָק: ס
    בשלמים ויקרא פרק ג

    (ה) וְהִקְטִירוּ אֹתוֹ בְנֵי אַהֲרֹן הַמִּזְבֵּחָה עַל הָעֹלָה אֲשֶׁר עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיקֹוָק: פ
    בנשרפים מחוץ לעזרה (הובא הלכתם שבניגוד למזבח כשרים גם קש וגבבה שהם ממיני העצים ממה שכתוב ושרף על עצים באש ולא היה צריף לכתוב באש)
    ויקרא פרק ד
    (יב) וְהוֹצִיא אֶת כָּל הַפָּר אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל מָקוֹם טָהוֹר אֶל שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן וְשָׂרַף אֹתוֹ עַל עֵצִים בָּאֵשׁ עַל שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן יִשָּׂרֵף: פ
    באש של כל שאר הקרבנות ויקרא פרק ו

    (ה) וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ לֹא תִכְבֶּה וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים:
    (ו) אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה: ס
    גם במזבח הפנימי צריך להביא דוקא גחלים ממזבח החיצון כך שחייב להיות גם שם לא מגז

    והאמת שדברי הבל אלו לא ראוי שיצוטטו במקום זה שמקוראים פה אנשים רצינים יותר

    השבמחק
  2. ההיתר לגז במקדש נכתב על ידי רבאי יהושע פרידמן הקונסרבטיבי חוקר המקדש

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי כוונתו לסיוע בגז וגם כך הדברים תמוהים

      מחק
  3. האם לדעתו גם מזוזה מספיק שהפרשות כתובות בספר אלקטרוני, או רק ת שכבר זמן רב לא בוצעו הוא מציע לעוות ולשנות

    השבמחק