יום שני, 26 בספטמבר 2016

פרופ' מנואל טרכטנברג, המחנה הציוני

זיקה בת יותר מ-3,000 שנה להר הבית || יש פתרון למציאות

"אין דו קיום ושלום אלא אם כן מאפשרים לכל אחד לבטא את רגשותיו על פיסת הקרקע הצרה הזו. אין ספק שהמצב הנוכחי בהר הבית איננו סביר. אין דבר בסיסי יותר מאשר אמונת האדם בא-ל והפולחן שהוא רוצה לקיים"

↓ ארנון סגל מראיין את פרופ' מנואל טרכטנברג

"הר הבית הוא המשכיות ושבר. הרי באתר הזה קם בית המקדש הראשון ונחרב, ואחר כך קם בית המקדש השני ושב ונחרב, והנה חזרנו לכאן אחרי אלפיים שנה, ועל כן המקום הפיזי הזה מסמל את ההמשכיות של העם היהודי כאן, בארצו. מצד שני קיים שבר החורבן, בייחוד חורבן הבית השני המשקף את השבר הפנימי שקרה בעם ישראל, שהביא לשנאת חינם. כשאני מתבונן ברוחי בהר הבית – זו לא מוכרחת להיות נוכחות פיזית – אני מתפעם מאותה המשכיות שהביאה אותנו עד הלום וחש את הקשר העמוק וההדוק להיסטוריה המפוארת שלנו, אבל מצד שני הוא מזכיר לי שאוי לנו מלצלול לתהומות של שיסוי ושנאה פנימיים, כי אלו עלולים להביא אותנו חלילה לחורבן בית שלישי". 

"ביקרתי בהר הבית, אם כי לפני שנים רבות. אז עליה להר הבית היתה דבר של מה בכך". 

אחרי כל התיאורים היפים הללו, כיום הר הבית הוא אתר מוסלמי. 

"זה אתר שנוי במחלוקת, לדאבוני הרב, מבחינת השליטה בו והגישה אליו. בעיניי זה לא צריך להיות מקום מפלג ומפריד בין הדתות השונות כפי שהוא כיום. נכון, כרגע המוסלמים רואים את הר הבית כשייך להם באופן בלעדי, אבל המוסלמים גם ידעו לחיות עם היהודים בשלום, למשל בספרד בתקופת הרמב"ם, כך שאינני מקבל את המציאות הנוכחית כגזירה משמיים. היו זמנים אחרים וצריך לשאוף להם. אסור להתייאש. 

"אף אחד לא יכול לומר לנו מה להרגיש ומה לא, ואיש לא מסוגל לערער על זיקה בת יותר מ-3,000 שנה להר הבית. צריך לחתור להפוך את הר הבית כסמל לדו קיום ולשלום ולא כסמל למלחמה". 

במסגרת החתירה לדו קיום ולשלום, כדבריך, אתה בעד לאפשר חופש פולחן גם ליהודים בהר? 

"זה מה שצריך להיות. אין דו קיום ושלום אלא אם כן מאפשרים לכל אחד לבטא את רגשותיו על פיסת הקרקע הצרה הזו. פעם זה היה כך. אין ספק שהמצב הנוכחי במקום הזה איננו סביר. צריך לדעת לשים גבולות. אין דבר בסיסי יותר מאשר אמונת האדם בא-ל והפולחן שהוא רוצה לקיים. מצד שני, נדרשים אורך רוח וחתירה להבנות ולא לעימות".

כשאתה רואה יהודים שנעצרים בהר הבית בגלל שהתפללו בו, מהן תחושותיך? 

"תחושה קשה שמדובר במצב לא תקין, אבל אינני מטיל את האשמה על המשטרה. ברור שהפתרון איננו משטרתי ולא יכול להיעשות בצורה כוחנית, כלפי שני הצדדים. מי שחושב שאפשר לכבוש את ההר בכוח, טועה. קיימת מציאות בינלאומית מורכבת ולנוכח העובדה הזו צריך לפעול בצורה נבונה. צריך לשדר שהזיקה שלנו להר הבית חזקה כפי שהיתה במשך 3,000 שנה". 

רוב מוחלט של חבריך במחנה הציוני לא יסכימו איתך. הם אינם מוכנים לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית.

"ההתנגדות איננה עקרונית אלא מול מציאות מדינית במסגרת הקונפליקט הקיים. גם אני סבור שיש לעשות את הדברים בשום שכל. אני מתנגד לפרובוקציות. אני לא רוצה שפיכות דמים, אלימות והתלהטות הרוחות כתוצאה מזה. צריך למצוא את הדרך לעשות זאת ללא אלימות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה