יום חמישי, 10 בנובמבר 2016

לך לך: שלשה מזבחות – ועוד אחד/ הרב ישראל אריאל

פרשת המקדש - לך לך || הרב ישראל אריאל

לכל מזבח שבנה אברהם היתה משמעות שונה • מה היחודיות של המזבח שבנה אברהם אבינו בהר המוריה?


↓ מאת: הרב ישראל אריאל

ארבעה מזבחות מקים אברהם: באלון מורה, בבית אל, בחברון ובהר המוריה. כל מזבח ויעודו המיוחד. הדבר מורגש בלשון הפסוקים. בבראשית (יב, ו) נאמר: וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ.  וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו'. מסביר רש"י, שהמזבח בא כהודיה לה' על בשורת הבנים ובשורת ארץ ישראל.

מאידך גיסא, באשר למזבח בבית אל, נאמר עם בנין המזבח, שאברהם נשא שם תפילה, ככתוב: וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לה'  וַיִּקְרָא בְּשֵׁם ה'', מתרגם אונקלוס: 'וצלי', כלומר, עמד בתפילה, ומסביר רש"י, שהתפילה היתה על העתיד להתרחש לישראל מול העיר עי בימי יהושע. היה זה למעשה קרב ראשון של יהושע על כיבוש ארץ ישראל, והנה הוא נוחל מפלה. לפיכך נשא אברהם תפילה על ישועתם.

בהיותו בשכם סבר אברהם כי מתנת ארץ ישראל לישראל תהיה כשאר המתנות, אולם מול העיר עי למד, שארץ ישראל נרכשת בקרבנות, וכמאמר הגמרא בברכות ה, א: 'רבי שמעון בן יוחאי אומר: שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל, וכולן לא נתנן אלא על - ידי יסורין. אלו הן: תורה וארץ ישראל והעולם הבא'. עמד, אפוא, אברהם והתפלל שהיסורים לא יהיו גדולים מדי ושבניו יעמדו בכך.

מזבח שלישי בונה אברהם בחברון, כנזכר בהמשך פרשתנו (בראשית יג, יד) שאברהם נצטווה להתבונן על מרחבי ארץ ישראל ולהתהלך בה, ומבואר בבראשית רבה (לט, טז). שמזבח זה היה להודיה על קנין הארץ, שם מודה אברהם לה' על הזכות שניתנה לו לעשות קנין הליכה בארץ ישראל ועל כל מה שראו עיניו בהליכתו. שם קורא אברהם בשם ה', שיידעו הכל, כי יש אדון לעולם ואדון לארץ.

אברהם מוסיף ובונה מזבח, שכן, בנין המזבח הרי זו פעולת חזקה, שכן, בכך קובע אברהם עובדה, ומקים מקום קבוע לדרישת ה', ואין לך מעשה חזקה גדול מזה. זה, אפוא, ענינו של המזבח אשר בנה אברהם בחברון כמעשה חזקה וכאות תודה על 'קנינה' של ארץ ישראל. שלשת המזבחות האלה אינם אלא הכנה למזבח העיקרי – המזבח הרביעי -שבנה אברהם בהר המוריה כיסוד לבנין בית המקדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה