יום שני, 8 במאי 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם: קברי מנהיגים ערביים בכותל המערבי

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

בין מתפללי הכותל המערבי למקום המקדש מפרידה שורת קברים  בקברים אלו קבורים הגדולים שבשונאי ישראל  בפינה השבועית של 'כפות המנעול' סוקר פינחס אברמוביץ' את מקום הקברים ואת זהות הקבורים בהם

קברי משפחת אל חוסייני בכותל המערבי של הר הבית

↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול


לדאבוננו, על קדושת הר הבית מעיבה קבורת גויים. לאורך הכותל המערבי של הר הבית, בין שער הברזל לשער הכותנה, קבועים חלונות עם סורגים. מאחורי הסורגים שורה של קברים של מנהיגים ערבים, בהם מהגדולים שבשונאי ישראל. בין הקברים, בחדר אשר מקושט בדגל של ממלכת ירדן, קבריהם של שני מלכים האשמים: חוסיין בן עלי מלך חיג'אז נקבר בהר בשנת 1931. לצידו קבור בנו, עבדאללה הראשון מלך ירדן, סבא רבה של המלך עבדאללה השני, אשר נרצח בהר הבית בשנת 1951. 

משפחה נוספת היא משפחת אל-חוסייני הירושלמית, ממובילי המלחמה נגד היישוב היהודי בארץ ישראל. מוסא כאט'ם היה ראש העיר ירושלים בשנים 1918 1920. הוא הועבר ממשרתו כאשר היה שותף להסתה שהובילה למאורעות תר"פ בירושלים, הוא מת בשנת 1934 ונקבר בהר הבית. 

בנו של מוסא כאט'ם, עבד אל-קאדר אל חוסייני, נולד בירושלים בשנת 1907. הוא חבר לכנופיות טרור והיה ממנהיגי המרד הערבי, ונאלץ לברוח לעיראק לאחר שהשתתף בפרעות הדמים נגד היישוב היהודי בשנים תרצ"ו – תרצ"ט. בשנת 1947 חזר לארץ ועמד בראש הצבא הפלסטיני שהתהווה במלחמת השחרור במטרה למנוע את הקמת המדינה היהודית. 

קברי מלכים ההאשמים בכותל המערבי של הר הבית

שנאתו של עבד אל-קאדר ליהודים הייתה רבה במיוחד. בתגובה להצעה לשביתת הנשק אמר: 
"רק בכח החרב תיפתר שאלת ארץ ישראל. אנו דורשים שכל היהודים עד האחרון שבהם יצאו מארץ ישראל, ולאן ילכו? אין זה נוגע לנו. העולם גדול למדי לקלוט 600 אלף יהודים". 

לבנו פייצל כתב: 
"אדמת האמיצים הזאת היא אדמת אבותינו, על האדמה הזאת אין כל זכות ליהודים, איך אוכל לישון בעוד האויב עליה? דבר-מה בוער בלבבי, מולדתי קוראת".

עבד אל-קאדר נורה ונהרג על ידי כוחות ההגנה ב-8 באפריל (כ"ח אדר ב') 1948 בעת שניסה לכבוש את הקסטל במטרה לשלוט על הדרך לירושלים. מותו של עבד אל-קאדר אל-חוסייני הוביל לזעם ערבי ולפזעה - אזעקת חרום ללוחמים הכפריים במטרה להשיב את גופתו של עבד אל-קאדר. 

עבד אל קאדר אל חוסייני בראש לוחמיו (1948)

בהתקפה קשה זו נסוגו חיילי ההגנה מן המצודה ובה נטבעה הפקודה העברית המפורסמת: "הטוראים ייסוגו והמפקדים ישארו לחפות". בקרב זה נפלו עשרות חיילים ומפקדים, ופצועים נרצחו. ארבעה לוחמים בלבד הצליחו לסגת מן הקרב. 

הלווייתו של עבד אל-קאדר התקיימה בהר הבית והשתתפו בו כשלושים אלף ערבים. בעת הלוויתו התרוקנה המצודה והכפרים שסביבה מלוחמים כדי להשתתף בהלווייה, וכוחות הפלמ"ח ניצלו הפוגה זו על מנת לכבוש את הקסטל מחדש ולפוצץ את בתי הכפר. כך היה הקסטל לכפר הערבי הראשון שנכבש על ידי היהודים במלחמת העצמאות. 

כיבוש הכפר, יחד עם הריגתו של עבד אל-קדר, גרם לשבר מוראלי כבד עבור הכוחות הערביים. בשנת 2001 נקבר בהר הבית בנו של עבד אל-קאדר, פייצל חוסייני, שהיה הממונה על ענייני ירושלים ברשות הפלסטינית. 

כן יאבדו כל אויבך השם!

ממציא קדושת כיפת הסלע לאיסלאם וממציא הלאומיות ה"פלסטינית" חאג' אמין אל חוסייני
בפגישה עם הצורר אדולף היטלר ביקש להקים מחנות ריכוז ליהודי ארץ ישראל
מת בלבנון ב-1974, ביקש להיקבר בהר הבית. ממשלת ישראל סירבה

2 תגובות:

  1. ישנו קבר נוסף שם והוא של ידידו ושותפו של המופתי, מוחמד עלי ראש מוסלמי הודו, אשר נפטר ב- 1931. המופתי נעזר בו כדי להקים מערך כלל-מוסלמי עולמי לאחר מאורעות צרפ"ט כדי להמשיך ולבסס הסכסוך בארץ-ישראל כעימות בין-דתי. חומר מעניין על קבורתו נמצא בחוברת זו: "מחקרי מכון ירושלים לחקר ישראל מס׳ 446, גאו-פוליטיקה של יצירת פנתיאון: קבורתו של מוחמד עלי באל-חַרַם אל-שריף/הר-הבית, 1931", מעוז עזריהו ויצחק רייטר. והנה קטע מתוך ויקיפדיה: "המופתי שאף להקים בהר הבית "פנתיאון" לגדולי האסלאם, האומה הערבית והעם הפלסטיני, ובמסגרת זו פעל להבאתו לקבורה במקום של מאולנה מוחמד עלי, מנהיג המוסלמים בהודו שמת בלונדון ב־1931. בהמשך אותה שנה איפשר מחווה דומה כלפי מלך חיג'אז ואבי השושלת ההאשמית, חוסיין בן עלי, שמת בגלות בעמאן. ב־1934 הובא לקבורה במקום דודו של המופתי, מנהיג התנועה הלאומית הפלסטינית וראש עיריית ירושלים מוסא כאט'ם אל־חוסייני."

    השבמחק
  2. חבל לאמץ את הטרמינולוגיה של אוייבי ישראל. עבד אל-קאדר אל חוסייני שר"י לא עמד בראש הצבא ה"פלסטיני". אלא היה מנהיג כנופיות ערביות. ה"פלסטינים" הומצאו עשרות שנים מאוחר יותר.

    השבמחק