יום רביעי, 28 בנובמבר 2012

עליה להר הבית - שאלת רב באתר כיפה

במדור "שאל את הרב" באתר כיפה הוצגה שאלה בענין העליה להר הבית. הבאנו את השאלה, התשובה ותגובה לתשובה. התגובה טרם פורסמה באתר כיפה.

נראה שחוסר הדיוק של כותב  התשובה, מבליט את ההכרח להתמסר יותר ללימוד מעמיק ומקיף של בנין בית המקדש, העבודה בו ושאר הנושאים הנוגעים בו.



תוכן השאלה:
 רבני הציונות הדתית בהר הבית

שלום,
אפשר בבקשה הסבר למה יש רבנים שהתירו לעלות לחלקים מסויימים להר הבית ולמה יש רבנים שאסרו?
ולמה מהתחלה אסור לעלות לכל הר הבית?

תוכן התשובה:
שלום רב
ההלכה המקובלת שנפסקה על ידי הראשונים היא שקדושת הר הבית קיימת גם כשבית המקדש חרב. בשל כך, המקום בו הייתה העזרה קדוש בקדושת מחנה שכינה. ברמת קדושה זו - כל אדם שהוא טמא מת שנכנס חייב כרת. היות וכולנו טמאי מתים עד שיגלה הקב"ה את עינינו למראה פרה אדומה ונוכל להיטהר על ידה מהטומאה הזו, לא ניתן היום להיכנס לתחומי העזרה.
לעומת זאת, כל השטח שהוא מסביב לעזרה אך נמצא בתחומי הר הבית קדוש בקדושת מחנה לויה, ולשם אסור לטמאי טומאת זב, זבה ונדה להיכנס. היות וניתן להיטהר מטומאות אלה גם היום על ידי טבילה במקווה - אפשר להיכנס לתחומי הר הבית שאינם העזרה.
המחלוקת בין הרבנים האם מותר להיכנס להר הבית או אסור, היא בשאלה היכן היה ההיכל ומהו המיקום המדוייק של קודש הקודשים, וממילא מנקודה זו אפשר לחשב את גבולות העזרה ואת המקומות אליהם מותר ואסור להיכנס.
יוצא, שמי שהולך לפי שיטה אחת - לא יכול ללכת בערך בחצי מההר, ומי שהולך לפי שיטה שניה - לא יכול ללכת בחצי השני.
היות ומדובר בספק של כרת, הרבנים האוסרים אומרים שאסור לעלות לחלוטין להר הבית. הרבנים המתירים סוברים שהשיטה היחידה שאפשרית היא זו שסוברת שההיכל עמד היכן שניצבת היום בעוונותינו כיפת הסלע. ממילא ניתן לסובב בהר סביב למקום בו עמד ההיכל, ולעלות להר בקדושה. הם גם ´מגייסים´ לטובתם ציטוטים של הרדב"ז וראשונים אחרים שמתארים את עלייתם להר הבית.
ניתן רק לסיים בציטוט: אלו ואלו דברי א-להים חיים, ושכל אחד יפסוק על פי רבו ומורו.
שנזכה לצאת מהספקות ומהמחלוקות הללו בבניין בית המקדש במהרה בימינו!
אריאל
(המשיב אינו רב)
התשובה התקבלה מצוות ישיבת פתח תקוה בתאריך י"ב כסליו תשע"ג


להלן תגובה קצרה שכתבתי וטרם פורסמה:
ישר כח על התשובה ועל ההתיחסות הענינית אבל נראה שנפלו כמה טעויות.
א.      באשר לקדושת הר הבית והעזרות כיום - ההלכה המקובלת שקדושות המקדש לא פקעה לא מקובלת על כל הראשונים (הראב"ד והמאירי למשל  פסקו להיפך), אולם כך התקבל להלכה בדורות האחרונים. ראוי לציין שחלק מהפוסקים שהקדושה לא פקעה (הרדב"ז למשל), מתיחסים רק לקדושה מהתורה ולא לקדושות שהוסיפו חז"ל (עזרת נשים והחיל).
ב.      באשר לפרה אדומה - הקב"ה לא צריך לגלות את עינינו בקשר לפרה אדומה, הוא נתן לנו את התורה ואנו מחויבים לנהוג על פיה. יש אפשרות לשרוף פרה אדומה גם כיום, אם רק נרצה.
ג.       באשר לשטח האסור בכניסה - שטחו המקורי של הר הבית היה 500*500 אמה, שטח ההר כיום כפול מכך, שטח העזרה - 187*135 אמה - רק בשטח זה יש איסור כרת, נחמיר ונוסיף את שטח עזרת נשים 135*135 אמה שהיו אסורים מדרבנן לטבולי יום ונגיע ל-322*135 אמה, לכך יש להוסיף 10 אמות מכל צד המהוים את שטח החיל שהיה אסור לכניסת טמאי מתים מדרבנן.
כפי שציינו שטח הר הבית כיום כ-1000*1000 בקרוב.
לאור האמור לא ברור כיצד המשיב הנכבד אומר שהשטח האסור מהתורה תופס כמחצית משטח ההר.
ד.       המחלוקת באשר למיקום המקדש - גם אם נחמיר לפי כל השיטות, עדין יש בהר הבית שטח גדול שניתן להכנס אליו לאחר טבילה לפי כל השיטות, מה עוד שהשטח האסור מהתורה ולביו יש איסור כרת קטן מאוד.
ה.      אז על מה המחלוקת בין האוסרים למתירים - אם נעיין היטב, נמצא שרוב האוסרים, הן מהמחנה החרדי והן מהמחנה הלאומי, מונעים מסיבות אידאולוגיות ומקצתם חוששים להתיר את הכניסה, שמא יעלו אנשים קלי דעת לתחום העזרה עצמה.
לאור האמור, ברור שמי שסובר ששיבתנו לארץ ישראל, כיבוש ירושלים והר הבית וחיזוק ריבונות ישראל בארצו ניתנו לנו כמתנה משמים וכי עלינו לאחוז במתנה זו בכל כוחנו ולטפחה לקראת הגאולה השלמה, חייב לעלות למקומות המותרים בהר הבית בטהרה, אם כדי לקבע את ריבונות ישראל במקום ואם כדי לקדם את בנין המקדש במהרה בימנו. אמן.

אסף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה