יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

קורות בית-המקדש שימשו כחומר להסקה

בעקבות חשיפה ראשונה כאן באתר, אודות השחתת קורות עץ עתיקות מתקופת בית ראשון, פורסמו כתבות בכמה כלי תקשורת אודות המקרה.

 

להלן כתבה של עידן יוסף במחלקה הראשונה Nes1 על המקרה והמחדל:


הווקף משחית היסטוריה יהודית
קורות בית-המקדש שימשו כחומר להסקה
עצי הלבנון מימי בית ראשון אותם קיבל שלמה המלך מחירם מלך צור משמשים בידי הווקף להסקת דוודי בדיל לצורך איטום גגות בהר-הבית רשות העתיקות לא פיקחה על ההרס
קורות עץ שחלקן מתוארך לימי בית ראשון, ונמצאו עונות להגדרות עצי הלבנון אותם קיבל שלמה המלך מחירם מלך צור, נמצאו הבוקר (יום א', 4/11/12) כחומר להסקה במתחם השקוע ליד שער הרחמים שבמזרח הר הבית. מדובר בעצים ענקיים באורך של למעלה מ-10 מטרים ובקוטר של כחצי מטר.
מזה זמן רב ניסו ערבים לפנות את הקורות מהמתחם, והפעם הצליחו. חלק מן הקורות הושלכו לחבית בוערת ונשרפו לצורך הסקה. עליהן הונחו דוודי בדיל גדולים ורותחים להמסת בדיל המשמש כחומר בידוד לגגות של מסגד עומר ושל אל-אקצה.
בעבר היו עצים אלה במחסן אקצה הקדומה, הלא הן אורוות שלמה. עד לפני כתריסר שנים היה מחסן זה אטום, והעצים הוצאו ממנו לאזור הכותל הדרומי ואחר כך למתחם שליד שער הרחמים כדי לבנות ממנו מסגד. במשך שנים טען הווקף המוסלמי כי אינו מעוניין לפגוע בעצים המקודשים משום שהם חלק מאקצה הקדומה. זה לא מנע ממנו להעביר את הקורות למקום החשוף לגשם, לרוח ולשמש, שם שהו מספר שנים. לאחר עתירות ופניות, התחייבה רשות העתיקות לשמור ולהגן עליהן, אולם כאמור היום התגלתה הפגיעה.
הערבים אסרו לצלם

את הפגיעה גילתה קבוצה של כעשרים יהודים שעלו אל ההר. עדי הראייה סיפרו שהערבים אסרו עליהם לצלם את פינוי העצים ולהתקרב למקום, וכי נציג רשות העתיקות - שעל-פי החוק אחראית לגורל הקורות - כלל לא נצפה בשטח. 
 שריפת קורות עץ עתיקות בהר הבית
ארגוני
המקדש הביעו תמיהה על שריפת הקורות והעצים בהר הבית, וקראו לממשלה להגן על קודשי ישראל. בהודעת הארגונים נאמר כי "אין מקום לשריפת עצים בהר הבית, גם לו לא היה בהם ערך היסטורי, וגם אם מקורם בבנייה המוסלמית שנבנתה על חורבותינו, והוחלט לזורקם ולהשליכם - אסור לזהם בשריפתם את האתר הקדוש. השריפה המסתורית, וללא שניתנה שום הודעה לציבור, מעלה חשש כבד שמדובר בכוונה להשמיד את שרידי המקדש והמשכן ולהעלים את שורשי העם היהודי מן המקום הקדוש".משה פייגלין, מנהיג חזית יהודית בליכוד, שנכח בשטח, הביע זעזוע מהמתרחש בהר. לדבריו, הדבר נעשה "תחת עיניהן העצומות של ממשלות ישראל, שהפנו עורף לסלע קיומנו בארץ".
ממשטרת ירושלים ומרשות העתיקות נמסר כי במקום הובערה אש לשריפת פסולת באופן מבוקר, וכי במקביל - ללא כל קשר, הועברו היום קורות העץ העתיקות בשלמותן לאתר אחר, והן מוגנות ומאובטחות על-ידי השוטרים במקום.
 

תגובה 1: