יום שלישי, 18 בדצמבר 2012

דרישה מאהרונוביץ': די לאפליית דתיים בהר הבית

בעקבות ביקור בהר הבית פונה חבר מועצת עיריית ירושלים לשר לביטחון פנים בדרישה לחדול את האפליה והפגיעה הקשה בציבור הדתי בהר.
מאת: שמעון כהן / ערוץ 7
 
 חנוכה בהר הבית: 
 עו"ד יאיר ואביו ח"כ לשעבר אליהו גבאי ביציאה מההר 
רבות דובר ומדווח בתקשורת על היחס העוין לו זוכים יהודים שומרי מצוות בעלייה להר הבית, אולם נראה שאין דומה שמיעת דיווח לחוויה עצמה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חבר מועצת עיריית ירושלים, עו"ד יאיר גבאי, שביקר בהר, חווה אפליה ויחס עוין והגיש מכתב תלונה לשר לביטחון פנים.
ביקור של גבאי התקיים ביום רביעי שעבר. "עליתי עם הרב אלבוים מהתנועה לכינון המקדש. רציתי לזכות ולראות את ההר במקומות המותרים, כמובן", פותח גבאי את דבריו.
על המציאות שאותה פגש במתחם ההר אומר גבאי כי "העם היחיד שמודר מהר הבית הוא העם היהודי, למרות שהמקום קדוש לנו יותר מאשר לכל עם אחר". לכל זאת הוא מוסיף וקובע כי "דתיים זוכים במקום ליחס מפלה."
גבאי מספר כי מיד עם הגעתו למקום הבחין ביחס השונה שלו הוא זוכה לעומת יהודים שאינם שומרי מצוות שהגיעו למקום."זכינו לתחקור כולל שאות מביכות כמו לאן הגעת, למה באת, מה אתה מתכנן לעשות שואלות נוספות", מציג גבאי דוגמאות לשאלות שמבקרים שאינם שומרי מצוות לא נדרשו להשיב אליהן.
לדבריו כל עוד מדובר היה בבידוק בטחוני הרי שהדבר מובן ומקובל, אך שאלות שכאלה אינן מקובלות, בפרט שהביקור לא כלל רק אותן אלא גם ליווי מיוחד של שוטרים שלא נועדו לגונן עליהם מפני מתפרעים ערבים אלא כדי לוודא שאיש מהמבקרים שומרי המצוות אינו ממלמל פסוקי תפילה.
גבאי מספר שהתגובה המשטרתית למלמול שכזה נעשית באופן אגריסיבי ומיידי. שוטר המזהה תנועת תפילה בפיו של מבקר דורש ממנו מיידית לעזוב את מתחם ההר.
עוד מלין גבאי על היום ההר סגור לביקור יהודים למעט שעה אחת בין השעה 12 וחצי ועד לשעה אחת וחצי בצהרים, וגם שעה זו מנוצלת בחלקה להליך הבידוק והפשפוש בכליהם של המבקרים, כך שלמעשה לא נותרות להם אלא מספר דקות של ביקור במקום הקדוש. גבאי תוהה כיצד במדינה דמוקרטית זהו היחס ליהודים בעוד לערבים ניתנת כניסה לחופשית לכל מקום, ובין השאר גם הכותל המערבי.
כאמור, בעקבות הביקור פנה גבאי לשר לביטחון פנים ודרש ממנו להורות על הפסקת היחס המפלה כלפי יהודים שומרי מצוות במתחם ההר.
בהקשר זה הוא מזכיר פנייה קודמת שלו לשר לביטחון פנים באותם ימים, אבי דיכטר. גבאי דרש אז למנוע מהציבור הערבי להתפלל על ההר כל עוד התפילה נמנעת מהציבור היהודי, וזאת בשם השוויון והדמוקרטיה, אך המענה המאכזב של השר דיכטר היה שבהיות ישראל מדינה דמוקרטית היא אינה יכולה למנוע מהערבים את התפילה במקום. עבור גבאי המסקנה היא שמול היהודים ניתן להפעיל כוח ולכן נמנעת מהם התפילה במקום.
באשר לסיכויים לפעולה של השר אהרונוביץ' בימים אלה של טרום בחירות והחשש מהסלמה מול הציבור הערבי, אומר גבאי כי מדינת ישראל לו רק תרצה תוכל לפעול בכל תחום בתוקף ובחוכמה שתמנע הסלמה שכזו. לדבריו חשוב להדגיש את השינוי לטובה שחל בבית המשפט כאשר יהודים שהופלו לרעה בהר פנו בשם השוויון וזכו לסעד כדוגמת הוראת ביהמ"ש למשטרה לפצות יהודי שלא אושרה עלייתו למתחם ההר ללא כל סיבה נראית לעין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה