יום שבת, 19 בינואר 2013

הרשו"ת לשאול / שלום לעם


להלן שאלה שהופנתה לרבני "שלום לעם". השאלה פורסמה השבת בעלון הנפוץ לנוער "שלום להר".

העלון עוסק בחזרה בתשובה ואנו תקוה שהשאלה והתשובה מבשרות על התעצמות של חזרה בתשובה, שהחזרה אל בית ה' עומדת במרכזה.


הרשו"ת לשאול
האם מותר להכנס להר הבית, והאם הדבר רצוי?
ראשית יש לדעת שהר הבית הוא מקום שקדושתו רבה עד מאוד, שהרי במרכזו מצוי מקום קודש הקודשים, שהיא המקום הקדוש ביותר בכל העולם. על הר הבית היו בנויים בית המקדש הראשון והשני, ועליו אנו מתפללים ומייחלים שייבנה בית המקדש השלישי בקרוב בימינו. כיום אנו עדים להתגשמות נבואות החורבן, ובית המקדש חרב, אבל ההר עדיין בקדושתו כפי שאומר הפסוק 'והשימותי את מקדשכם' – שגם כאשר המקום שומם, הוא עדיין קדוש.
בתוך הר הבית יש כמה רמות של קדושה, ובהם יש מקומות שאסור לנו להיכנס כיום, משום שכולנו טמאים ב'טומאת מת' שממנה אפשר להיטהר רק על ידי הזאה של אפר פרה אדומה. כאשר יבוא המשיח וייבנה המקדש, יהיה לנו גם אפר פרה, וכך נוכל להיטהר, אך כיום אסור לעלות למקומות אלו. קיימים אזורים אחרים בהר הבית, שכדי להיכנס בהם די בטבילה במעיין מים חיים, ומי שבוחר לעלות, צריך הדרכה מוסמכת ומדוקדקת מה הגבול שבו הוא יכול להיכנס.
כיום יש הפועלים למען עלייה להר הבית במקומות המותרים, כדי שלא לתת שליטה לישמעאלים ולחזק את הרגש היהודי וההיסטורי של ימי תפארת המקדש. מאידך, יש הנזהרים שלא לעלות גם למקומות המותרים בהר הבית מכמה סיבות. ראשית, אנשים אחרים רואים אותם ועלולים לעלות בעקבותיהם בלי לדעת מה הגבולות המותרים. בנוסף יש לזכור שההשגחה העליונה סיבבה את הדברים כך שכיום הר הבית מוחזק בידי גויים, ועלייה לשם מהווה פרובוקציה. הקב'ה השביע את עם ישראל לפני יציאתנו לגלוּת בשלוש שבועות, ואחת מהן היא שלא להתגרות באומות ולא לעשות פעולות שיכולות להביא פורענות על עם ישראל. הדרך הנכונה לבניית בית המקדש היא להרבות בתורה, תפילה ומעשים טובים, וידוע שכל מצווה שיהודי עושה, היא עוד נדבך בבניין בית המקדש השלישי שאנו מצפים לבניינו במהרה בימינו.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה