יום רביעי, 9 בינואר 2013

המחאה בלמה את העבודות

 
 אבן מקיר תוחלף. שיפוצי הוואקף
 בכותל המזרחי
עבודות העפר המתחדשות בעתיקות הר הבית נבלמו לאחר שלושה ימי עבודה בלבד, כך נראה לעת עתה. הארכיאולוג צחי דבירה (צווייג) מדווח על כך בבלוג האינטרנטי שלו, ומגלה שהאתר החדש בו שפך הוואקף את ערימות העפר שהחל ליטול ממזרח בניגוד להוראת בג"ץ, הוא אתר אשפה בלתי חוקי סמוך לאל-עזריה ולמעלה אדומים. דבירה מדווח עוד שפעילות פינוי הממצאים ושפכי העפר ממזרח ההר נבלמה בשבוע שעבר בזכות מחאה מהירה שקיימו ח"כ אריה אלדד ופעילי תנועות המקדש בכניסה לשער השבטים – שער הר הבית שדרכו יוצאות משאיות העפר מההר.
בעת שעצרת המחאה התקיימה במקום, ניסתה משאית של הוואקף להיכנס לתחום ההר כבימים הקודמים, אך בשל נוכחות היהודים במקום היא שבה על עקבותיה ולא נכנסה לשטח ההר באותו יום. מאז ועד לכתיבת שורות אלו לא נצפו עוד עבודות פינוי באתר המקודש.
בבלוג מעלה דבירה השערה, לפיה גם פגישתו הבהולה והחשאית של ראש הממשלה עם מלך ירדן בחודש האחרון עסקה בין השאר בעניין ההר. ככל הנראה, משער דבירה, נכללה בו עיסקה כלשהי שכללה גם הסכמה ישראלית לפינוי ערימות העפר ממזרח הר הבית בניגוד לצו בג"ץ. יש לציין שנציגים ישראלים בכירים ואף נשיא המדינה דנו בעבר ממושכות עם הירדנים בנושאים הקשורים בהר, כדוגמת בניית גשר המוגרבים.
דיווח נוסף בבלוג עסק בעבודות מסוג חדש בהר. קשה קצת לעקוב בשל ריבוי הפעולות מהסוג הזה במקום הקדוש, אך מתברר הדברים חשובים ובעייתיים. הכותל המזרחי של הר הבית הוא העתיק מבין כותלי ההר. זהו הכותל היחיד בו השתמרו קטעי חומה הקודמים לימי הורדוס, אך מתברר שדווקא בו מתיר לעצמו הוואקף לשפץ ולהחליף קטעי חומה בבניה חדשה בת זמננו. לצופה מכיוון הר הזיתים ניכרים היטב הטלאים החדשים בחומה, כמו גם העובדה שלא נערכה כאן כל התייעצות עם מומחים לשימור מבנים עתיקים כמתבקש במקום הזה. נשאלת  השאלה מדוע הוואקף הוא בעל הסמכות לערוך שיפוצים בהר.  
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה