יום שני, 11 במרץ 2013

מי הזיז את הקוראן

ארנון סגל מביא בטורו השבועי במקור ראשון את ארועי השבוע האחרון בהר הבית:

מי הזיז את הקוראן  

פרופורציות נוסח ההר: שוטר מג"ב שדחף כסא שעליו ספר קוראן בבוקר יום ראשון השבוע, חולל תקרית בינלאומית שכללה לא פחות מפניה רשמית של הרשות הפלשתינית לאו"ם ומגינוי של הליגה הערבית. תגובת המשטרה לאירועים, אגב, היתה סגירה מיידית של ההר לכניסת לא מוסלמים.

אם להיטפל לקטנטנות, מה שהביא את השוטר להזיז את הכסא שעליו הקוראן וכך להביא לנפילתו היתה מהומה שחוללו דווקא נשים מוסלמיות. הללו הן חלק מחיל חלוץ שיושב בהר מדי יום במימון ובהכוונת הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. מדובר בקבוצות לימוד קוראן שיושבות בחוצות בהר, בעיקר בנתיב מעבר היהודים במקום הקדוש, ומטרתן להוכיח שגם שטחו הפתוח של ההר הוא מסגד הנתון לריבונות איסלאמית. באותו הבוקר החליטו כמה נשים להרחיב את הטריטוריה עוד, ולהתיישב בדיוק בנקודה שדרכה נכנסים יהודים להר – פתח שער המוגרבים. בדרך כלל נוטה המשטרה שלא להתערב ולאפשר את פעילות המחאה המוסלמית הזו, אך במקרה הזה השוטרים ניסו למחות ולהרחיק את החבורה הקולנית בכמה מטרים, ומכאן סערת הקוראן הנופל.

אגב, על פי תלונת הרשות הפלסטינית "הקצין העיף ספר קוראן מידה של מתפללת ופגע במתפללות נוספות בעת שביקש למנוע מהן להשתחוות בחצר מסגד אל-אקצה". סגן מזכ"ל הליגה הערבית, מחמד סביח, כינס עקב כך מסיבת עיתונאים ואמר שמדובר בפגיעה בכל העולם האיסלאמי.

בצהרי אותו היום, משההר שב ונפתח, סייר בהר חבר הכנסת לשעבר דניאל בן סימון. לדבריו, הוא יצא מזועזע מהיחס השלילי במקום כלפי מי שאינם מוסלמים. מדריכו בהר של בן סימון, דובר מטה תנועות המקדש יהודה גליק, הביא עמו להר ספר הדרכה, והדבר עורר את חמתו של איש הוואקף שצעק על גליק שאסור לו לפתוח את הספר. בן סימון ביקש להרגיע את הרוחות והציג עצמו בפני איש הוואקף כח"כ לשעבר מטעם 'העבודה', אך לתדהמתו הדבר רק הגביר את המהומה. תוך שניות הוקפו השניים בהמון ערבי. "כולם שם משגיחים עליך ומתבוננים בך, נועצים בך מבטים של 'לך מכאן'", משחזר בן סימון. "גם כשאתה מניע את השפתיים זה יוצר קונפליקט. במקומות מסויימים שם השוטר אומר ללכת מהר יותר ולא להתעכב. אין דברים כאלה. אסור להתחמק מהסוגיה הזו. צריך למצוא סידור קפדני ומוגן יותר כדי להימנע מפיצוץ. אין ספק שגם הלא-מוסלמים ראויים לביקורים נעימים יותר".
בבוקר יום שני שוב סער ההר ושוב נסגרו שעריו ללא-מוסלמים. העילה הפעם: בקשה של ח"כ משה פייגלין לבקר בכיפת הסלע. קצין המשטרה, לטענת הח"כ, סירב בטענה ש"המקום שייך לווקף המוסלמי". בהמשך הבוקר פנה פייגלין בעניין ליועץ המשפטי לממשלה: "איסור הכניסה למבנה הוא על רקע גזעני בגלל היותי יהודי. ערבים שנכחו במקום, נכנסו ללא שום מגבלה". "אבקשך להבהיר באופן הברור ביותר כי הריבון היחיד בהר הבית כולו הוא מדינת ישראל".
תגובת המשטרה: "ח"כ פייגלין ביקש להיכנס לכיפת הסלע למרות שאין במקום ביקורי מבקרים. במקום נוצרה התקהלות ערבית תוך קריאות, ומחשש לשלום הציבור והפרות סדר הוצא פייגלין אל מחוץ להר והביקורים הופסקו".
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה