יום ראשון, 3 במרץ 2013

מד הגאולה / עדכון שבועי מהר הבית

אובמה, בוא משער האריות

השיח' עכראמה סאברי, לשעבר המופתי של ירושלים, הגיב השבוע לשמועות על הגעתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לסיור בהר הבית במהלך ביקורו הקרוב בישראל: "כל אורח יתקבל בברכה באל אקצה, ואולם עליו להיכנס דרך שער האריות ולא דרך שער המוגרבים". זאת, לדבריו, בכדי שלא לפגוע בריבונות המוסלמית במתחם. "הביקור לא צריך לשאת אופי פוליטי, מכיוון שמסגד אל אקצה הוא אתר תפילה מוסלמי בלבד. מאותה סיבה אנו דוחים את האפשרות שלנשיא ארצות הברית יתלוו בעת הביקור בהר גורמים ישראלים רשמיים". מחזיק תיק ירושלים בתנועת פתח, חאתֶם עָבְּדֶל קאדֶר, הוסיף שאם יבקש אובמה לבקר בהר הבית, עליו לתאם זאת עם הרשות הפלסטינית.
לא ברור האם מדובר כאן בהפרחת תרחישים היפותטית, או שאכן הביע האזרח האמריקני מספר 1 התעניינות באפשרות לבקר במקום הקדוש. מכל מקום, תהייה קטנה: האמנם מברכות רשויות הוואקף האיסלמי על כל אורח המבקר במתחם ההר? הרי רק השבוע קראה קרן אל אקצה האיסלמית לאנשיה להגיע בהמוניהם להר בכדי לסכל הגעת קבוצה יהודית מקריית ארבע שביקשה לסייר באתר בבוקר שושן פורים.
רק השד יודע מדוע כניסה דרך שער המוגרבים להר הבית נחשבת פוגעת יותר בריבונות האסלאמית מאשר כניסה דרך שער האריות. בעצם, לאור ההנחה הזו אפשר לטעון שגם הצנחנים הישראלים ששיחררו את ההר במלחמת ששת הימים ונכנסו דרך שער האריות, חיזקו בכך את הריבונות הפלשתינית בהר.

הכיפה נמחקה 

גם גלריית תמונות תמימה במכללת הדסה בירושלים מסוגלת לחולל סערה בין-דתית. בתערוכה במכללה הוצגה תמונה של רחבת הכותל המערבי, כשכיפת הסלע שברקע נמחקה בה באמצעות תוכנת עריכה. היצירה הזו עוררה במהרה תגובות נזעמות מצד תלמידים מוסלמים במוסד, והללו הביאו להסרתה מהתערוכה כשבוע בלבד לאחר הצבתה. המוחים טענו שהיא "נועדה לעורר פרובוקציה", והאשימו את בעל היצירה בגזענות: "כיפת הסלע היא מקום קדוש, וכשאתה נוגע בה אתה פוגע בכל המוסלמים".
אגב, ביצירה אחרת בתערוכה, שהונחה בסמוך לתמונת הכיפה המחוקה, הוצגה אשה החושפת את שריריה, ועליהם מונחות תפילין. במקרה הזה דווקא לא נרשמה מחאה.
התקרית הזו מעוררת מחשבות. הרי אם מחיקת מבנה מוסלמי מתמונה נחשבת פרובוקציה, אזי גם מחיקת העבר היהודי מהשטח (ולא רק באמצעות פוטו-שופ) יכולה להיות עילה מצויינת להיעלבות יהודית. הרי דגמים אסלאמיים של ההר מתעלמים בעקביות מנוכחותו של המקדש היהודי באתר בעבר. אלא שבניגוד להווה המוסלמי, את העבר היהודי של המקום הקדוש אין כלל אפשרות למחוק. הוא הרי מעולם לא התרחש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה