יום חמישי, 18 באפריל 2013

בזמן שרבים על הכותל – מה עם 'חופש פולחן' בהר הבית?

מאת: אלחנן גרונר / הקול היהודי

בתגובה למתווה שרנסקי לחלוקת הכותל, מזכיר הרב איתי אליצור כי המקום בו בחר ה' הוא הר הבית, מקום המקדש, ושם – לא מתאפשר בינתיים חופש פולחן ליהודים. "המקום של כל יהודי לעלות להיראות הוא בהר הבית"

 האם הכותל יחולק מחדש (הקול היהודי) 
בשבוע שעבר פורסם המתווה החדש שהציע יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, במטרה לאפשר תפילה של נשים מהקהילה הרפורמית ברחבת הכותל. על פי ההצעה, תורחב רחבת הכותל עד לקשת רובינזון מדרום, ותחולק לשלוש חלקים גברים, נשים, ורחבה מעורבת, שם תוכלנה הנשים להתפלל כשהן עטופות בטלית ותפילין.
בתגובה להצעה, פרסם הרב איתי אליצור, חבר בבית הדין של תנועות המקדש, בדף הפייסבוק שלו, פוסט מליצי ובו הצעה משלו לחלוקת המקום, ל"גברים, נשים, רפורמים שמתפללים במעורב, לנשים שרוצות להתפלל עם טלית ותפילין במנין של נשים, לגברים שרוצים להתרגז מזה שנשים מתפללות לידם ולנשים שרוצות להתפלל לאלהים למרות שהן לא מאמינות בו. או שרוצות להגיד עליו קדיש". "וליהודים שרוצים לנהוג כמו שצוונו ה' בתורתו", כתב הרב אליצור לסיום, "בבית המקדש למעלה".

בראיון לקול היהודי מסביר הרב אליצור כיצד הוא רואה את הסוגיה מנקודת מבטו. לדבריו,ישנה צביעות של אלו המתיימרים לטעון בשם חופש הדת, בכל הנוגע לתפילת יהודים  בהר הבית.
"הייתי מצפה שמי שמדבר בשם חופש הפולחן, וחופש הפולחן בעיניו הוא ערך, ובשם הערך הזה הוא מצדיק את העובדה שעכשיו הוא מחלק את רחבת הכותל ועושה רעש תקשורתי גדול כדי לאפשר לכמה  תמהוניות להתפלל ברחבת הכותל, יתייחס בצורה שווה לשני המקרים".
"אני לא שמעתי מהם שום הסבר מספק לשאלה מדוע בהר הבית הם לא שומרים על הדברים האלה ולמה בהר הבית פתאום נעלם חופש הפולחן", אומר הרב אליצור. "ההסבר היחיד לדבר הזה הוא שהרפורמים ותומכיהם שתורמים באמריקה הרבה כסף למדינת ישראל מפעילים לחץ מאוד גדול לאפשר לרפורמים להתפלל ברחבת הכותל, ומצד שני יש גורמים שמפעילים לחץ הפוך שלא לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית".
"חופש הפולחן לא כל כך מעניין אותם. להתפלל בהר הבית זה לא פופולרי כמו נשים שמתפללות בכותל עם טלית ותפילין. קובעי המדיניות בתקשורת נמצאים בצד מאוד מסוים של המפה, ולכן האנשים שמדברים בשם חופש הפולחן רוצים לרצות את אלו שאוהבים רפורמים ואת אלה שלא רוצים יהודים בהר הבית. חופש הפולחן הוא תירוץ ולא יותר".
להתנהלות  הנשים הרפורמיות הטוענות כי הן מגיעות להתפלל, מתייחס הרב אליצור כהפגנה ותו לא. "כל מי שחפץ בתפילה ועבודת ה', חייב לצאת מנקודת הנחה שיש אלוקים שברא את העולם והוא שולט בעולמו, והוא נתן את התורה וכל מה שכתוב בה היא ציווי שלו, ולכן היא מחייבת. כמובן שההנחה הבסיסית ביותר זה שהתורה שהוא נתן זה מה שהוא דורש, והסיבה שבגללה אני מתפלל עכשיו היא כי זה מה שה' דורש ממני. אם חסרה אחת ההנחות האלו אין משמעות לתפילה ולעבודת ה' ומי שלא מאמין בהנחות הנ"ל או באחת מהן אין לו מה לחפש  במקום של תפילה", הוא אומר בפשטות.

"אם הוא רוצה להיאבק על ערכים של שוויון בין גברים לנשים וטשטוש ההבדלים ביניהם שלא יעשה את זה בכותל אלא במקומות אחרים. ובכלל, אם הוא לא מאמין באלהים ובתפלות אליו – למה בכלל מעניין אותו איך אחרים מתפללים? מי שרוצה לקבל איזו תרפיה ולהרגיש בהיי זה לא תפילה. כאשר מגיעות נשים כמו סתיו שפיר ותמר זנדברג, שכנראה לא מאמינות באלוקים, לרחבת הכותל, ומניחות תפילין ומתעטפות בטלית זה חסר משמעות. יש פה רצון להפגין משהו שהוא לא עבודת ה'. יש מספיק מקומות בארץ להפגנות".
מקום התפילה היהודי – "הר הבית"
 מי דואג ל"זכות הפולחן" שלהם? מעצר יהודים בהר הבית 
"אם אנחנו מדברים על מה שכתוב בתורה, בתורה כתוב "לשכנו תדרשו ובאת שמה", "במקום אשר יבחר ה' שם תעלה עולתיך ושם תעשה אשר אנכי מצווך", והמקום של כל יהודי לעלות להיראות הוא בהר הבית", אומר הרב אליצור. "מי שמחפש את זה, הר הבית  זה מקומו. אתה רוצה מקום קרוב כי מכל מיני סיבות אתה עדיין לא עולה להר הבית? אז המקום הקרוב הוא חומות הר הבית. רחבת הכותל היא חלק מחומות הר הבית אבל יש מקומות נוספים לאורך הר הבית שקדושים בדיוק כמו רחבת הכותל, והרצון להפגין נוכחות דווקא בחלק הזה של חומות הר הבית לא נובע מאיזו שהיא הלכה שכתובה באיזה ספר אלא רק ברצון להפגין נוכחות במקום שבו בדרך כלל מתפללים כמו שכתוב בהלכה".
"נכון, אני רוצה לראות את כל היהודים שמסוגלים לטבול במקווה ולהיות טהורים מתפללים בהר הבית. אני לא רואה סיבה למה הם עדיין ממשיכים להתפלל ברחבת  הכותל ולא טובלים במקווה ועולים להתפלל במקום שהקב"ה קבע".
לדבריו הסיבה העיקרית בגינה נמנעים רבים מלעלות להר היא ההרגל. "לוקח זמן לעם ישראל להתעורר ולהבין שהוא מסוגל היום בתנאים הנוכחיים לעלות למקום אחר, שבמשך דורות הגויים מנעו ממנו לעלות. עם ישראל עושה דברים שהוא רגיל לעשות והוא מתעורר לאט לאט. דורות רבים עם ישראל לא עלה להר הבית כי הגויים לא נתנו לו, ועם ישראל התרגל שהוא לא עולה להר הבית, ולוקח זמן להבין שזה אפשרי. תפתח את ספרות ההלכה ותראה שמותר לטמא מת לעלות להר הבית לכתחילה. רק לוקח זמן להתרגל לזה. אני רואה לנגד עיני שבמשך הזמן יותר ויותר יהודים עולים להר הבית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה