יום שישי, 10 במאי 2013

הח"כים הערבים: הרבנות אוסרת עליה להר

בהר לא השתנה דבר. מעצר צעיר
שהשתחווה ביום ירושלים
יום ירושלים סוער עבר על ועדת הפנים. בדיון בנושא תפילת יהודים בהר הבית שהתקיים בוועדה, סתרו נציגי משרדי הממשלה זה את זה ללא הרף. נציגת משרד החוץ בדיון, פרידה יובל, למשל, השיבה לשאלתה של יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב מי מנהל בפועל את הר הבית, בתשובה ש"האחריות הבינלאומית בו מוטלת על ירדן". לעומתה נציג משרד הביטחון, ערן גרמן, התבטא לגמרי הפוך: "ברור מאליו שמדינת ישראל היא הריבון". אגב, לתהיית רגב האם משרד החוץ איננו חש בהשלכות שליליות של האיסור על יהודים להתפלל באתר, השיבה יובל: "ברור לנו לחלוטין ששינוי בסטטוס-קוו יעורר את כל העולם. אנחנו זוכרים מה קרה כשביבי פתח את מנהרות הכותל".
כאן לא הסתיימו הסתירות. מנכ"ל משרד הדתות אלחנן גלט הצהיר בדיון שמשרדו מתכוון להביא לאישור הממשלה תקנות שיסדירו את תפילת היהודים בהר. ואולם לא חלפו מספר דקות ולוועדה שוגרה הכחשה מטעם המשרד. נציג משרד המשפטים הרחיק לכת אף יותר, ובהתייחסו לנהלים הקיימים בהר טען שהללו מסתמכים על 'דבר המלך במועצתו' המנדטורי. בתגובה הציע אחד מאורחי בוועדה, יהודה עציון, להזמין לדיון גם את נציג מלכת בריטניה.
בסופו של הדיון סיכמה היו"ר רגב: "ריבונו של עולם, מה ביקשנו? רק לאפשר ליהודים להתפלל. לא לאסור על אף אחד אחר". וחתמה בתקווה להתגשמות הנבואה "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים". 
הח"כים הערביים הפגינו בדיון נוכחות בולטת. ח"כ ג'מאל זחאלקה אף הוצא מהאולם לאחר שצעק לעבר נציג משרד הביטחון "מי מכיר בריבונות שלכם בהר? אתם כובשים רעים ואכזריים". ח"כ אברהים צרצור וגורמים ערביים נוספים טענו בדיון שזכות הפולחן בהר מוקנית למוסלמים בלבד, בשל פסק הרבנות הראשית האוסר עליה להר הבית.
עוזרו של ח"כ פייגלין, מיכאל פואה, טען בוועדה שהמשטרה נוקטת בהר בנוהל גזעני המכוון כנגד יהודים, בפרט חובשי כיפה. פואה טען שנהלי המשטרה מפרים חוקי יסוד מפורשים כדוגמת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, המאפשר חופש פולחן לכל אדם וחוק יסוד ירושלים המציין ש"המקומות הקדושים יהיו שמורים מפני פגיעה בחופש הגישה של בני הדתות". זה מזכיר לי את חוקי העבדים בארצות הברית", המשיך פואה, "כשנחקקו חוקים שמנעו אפליה של שחורים, אבל בפועל האפליה המשיכה. כמי שאביו נזרק מבית הספר לפני שבעים שנה רק על היותו יהודי, אינני יכול לסבול שאני עומד בפתח ואומרים לי 'אתה יהודי – צא החוצה'. זו אפליה שלא תיתכן במדינת ישראל".
ובהר, אגב, עולם כמנהגו נהג. ממש בעת שבכנסת התנהלה הישיבה, נעצרו בהר שבעה יהודים, לאחר שכעשרים מתלמידי ישיבת ניר בקרית ארבע בחרו להשתטח במקום בתפילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה