יום חמישי, 9 במאי 2013

ועדת הפנים של הכנסת דנה בתפילת יהודים בהר הבית

בדיון מיוחד של ועדת הפנים בסוגיית הסדרי התפילה והריבונות בהר הבית אמר מנכ"ל משרד הדתות כי לראשונה מזה 46 שנה, משרדו יביא לאישור הממשלה תקנות שיסדירו את תפילת היהודים בהר הבית.
ועדת הפנים בדיון על תפילת יהודים בהר הבית
ועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה היום (ד', 8.5.13) דיון מיוחד לרגל יום ירושלים, בנושא "הריבונות על הר הבית והסדרי התפילה במקום".
בפתח הדיון, הציגה יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב את המצב הבלתי אפשרי הקיים היום, של אפליה, בו נאסר על יהודים הרוצים להתפלל בהר הבית להיכנס למקום על רקע היותם יהודים. לדברי היו"ר, "לא יתכן שבמדינת ישראל יהודים צריכים למצוא את עצמם כיהודים עומדים בצד. הר הבית יהיה מקום שבו כל אחד יוכל להתפלל על פי דתו". לדבריה, סוגיית הר הבית קשורה למיינסטרים וללב העם היהודי שבמשך אלפי שנים ערג להר הבית. מיד עם תחילת הדיון הציגה הועדה שני סרטים. האחד סרט אותנטי של רגעי הפריצה של חטיבת הצנחנים להר הבית ושחרור הכותל יחד עם הר הבית מידי הירדנים. הסרטון עורר תגובות רבות בקרב חברי הכנסת הערבים ובראשם ח"כ ג'מאל זחאלקה שטען כי הסרט פוגע ברגשותיהם, וביקש לעצור את הסרט.
מנכ"ל משרד הדתות, אלחנן גלט, הפתיע ואמר כי המשרד מבקש לבחון בקרוב ובהקדם את הסדרת התקנות שיאפשרו כניסה מסודרת להתפלל בהר הבית, כזכות יסוד. למעשה, זוהי פעם ראשונה מזה- 46 שנה מאז שחרר צה"ל את הר הבית שיוסדו תקנות מסוג זה.
ח"כ משה פייגלין טען בדיון כי השאלה העיקרית העומדת לפנינו היא שאלת הריבונות על הר הבית, וכי לא מדובר בשאלה ביטחונית או דתית. לטענתו "הבעיה של הווקף היא לא בתפילה, אלא בסממן הריבוני שהתפילה מייצגת. מבחינתם זהו כרסום בריבונות הטוטאלית של האסלאם על הר הבית". לכן לדעתו זהו הזמן לצקת תוכן במשפט "הר הבית בידינו".
חבר הכנסת אברהים צרצור, העלה את השאלה האם אין עוד מקום היהודים להתפלל מלבד מסגד אל אקצא. לדבריו "היהודים בישראל צריכים להבין שירושלים תחזור ביום מן הימים לחיק הפלסטינים והמוסלמים. הפתרון הוא לשמור על הסטטוס קוו במקום". כאמל ריאן, ראש עמותת  אל אקצא, פנה לאנשי הדת היהודיים בקריאה לנהל דיאלוג דתי ולא פוליטי בנושא. עוד קרא לשמור על הסטטוס קוו ח"כ טלב אבו עראר ואמר כי הנושא הוא דתי במהותו, הרבה לפני שהוא פוליטי.
ח"כ דוד צור הביע את תמיכתו בדיאלוג דתי, אך טען כי ניסיון לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני מזווית דתית הוא טעות. הוא הוסיף כי ההערכה הביטחונית של המשטרה לגבי היתר או איסור של כניסת מתפללים להר הבית נכתבה בדם.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי לכל איש או אישה, מכל זרם ודת יש זכות להתפלל במקומות הקדושים לו. היא טענה כי השאלה שעלתה בדיון היא אכן שאלת הריבונות כפי שהציג אותה ח"כ משה פייגלין, שאלה שהיא קודם כל לאומית, שנוגעת לכיבוש. לכן, הזכות של היהודים לתפילה במקומות הקדושים להם תתאפשר רק כחלק מסיום הכיבוש וחלוקת ירושלים שתאפשר הסדר תפילה וחלוקת המקומות הקדושים. 
בסיכום הישיבה אמרה היו"ר ח"כ מירי רגב כי "עלייתם של יהודים להר הבית הינה זכות בסיסית של כל אזרח ואזרח במדינת ישראל. מדינת ישראל חייבת לשמור ולהגן על זכות זו. חופש הדת והפולחן מעוגנים בחוקי היסוד של המדינה, וכמדינה ריבונית חובה עלינו להגן עליהם. אני שמחה שמשרד הדתות יביא לאישור הממשלה שורה של תקנות שיסדירו אחרי 46 שנה את הסדרי התפילה בהר הבית". ועדת הפנים בראשותה של ח"כ מירי רגב, תוסיף לעקוב אחרי הביצוע והתקנת התקנות בממשלה. ​​

המידע מתוך אתר הכנסת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה