יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

ניר ברקת – ראש עיריית ירושלים

לפני הבחירות הקודמות הצהרת שאינך מרוצה מהסטטוס קוו הקיים בהר הבית. מהי עמדתך בעניין הר הבית ובפרט לגבי העובדה שיהודים נעצרים שם בעוון מילמול או השתטחות על הרצפה?
"זה לא לרוחי. אינני מרוצה מהסטטוס קוו הקיים בהר. הוא איננו סביר ואיננו הגיוני. ואולם נכון להיום זהו הסטטוס קוו, והוא נתון באופן מוחלט לאחריות משרד ראש הממשלה והממשלה. זו לא טריטוריה של עיריית ירושלים ואני יכול גם להבין למה זה כך. כשמגיעים לסוגיות הכרוכות בהר, סביב השולחן יושבים גורמי ביטחון ואנשי משרד החוץ. כל אירוע קטן שמתרחש בהר הבית הוא בעל השלכות כאלו שראש הממשלה חייב לדעת עליהן בעצמו. לראש עיר אין את הכלים הללו".
גם הבעת עמדתך בגלוי בעניין אפליית היהודים בהר איננה לגיטימית?
"עמדתי בעניין מוצהרת, ברורה וחד משמעית וכולם יודעים מהי. זוהי עמדה פומבית, לא סודית. אני חושב שהמצב הנוכחי איננו נכון ואיננו טוב, אבל אני מכבד את העובדה שהמורכבות של ההר היא דבר שראש ממשלה צריך לנהל אותו. איננו רפובליקת בננות, תודה לא-ל. כילד סובבתי בהר הבית, אבל מצד שני אני יודע שסוגיית ההר שנויה במחלוקת בציבור הדתי".
הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שאתה מרבה להצהיר שהיית מקורב אליו, טען שהמצב בהר שערורייתי ושיש לפעול להקמת בית כנסת במתחם שאליו ייכנסו יהודים תחת פיקוח הרבנות.
"אבל מצד שני גם הוא לא תמך בעלייה לכל מקום בהר. הנושא מורכב הלכתית. להבנתי, לפני שנגיע לסוגיית הר הבית יש כל כך הרבה סוגיות בירושלים שהמדינה מאפשרת לנו להתקדם בהן ושאינן שנויות במחלוקת, ובהן אני מעדיף להתמקד. למשל פיתוח אזור ירושלים הקדומה והר הזיתים, קידום התחבורה והחינוך, חיבור השכונות ותיכנון מחודש של העיר. כל בר דעת מבין את הרגישות הבינלאומית של סוגיית הר הבית, ואני אומר זאת למרות התחושה הלא נוחה לנוכח המצב בהר".
באתר הרשות לפיתוח ירושלים קיימים 16 מסלולי סיור בוידאו המוצעים בעיר העתיקה. היחיד מתוכם המוקדש להר הבית מכונה 'סהר מעל ההר' ובו התייחסות לעברו המוסלמי בלבד, כאילו אין לו כלל עבר יהודי. כך, למשל, אין כלל התייחסות לבתי המקדש, אבל מצד שני קיימת התייחסות רחבה לסביל קאית באי בן 600 השנה. מישהו בעיריה שכח שיש למקום הקדוש גם פנים יהודיות?

"אני שומע על כך פעם ראשונה. זה לא בסדר ויש לתקן זאת. יחד עם זאת הרשות לפיתוח ירושלים היא גוף המשותף לעירית ירושלים ולמשרד ראש הממשלה. אני בהחלט תומך בתיקון העיוות שאתה מדבר עליו, אבל על כך יש לדבר עם מנכ"ל המשרד לענייני ירושלים ועם השר לענייני ירושלים נפתלי בנט שהעניין מצוי בתחום אחריותם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה