יום שישי, 25 באוקטובר 2013

מבצע קדש

יעקב היימן נעצר בהר הבית

הוא גדל בקליפורניה בתקופת מלחמת וייטנאם, בילה במנהטן כמה שנים, ואז עלה ארצה. לפני 15 שנים, תוך כדי שיטוט באינטרנט, נחשף יעקב הימן (59) לאפשרות העליה להר הבית. ביום שני שעבר נעצר בהר לאחר ששר בו 'התקווה' והתפלל * הימן הוביל שתי קבוצות של פעילי הר הבית להפר את הוראות המשטרה במקום הקדוש, במה שזכה בפורום הפנימי של תנועות המקדש לכינוי 'מבצע קדש את ההר'


נתן שרנסקי אולי לא יהיה שבע רצון מכך, אבל יעקב הימן שאב ממנו לא מעט השראה לפעולתו בהר הבית בשבוע שעבר. מספרו של שרנסקי 'לא אירא רע' הסיק הימן שהסוד הוא דרכו של שלטון אפל, ושלו עצמו אין מה להסתיר. ואכן, למראה כתבות ערוץ 10 וערוץ 2 בעקבות שירת התקווה בהר, הגנבת הדגל הכחול-לבן אליו והתפילה בו בהובלת הימן, ברור לגמרי מדוע השתדלה המשטרה ככל יכולתה למנוע את התמונות הללו. נזקן למשטרה רב בעצם העובדה שזו מתקשה מאוד להסביר מדוע במדינה דמוקרטית נעצרים יהודים שבסך הכל הניפו במקום את דגל המדינה ושרו את הימנונה.
ברחבי הפייסבוק הופצו במהרה גם תמונות של יהודי חרדי נתון באזיקים. זהו רב היישוב בית חורון מיכה פלד שנעצר בהר באותו היום ובאותו עוון. התגובות ברשת החברתית היו נזעמות. "אין אדם מתוק יותר מהרב מיכה פלד", כועס גם הימן. "אני מכיר אותו למעלה משלושים שנה. רק במשטר אכזרי אפשר לראות אדם כזה נתון באזיקים".
בשורה התחתונה, לשמחתו של היוזם וכפי ששיער מראש, התברר שאין למשטרה דרך למנוע מקבוצות יהודיות הנחושות להתפלל בהר או להניף בו דגל – לעשות זאת. השוטר המוצב בפתח שער המוגרבים, מוטי גבאי, היה מתוסכל מאוד מחוסר הצלחת המשטרה למנוע את המעשים. "מה עוד נשאר לי לעשות?", נשמע תוהה באוזני מפקדיו, "להוריד להם את המכנסיים?!". ה"הם" המדוברים אלו פעילי ההר חובשי הכיפה שחשש המשטרה הוא שישובו ויגניבו למתחם דגלי כחול לבן אסורים וינפנפו בהם, אבוי, מול עיני הוואקף. לאחד העצורים מהשבוע שעבר הבטיח גבאי שלא יזכה לשוב ולראות את ההר עד צאתו לפנסיה [של גבאי] בעוד כעשור (בעוד בית המשפט הטיל על העצורים הרחקה מההר לשבועיים בלבד).
יעקב היימן נעצר בהר הבית
הימן מודה שמדובר במאבק לא פשוט: "אנו עומדים מול מערכת שמנסה לדכא אותנו. זה דורש כוחות נפש. הכל הפוך כאן, כמו בכתבי פרנץ קפקא. כולם לא שפויים. הרי לא גרמנו נזק לאיש, לא התווכחנו עם הערבים ובכלל לא דיברנו איתם. לא פגענו ברכוש. עלינו בצורה שקטה. שרנו, התפללנו, מה טוב מזה?".
כבר בעלייתו הראשונה להר הבית, בשנת 1998, ביקש הימן להתפלל, אך הוזהר בידי מבקרים אחרים שהדבר עלול לגרום להרחקתו. "15 שנה התאפקתי, עד שלאחרונה הגעתי למסקנה שהדרך היחידה לשנות כיום את המצב בהר הבית היא אם הפוליטיקאים יבינו שהעם רוצה משהו אחר".
המראה שלכם עצורים ואזוקים ימשוך את הציבור בישראל אל ההר?
"אנשים נמשכים למאבקים צודקים שבהם מופגנת גם מסירות נפש. שני הדברים יחד, צדק ומסירות נפש, יוצרים את המשיכה. כל אחד מהם לבדו איננו מספיק. כשאנשים יבינו שהשלטון עובד עליהם, ושאנחנו מבקשים בסך הכל לעשות דברים חוקיים שתורת ישראל עצמה דורשת מאיתנו, הם ירכשו לנו אהדה".
נדמה שהטיפול המשטרתי בכם נעשה בנוקשות מיוחדת. נאזקתם למשך יום תמים, והמשטרה אף ביקשה להאריך את מעצרכם ל-24 שעות.
"האכזריות מוכתבת מלמעלה. לצערנו קיימים שוטרים המזדהים עם האשמתנו כפרובוקטורים על-ידי השלטון. זה נובע מתעמולה המתמשכת כבר 46 שנים, המציירת כל יהודי דתי שעוסק בהר הבית כפרובקטור. כשיהיה מדובר בעשרות ומאות מתפללים ומניפי דגלים, לא יהיה בכוחם של השוטרים לעצור זאת. ברגע שנהפוך את העליה להר והתפילה בו ללגיטימיות, נשנה לגמרי את כללי המשחק. תפקידנו הוא למתוח את הגבולות. לשבור את מחסום הפחד שהשלטון רכב עליו 46 שנים".
הימן טוען שהעיכוב המשטרתי איננו חוויה כה נוראה: "מדובר בהקדשה של 6-7 שעות בסך הכל לטובת מטרה נעלה. זה לא עניין מאוד טראומתי. יש מים ואוכל, ופה ושם גם שיחות מעניינות עם השוטרים".
בערוץ 2 ובערוץ 10 תיארו את הפעולה שלכם כפרובוקציה. כמעשה בלתי אחראי במקום נפיץ.
"זה מחזיר אותי לילדות שלי באמריקה בתקופת מלחמת וייטנאם. בסופו של דבר כולם הבינו שזו מלחמה לא צודקת, אבל בהתחלה רק השוליים התנגדו לה, וגם אותם ניסו להכפיש כפי שמכפישים אותנו. לאט לאט גם חלקים אחרים בחברה החלו להבין שיש צדק בהתנגדות למלחמה, עד שנשיא ארצות הברית נאלץ לעזוב את תפקידו. אני מאמין שבסוף אנשים יבינו שזהו מאבק צודק. כשנעצרנו בהר הוליכו אותנו דרך רחבת הכותל באזיקים, ומבקרים שראו אותנו, לאו דווקא דתיים, זעמו על כך שנעצרנו בגלל שקראנו 'שמע ישראל'.
"כל השטויות האלה על כך שמדובר במקום נפיץ זו תעמולה תקשורתית. מאתיים שוטרים והכל ייפתר. מגוחך לראות את נתניהו מדבר גבוהה גבוהה על כך שיתקוף את איראן וש'אם האמריקנים לא יטפלו בהם אנחנו נטפל בהם'. איך אפשר להאמין לו לכך בשעה שבחצר שלו הוא איננו מסוגל לפתור בעיה פשוטה?".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה