יום שישי, 13 בדצמבר 2013

נתיב הייסורים

מדריכי התיירים כועסים: ההתנהלות בפתח הר הבית בלתי נסבלת, והיחס הניתן ליהודים חובשי כיפה גרוע מזה המוענק לכל האחרים * רק על הסיבות לתופעה ועל הפתרונות האפשריים הם חלוקים מכל וכל

"המדינה שלנו נראית לא טוב". התור בכניסה להר הבית
סלו קפוסטה, מדריך תיירים עצמאי, מעלה כבר למעלה מעשר שנים קבוצות מבקרים להר הבית, אבל בזמן האחרון הוא הולך ונשבר: "נמאס כבר מהסיפור הזה. לא ייתכן שתייר שבא ליומיים לירושלים נדרש לעמוד שעות בתור. מה קורה פה? למוסלמים מותר להיכנס מכל השערים. לנו מניחים להיכנס רק משער אחד ובדרך יש תור אינסופי. זה מרגיז. בסופו של דבר אדם ממוצע אומר לעצמו שאם זה כך הוא איננו מעוניין לעלות ההרה, וחבל. בשנה-שנתיים האחרונות, ואולי קודם לכן, הבידוק נעשה קפדני יותר. המשטרה עושה את המרב, אבל כשבכניסה מוצבים רק שני שוטרים ולעומתם אלפים המבקשים לעלות, מה היא יכולה לעשות?
"בכל האזור אין פינת צל. עומדים שעתיים וחצי בשמש, בְּתור שמגיע עד שער האשפות. התייר נשרף, והוא בסך הכל רצה לטייל. הוא לא בא לכאן לסבול. אני לא יודע מה הפוליטיקה העומדת מאחורי העובדה שרק שער אחד מיועד למי שאיננו מוסלמי. אם ממילא מוצבים שוטרים בשערים אחרים, מותר כבר להתגבר על כך, ולהניח לנו להיכנס למתחם דרך כל השערים, כמו מוסלמים".
אם הסבל גדול כל כך, למה בעצם אתה ממשיך להביא תיירים להר?
"אני באמת משתדל לעשות זאת כמה שפּחות, אבל לרוב זה כבר מופיע בתוכניות הביקור של חברות התיור בחו"ל ואין ברירה. הן דורשות שנבקר בהר כי הן לא מבינות עד כמה קשה המצב במקום. שם מבטיחים לתיירים להביא אותם למקום שבו עמד בית המקדש. זו הרי תיירות נוצרית. הבעיה היא שכדי להצליח לערוך בהר סיור באורך נורמאלי, התיירים נדרשים לצאת מהמלון כבר בשש-שש ורבע בבוקר, כשההר נפתח בפועל רק בשבע וחצי. הם יוצאים עוד לפני ארוחת הבוקר. התייר בא לכאן לנופש ולא כדי לְענות את עצמו, אבל אין ברירה. ריבונו של עולם, איפה ראית דבר כזה? אפילו בטורקיה, במסגד החשוב ביותר שם, היחס הניתן לתיירים זהה ליחס המוענק למוסלמים. אם זו המדינה שלנו, היא נראית לא טוב".
אתה מכיר את העובדה שמפרידים בין יהודים חובשי כיפה לכל היתר?
"המשטרה מעכבת יותר את חובשי הכיפה. בודקים אותם יותר מהאחרים כדי לבדוק שאין להם חפץ חשוד שיכול לגרום למהומות בהר. היום, להבדיל מהמצב לפני עשר שנים, אפילו חמש שנים, קיימות גם קבוצות לימוד מוסלמיות המפוזרות בהר. המוסלמים הולכים ומרחיבים את האחיזה בו".
כישראלי, מהי תחושתך לנוכח המציאות הזו?
"מדינת ישראל מתכופפת". דני הרמן בהר הבית
"ההנחה היא שהמקום לא שייך לנו, כאילו אנחנו עוד בגלות. עוד לא הפנמנו שזה שלנו. אנחנו צריכים להבין שהמקום שייך לנו, כפי שלמוסלמי ברור שהוא שייך לו. מבחינתי זו גם המשמעות של עלייתו של אריאל שרון להר. הוא בעצם אמר בכך: 'למה אני צריך לבקש אישור להגיע לשם? אני יכול לעלות מתי שבא לי'".
דני הרמן, מדריך תיירים עצמאי וגם ארכיאולוג ומרצה לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, מסכים לתיאור המצב הזה. "היחס של המשטרה למבקרים פשוט מזעזע", מתאר הרמן. "מה קרה? זו לא מדינת ישראל כאן?", הוא שואל ומיד עונה: "לא, זו לא ממש מדינת ישראל. זה שטח אקס טריטוריאלי שבו מדינת ישראל מתכופפת חזק חזק כדי לא לעצבן את המוסלמים.
"קיימות רק שתי עמדות בידוק בשער המוגרבים והתור בלתי נסבל ברמות מטורפות. אני לא יודע למה המשטרה עושה את זה. נראה לי שיש פה יד מכוונת מלמעלה המעוניינת להקטין את מספר המגיעים, והטכניקה היא פשוט לייבש אותם-אותנו. לערוך בדיקות איטיות מאוד. לשדר לנו שהעובדה שבאים להר הרבה מבקרים היא בעצם בעיה שלנו, ושאת המשטרה זה לא מעניין. התוצאה היא שבחודש שעבר, למשל, עונת שיא בתיירות, נאלצתי לעמוד בתור במשך שעתיים. הגענו לתור בעשרה לשמונה – ולא הצלחנו להיכנס עד שעת הסגירה בעשר. למחרת באנו כבר בשבע בבוקר, אבל גם אז נכנסנו רק בשמונה וחצי. ההתנהלות האיטית מכוונת לדעתי מצד המשטרה בכדי להניא אנשים מלבקר בהר. הקונספירציה שהתחלנו לגלגל בפורום של מורי הדרך, היא שבגלל העובדה שקיימת בהר מתיחות רבה וחשש להתפרצות אלימה, המשטרה מעדיפה שיגיעו לשם כמה שפחות מבקרים. לדעתי זה מהלך מכוון מגבוה, אבל לך תוכיח את זה".
חשבת אולי להפסיק לגמרי להביא תיירים להר לאור המצב הזה?
"המשטרה והוואקף רק ישמחו. יהיו להם פחות כאבי ראש, ואני לא מעוניין לתת להם את הפרס הזה. הוואקף היה מעדיף לסגור את ההר לגמרי בפני אלו שאינם מוסלמים. זו הרי היתה המדיניות במהלך המאה ה-19".
למה בכלל חשוב לך להביא תיירים להר?
"זה המקום הקדוש ביותר לעולם המערבי. שם עמד בית המקדש הראשון והשני, שם ישו התעמת עם הפרושים. גם המוסלמים יצרו את המסורת שמוחמד עלה משם השמימה. לוּ היתה אפשרות, כל תייר שמגיע לירושלים היה צריך לבקר בהר הבית.
"נוהגים באופן מזעזע ומגעיל". אנשי וואקף בהר הבית
"אני מכין מראש את הקבוצות שלי לסיוט. אני מסביר לתיירים: אם אתם רוצים להגיע להר הבית, תתייצבו בשבע אפס-אפס בנקודת הביקורת, תתכוננו להמתין שעה וחצי וגם אז תיכנסו בסך הכל לשעה, עד שאנשי הוואקף יתחילו לצעוק עליכם 'החוצה' בצורה מזעזעת ומגעילה. ברור שהמוסלמים לא רוצים אותנו על ההר. אמנם אין לוואקף שליטה בהיבט הביטחוני, אבל הוא דואג למרר את החיים בעניין הצניעות. אם החולצה של אחת התיירות מעט שקופה, הם ייאלצו אותה לרכוש שָאל מסריח תמורת חמישים ש"ח. אם אנסה להתווכח איתו, הוא גם יוסיף על כך עמלה, והמשטרה מסרבת להתערב. השוטרים לא מחפשים כאבי ראש ומצהירים שבוויכוח בענייני צניעות הם לא מתערבים – כך שמי שמתמרד נגד הוואקף פשוט נשאר בחוץ.
"מי שלא חווה זאת פשוט איננו מבין איזו רמה של צניעות הם דורשים. אני למדתי את זה ואני מכין את התיירים לבוא הכי צנוע שהם יכולים, וליתר ביטחון גם להביא צעיף נוסף. גם אני עצמי מחזיק ברכב שלי גמ"ח בגדים עבור חברי הקבוצות שלי. אני פשוט בהיסטריה מזה, כי אני לא מעוניין שעוד פעם ישפילו את התיירים שאני מביא. בכל פעם שאני נכנס בשערי ההר דופק לי הלב מחשש שאיש הוואקף שוב ייצור שערוריה. המצב שם אבסורדי".
מצד המשטרה קיים הבדל בין היחס המוענק לתיירים לבין זה הניתן ליהודים דתיים?
"בהחלט. יהודי דתי חייב להציג תעודת זהות. בהר מצמידים לו שוטר, וגם הוואקף מצדו מצמיד לו מישהו שילך אחריו במשך כל הביקור לוודא שהוא איננו מעז להתפלל או לשלוף טלית. זה ביזיון".
איך התיירים מגיבים להפרדה הזו?
"הם בהלם. הם מוציאים את האייפון ומתחילים לצלם. הכי הזוי הוא כשהקבוצות היהודיות הדתיות עוברות ליד המוסלמים. האחרונים מתחילים לצעוק בקולי קולות כאילו עוד רגע הולך להיות פה ג'יהאד, ולעומת זאת כשקבוצות תיירים עוברות לידם המוסלמים שקטים לגמרי. אני מסביר לתיירים שעד לפני שנים ספורות היו מגיעים לכאן רק תיירים ופתאום עולים לכאן גם היהודים הדתיים. זו בהחלט מגמה, למרות שרבנים אמרו בעבר שהעליה להר אסורה. המוסלמים חוששים שהסטטוס-קוו יופר, ומבהירים בצעקות שאינם משלימים עם התופעה. אני גם אומר לתיירים שהעובדה שהמבנה המוסלמי השלישי בחשיבותו לעולם מאובטח בידי ישראל, זו השפלה מבחינת המוסלמים. נכון, גם מבחינתנו העובדה שבמקום שבו עמד בית המקדש ניצב כיום מבנה מוסלמי קדוש – זו השפלה, כך שנוצרת כאן תחושת אי צדק משני הצדדים. אי-צדק סימטרי".

שביתה איטלקית
בעיניך זה בסדר שיהודים דתיים עולים לשם?
"העמדה הטבעית שלי היא שכל אדם רשאי לבקר שם, וזכותנו, אם אנחנו הריבון במקום, גם להתפלל בו – אבל צריך להסתכל על זה מנקודת מבטם של הערבים ולהבין שבעיניהם זה מוסיף לתחושת ההשפלה".
אם ראש הממשלה היה שואל אותך מה לדעתך התסריט הנכון בהר, מה היית מציע?
"הלוואי שהיה לי פיתרון. הרי ההר היה קדוש לנו, והמוסלמים ניכסו אותו לעצמם לפני 1,300 שנה, ולך תפצל את ההר הזה באופן שכל צד יהיה מרוצה. אין למצב הזה פיתרון, אבל מצד שני, למה התיירים צריכים לסבול? אני אומר למשטרה: או שתגידו שאפשר להעלות להר רק 300 תיירים, תחלקו מספרים ומי שיזכה יזכה, או שתוסיפו עמדות נוספות, אבל אל תניחו לאנשים לעמוד שעתיים בשמש הקופחת. תדאגו לצל. אל תייבשו את האנשים על ידי התנהגות שנראית כמו שביתה איטלקית מצד המשטרה, יחס לתייר כמו במדינת עולם שלישי. אם אתם מעוניינים להגביל את מספר המגיעים, אִמרו זאת במפורש".
"מי אני ומי אתה שנפר החלטת ממשלה?"
אמיר חשין
מדריך עצמאי נוסף, אמיר חשין, שימש בעברו יועץ לענייני ערבים של ראש עיריית ירושלים. גם הוא מודה שהעומס בכניסה גדול, אבל מקפיד שלא להאשים בכך את המשטרה: "בעצמי התלוננתי בעבר על העומס בכניסה. הבידוק הבטחוני בכניסה נערך בדין ובצדק לדעתי, כי אינך יודע אילו מטורפים עולים להר, ובהחלט עולים לשם מטורפים, אבל הצעתי לשלב את הבידוק להר הבית עם הבידוק לרחבת הכותל במטרה להקל על העומס. כתבתי מכתב לשר לביטחון פנים ולשר התיירות ולכל העולם, אבל הם ענו לי תשובות סרק לא ענייניות. בפועל לא נעשה כלום, ואני חושב שזו די שערוריה כי זה חשוב כל כך גם ליהודים וגם ללא יהודים".
ובתוך ההר היחס מצד הוואקף סביר?
"יש מגבלות שנובעות מתוך צניעות – לגבר ואשה אסור להחזיק יד ביד, אסור להתחבק. מעבר לזה אין שום בעיה. אמנם חלק מהמבנים המוסלמיים כדוגמת כיפת הסלע ואל אקצה סגורים לתיירים, וזה לא בסדר".
מי אחראי לזה?
"הוואקף המוסלמי. לדעתי הוא צריך להקל ולהתיר מחדש כניסה לכיפת הסלע ולאל אקצה כפי שהיה המצב עד שנת 2000. הוואקף הפסיד המון כסף כתוצאה מהמגבלה הזאת, אבל כנראה שכסף זו לא הבעיה".
בכניסה נערכת הפרדה בין יהודים חובשי כיפות לבין כל השאר?
"נכון, ומי שאשם בה אלו הפרובוקטורים שעולים להר הבית עם תשמישי קדושה. המשטרה מבטלת סיורים שלהם מתוך חשש שחס וחלילה יש להם כוונה להתפלל שם".
תפילה יהודית בהר היא פרובוקציה?
"כן. לא אני קבעתי זאת אלא ממשלת ישראל ב-67'. מי שרוצה לשנות את הנוהל הזה שילך לממשלה ולכנסת. ממשלת ישראל קבעה סטטוס קוו ב-67'. מי אני ומי אתה שנלך להפר את החלטת הממשלה? כשאדם אומר 'הממשלה החליטה כך אבל אני אעשה מה שאני רוצה', זו פרובוקציה. אף אחד לא יגיד לי שלאחר שבמשך אלפיים שנה התפללנו ליד הכותל, דווקא הוא רוצה פתאום לעלות להר הבית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה