יום שני, 10 בפברואר 2014

הרב יהודה גליק – השעיר לעזאזל של משטרת העיר העתיקה?

הרב יהודה גליק הוא אחד המדריכים המוכשרים ומהמבוקשים בהר הבית. הוא אחד הפעילים הבולטים בקרב פעילי המקדש ונחשב לאחד המתונים שבחבורה. הערבים סימנו אותו שאויב מספר אחד של אל-אקצה ובעקבותיהם גם משטרת ישראל. מה הם רוצים ממנו?

שעיר לעזאזל? הרב יהודה גליק בהר הבית
הרב יהודה גליק הורחק כמה פעמים מהר הבית וכל פעם הוחזר לאחר מאבקים משפטיים וציבוריים, אשר אילצו את המשטרה להחזירו להר לזמן קצר עד שמצאו סיבה דמיונית חדשה להתגולל עליו.
כיום המשטרה מאפשרת את כניסתו להר הבית, אך עושה ככל יכולתה להמאיס עליו את הנוכחות במקום. השוטרים והקמינים קיבלו הוראה חד משמעית להחמיץ לו פנים ולהצר את צעדיו. מרגע כניסתו להר הבית הוא מוסרט וכמה שוטרים עוקבים אחריו.
בשבוע שעבר נקרא הרב גליק לשיחה אצל סנ"צ ארז תבור המפקד החדש של יחידת המקומות הקדושים. בשיחה הוא הוזהר שעליו לחדול מהפרובוקציות שהוא מבצע. הוא שאל את תבור למה כוונתו ולאחר מאמצים מרובים הצליח לדלות מפיו שהכוונה לכך שהוא מדבר בהר הבית בקול רם מדי וכי בין הסבריו הוא השחיל מילה או שתיים בערבית.
כל מי שעולה להר הבית מבין עד כמה הדבר מגוחך, שכן בהר הבית יושבות קבוצות של עשרות ערביות בשכר, אשר כל תפקידן הוא לקדם בצרחות אימים כל יהודי חובש כיפה וכל חובש מדים שנכנס להר הבית. ההאשמה על דיבור בקול רם, עד כמה שהיא מגוחכת בכל מקום כאן היא מגוחכת שבעתיים וכמוה כהאשמה בהרטבת הים בכוס מים.
לפני כמה חודשים זימנה ח"כ מירי רגב – יו"ר ועדת הפנים של הכנסת את נציגי המשטרה כדי לנזוף בהם על היטפלותם לרב גליק. הם סיפרו לה שיש נגדו חשדות חמורים וכי תוך כמה ימים יוגש נגדו כתב אישום על מעשיו. עד יום זה לא הוגש כל כתב אישום וברור שגם לא יוגש כתב אישום המבוסס על עובדות.


שוטר מצלם את גליק מכניסתו ועד צאתו מהר הבית

קצת על הרב גליק
הרב יהודה גליק משמש כמנכ"ל מיזם הליב"ה. במסגרת זו עולה הרב גליק בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע להר הבית. הרב גליק הוא אדם חביב וחייכן ובעל נוכחות מרשימה ובולטת. שערו הג'ינג'י, הלהט והכריזמה שלו לא מאפשרים למי שנמצא בסביבתו להתעלם מקיומו.
הרב גליק הדריך בחודשים האחרונים מאות יהודים שעלו להר הבית, ביניהם רבים שעלו בפעם הראשונה בחייהם להר הבית ובהשפעתו הם מתכוונים להגיע עוד פעמים רבות להר. בניגוד לרבים מחבריו הוא לא מתנזר מקשרים עם אנשי הווקף והקפיד לברכם בשלום, עד אשר אסרו עליהם הממונים הירדנים ליצור קשר עם יהודים בהר הבית.
בין פעילי הר הבית נחשב הרב גליק כדמות ממתנת ומרגיעה. הרב גליק תומך בהדברות מכובדת עם המשטרה ובשמירה קפדנית על החוק ועל הסדר. הוא מתנגד לעימות עם ערבים וכמובן עם שוטרים. הוא מקפיד מאוד לא לפגוע בכבודם של שוטרים וקציני משטרה ואת דברי הביקורת שלו הוא מעביר באופן מכובד וענייני.
הרב גליק ניסה בכל כוחו למנוע ארועים מתוקשרים שהתקיימו בהר הבית, כגון הנפת הדגל, שירת התקוה וקריאת שמע שהתקיימו בי"ט בחשון השנה. לא שהוא מתנגד להנפת דגל ישראל בהר הבית, אלא שהוא מאמין שהשינוי צריך לבוא באופן הדרגתי באמצעות ריבוי העולים להר הבית ובכך יש להשקיע את המאמצים.
למרות זאת, הרב גליק שימש תמיד כשעיר לעזאזל של המשטרה. הוא נעצר פעמים רבות הושפל והורחק מהר הבית בתגובה למעשים של אחרים, אשר אותם הוא ניסה למנוע. יש השערות שונות בין החברים מה פשעו ומה הסיבה שהמשטרה מחפשת את ראשו.
מה המשטרה רוצה ממנו? רקע
לפני שנעלה השערות, ננסה לתת רקע קצר על הנעשה בהר הבית. יש לזכור שבעיני המשטרה יש בהר הבית שני צדדים ניצים המאימים על הסדר הציבורי:
בצד אחד נמצאים הערבים - כידוע לכולם, מדובר באוכלוסיה שקטה, רגועה ושקולה וכמובן בלתי אלימה בעליל, אשר לא נשקפים מצידה כל סכנה או איום כל עוד לא מרגיזים אותה. הערבים לא מתרגזים בקלות, בפרט כשאין יהודים בסביבה או אנשים מרגיזים אחרים.
בצד השני נמצאים יהודים מרגיזים שמתעקשים להפר את השקט והשלוה של הערבים, בכך שהם מעיזים להראות את פרצופם עם האף הארוך (את הזנב הם דואגים להסתיר היטב) בהר הבית. אם לא די בכך, יש בין היהודים כאלו שלא מנסים להסתיר את כמיהתם לבנין המקדש - בהר הבית, כמובן. בנוסף הם גם מבקשים לקבל בהר הבית זכויות מינימליות, כמו לומר פרק תהילים או להתפלל.
לאור המציאות כפי שהצגנו וכפי שהיא נראית בעיני המשטרה, ברור שהצד הבעייתי שיוזם פרובוקציות בכל מקום בארץ ובעולם ובפרט בהר הבית הם היהודים. ניתן להוכיח זאת בפשטות יתר: כידוע - מעולם ערבי לא הרג יהודי או פגע בו, מבלי שאותו יהודי חצוף היה בסביבה ומכאן ברור מי האשם הנצחי באלימות והבערת המזרח התיכון כולו – היהודי כמובן.
ברור שבראיה הגיונית המשטרה אמורה לטפח אנשים מסוגו של גליק, אולם לאחר הניתוח קצר של הנחת העבודה המשטרתית, כפי שהצגנו לעיל וכפי שבאה לידי ביטוי מדברים של קציני משטרה וממעשיהם, נביא כמה השערות, שעלו בקרב עולי הר הבית, להתנכלות המתמשכת ברב יהודה גליק:

1.   המשטרה מעוניינת לפגוע בעולים היהודים להר הבית, כדי להשיג שקט מצד הערבים. הרב גליק מצליח לסחוף אחריו יהודים רבים להר הבית והרחקתו מההר תפגע בכמות העולים להר, כך לפחות מאמינים במשטרה.
      מתינותו ונועם הליכותיו של הרב גליק מצד אחד והכריזמה שלו מצד שני, לא מאפשרות למשטרה לטפל בו באופן חוקי ולכן מנסים להתגרות בו ולהביאו להתפרצות קיצונית (אותה הוא מסרב לספק), שתשמש כעילה להרחקתו מההר ואם אפשר גם לכתב אישום מפוברק.
2.   המשטרה פועלת לפי הנחיות של הווקף המוסלמי, אשר רואה ברב יהודה גליק סדין אדום.
3.   מדובר במסע נקמה אישי ברב גליק, שכן הרב יהודה גליק תבע קציני משטרה על מעצרי שוא בעבר וזכה בפיצוי כספי. במשפט נקרא להעיד מטעם התביעה (=גליק) מפקד מרחב דוד, אשר הובך על ידי עורך דינו של הרב גליק. כמו כן הרב גליק יזם כמה דיונים בועדת הפנים של הכנסת, אליהם הוזמנו בכירי המשטרה והובכו על ידי חברי הכנסת.
4.   הרב גליק נבחר כשעיר לעזאזל, כדי להוכיח לערבים שהמשטרה פוגעת בעולים היהודים להר הבית וכדי להראות "איזון" בטיפול בשני הצדדים לאחר מעצר של כמה מחבלים.
5.   המשטרה לא מעונינת בנוכחותו של הרב גליק, שכן הוא ממתן ומרגיע ואילו המשטרה מעונינת להשתמש במעשים בודדים (לגיטימיים לכשעצמם), שאותם היא תציג כקיצונים והם ישמשו לה כעילה להגביל יותר את נוכחות היהודים בהר הבית.
6.   לרב גליק קשרים רבים וענפים בקרב פוליטיקאים ורבנים. הכפשתו עשויה, לדעת המשטרה, לפגוע במאמציו לקידום מעמדו של עם ישראל הר הבית.
7.   ההשערה העיקרית של פעלי הר הבית היא שכל האפשריות נכונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה