יום שישי, 28 במרץ 2014

שוב שובת רעב

אחרי למעלה מארבעה חודשים, מנהל מיזם הליב"ה (לחופש יהודי בהר הבית) יהודה גליק שובת רעב בשנית לאחר ששב וסולק מההר בידי המשטרה * סך הפיצויים שהוא תובע מהמשטרה המריאו כבר לחצי מיליון שקלים, בית המשפט מראה לו (בינתיים לפחות) פנים שוחקות, אבל המשטרה מסרבת בתוקף להתקפל

מפקד מרחב דוד במשטרת ירושלים, נצ"מ אבי ביטון, מאוד לא אהב את ההוראה שקיבל ממפקד המחוז ניצב יוסי פריינטי לפני למעלה מארבעה חודשים, להשיב את יהודה גליק להר הבית. זה קרה אחרי 11 ימי שביתת רעב של גליק, כשעל המשטרה הופעל לחץ רב להשיב את גליק ההרה. ביטון, שנעתר בקושי רב לדרישה, ניסה מאז בכל מאודו לשוב ולהרחיק את גליק מהמתחם המקודש. בפועל זה אמר שבכל ביקור של גליק בהר הבית (עד יום שני שעבר זו היתה התרחשות של יום-יום כמעט) הוצמד אליו צלם משטרתי שתיעד כל צעד ושעל שלו. המשטרה ניסתה בכל מאודה למצוא נגדו ראיה מפלילה שתאפשר לשוב ולהרחיק אותו.
משזה לא התאפשר הוחלט להרחיקו בכל זאת. בידי המשטרה אין בדל ראיה על עבירה שביצע או אפילו על התגרות כלשהי שלו באנשי הוואקף שמררו את שהותו בהר על בסיס יומיומי. גליק עצמו תיעד אף הוא את סיורו בהר, ומההקלטות שלו שהופצו עם מעצרו בתקשורת, מוכח שגליק שם נפשו כעפר והבליג לנוכח עלבונות אנשי הוואקף, שאחד מהם אף הגדיל לעשות וחטף את הפלאפון של גליק מידיו תוך הפעלת כוח. הצילומים, שקלטו היטב את ההסתערות האיסלמית עליו בשבוע שעבר, לא קלטו אותו מתפרע או אפילו נוקף אצבע כנגדם. קללות שקשה להעלות על הכתב הוטחו בו בעיצומו של שושן פורים, לא בפעם הראשונה ולא בשניה. השוטרים שסבבו את גליק נמנעו מלקטוע את סאגת הצעקות, ואת דרישותיהם הפנו רק כלפיו.
במעצרו – שבמהלכו אף הושמו אזיקים על ידיו – תוחקר גליק בשאלות משונות של מה בכך, כגון האם כינה את אנשי הוואקף בכינוי 'ירדנים', או האם הראה את תמונת סגן יו"ר הכנסת משה פייגלין למודרכיו במהלך סיור בהר. לא משהו שכרוך באיזושהי עבירה ממשית.
פרט חשוב הוא שלגליק התעמתות ארוכה מאוד עם המשטרה, ובפרט עם ביטון. גליק מנהל סדרת משפטים כנגד המשטרה על מה שלטענתו הוא התעמרות רבת שנים בו בהקשר להר הבית. לאחרונה אף זכה גליק בכ-30,000 ₪ במשפט, אחד מיני רבים שניהל נגד משטרת ירושלים. במהלך חלק מהמשפטים הוזמן ביטון כעד ואף תוחקר שעות רבות מעל דוכן העדים. כל זה הביא כנראה את העימות בין גליק לביטון לפסים אישיים, לפחות מבחינת ביטון. בישיבתה האחרונה של ועדת הפנים של הכנסת אף כינה ביטון את גליק 'קיצוני'.

בעקבות ההודעה שקיבל השבוע גליק ממפקד מחוז ירושלים ניצב יוסי פריינטי, לפיה הרחקתו תימשך עד סוף חודש יולי, החליט גליק להמשיך בשביתתו ללא הגבלת זמן, אך במקביל ליזום פעילות שבמסגרתה יביא לעלייתם של אלף יהודים להר הבית, שזה להם הביקור הראשון במקום הקדוש. הללו יצוידו בסטיקר שעליו ייכתב "אני עולה להר במקום יהודה גליק".
חשוב מאוד להדגיש שהמשטרה איננה עושה מאמץ גדול לתקן בבית המשפט את דימויה הכוחני. במסגרת משפט נוסף שמנהל גליק נגדה, התבקשה המשטרה לאחרונה להגיש את חוות הדעת שניתנו בעניינו של גליק במהלך שנה וחצי שבהן היה מורחק (עד לפני כשנה) מהר הבית – דיונים שעל פי חוק חובה על המשטרה לקיימן כשהיא מונעת מאדם כניסה לאתר כלשהו ללא הגבלת זמן. בסופו של דבר הגישה המשטרה לבית המשפט מסמך בן 31 עמודים ובו פרוטוקול ישיבותיה המכיל את הדיון בהמשך הרחקתו של גליק מההר. דא עקא שרובו ככולו של המסמך מחוק, מלבד מספר מועט של משפטים סתמיים ("יהודה גליק יישאר בסטטוס מנועי הכניסה להר הבית"). שופטת בית משפט השלום, מלכה אביב, כתבה בתגובה שהתקשתה לעצור את צחוקה לנוכח המסמך המחוק. היא הוסיפה שהיא רואה בעניין נסיון משטרתי להתחכם עם בית המשפט, והורתה למשטרה להגיש במהירות מסמך רציני יותר.
אלף לילה ולילה. פרק ב' בעלילות גליק והמשטרה טרם בא לסיומו. המשך יבוא. בטח יבוא.

ממשטרת ירושלים נמסר: יהודה גליק הורחק מהר הבית לאחר ששוב הפר את כללי ההתנהגות במתחם. באשר למסמך שהוגש לבתי המשפט אין בכוונת המשטרה להתייחס משום שמדובר בהליך שעדיין מתנהל בבית המשפט.

תגובה 1:

  1. הקב" ה רואה כמה מאמצים עושה יהודה למען התרת עליית יהודים להר הבית וכל הרחקה שלו מקרבת אנשים אחרים יהיה לנו מיקדש שלישי לתיפארת רק בזכות יהודה ושכמותו יישר כח יהודה יקר .

    השבמחק