יום ראשון, 18 במאי 2014

מצדה בחמש שניות, הר הבית לא קיים

הארבעה בדקו כמה זמן לוקח למצוא באינטרנט את שעות הפתיחה של אתרים מרכזיים בישראל כדוגמת מצדה (חמש שניות) ועיר דוד (12 שניות), ולעומתם ניסו לשווא לגלות באינטרנט את שעות הפתיחה של הר הבית. דרכי ההגעה למצדה ולעיר דוד אותרו גם הן בתוך שניות ספורות (חמש למצדה, שש לעיר דוד), ואילו בנוגע להר הבית לא נמצאו כלל 

זה לא רק חופש הפולחן וחופש הגישה, תפילה או הנפת דגל. מעבודה טריה של ארבעה תלמידי כיתה י"א במסגרת לימודי האזרחות מתברר שגם חוק חופש המידע מופר כשהדברים נוגעים להר הבית. ארבעה תלמידי ישיבת אמי"ת עמיחי ברחובות, עומר בן אברהם, יאיר טאוב, מנחם אמיתי ואיתי כהנא, בחרו לבדוק את נגישות המידע בעניין ההר הבית בהשוואה לאתרי תיירות מרכזיים אחרים בישראל.
במסגרת העבודה בדקו הארבעה כמה זמן לוקח למצוא באינטרנט את שעות הפתיחה של אתרים מרכזיים בישראל כדוגמת מצדה (חמש שניות) ועיר דוד (12 שניות), ולעומתם ניסו לשווא לגלות באינטרנט את שעות הפתיחה של הר הבית עבור מי שאיננו מוסלמי. הם לא הצליחו לאתר את פריט המידע הזה. דרכי ההגעה למצדה ולעיר דוד אותרו גם הן בתוך שניות ספורות (חמש למצדה ושש לעיר דוד), ואילו בנוגע להר הבית לא נמצאו כלל.
"הבעיה היא חוסר שקיפות ודלילות רבה במידע לגבי תנאי העלייה של יהודים להר", מקדימים התלמידים. "גם הפרטים הקיימים אינם עדכניים ואינם מלאים. רשויות השלטון אינן מקיימות את חובתן על פי חוק חופש המידע (98'). במדינה דמוקרטית רשויות השלטון חייבות לספק מידע הנמצא ברשותן לאזרחים, על מנת שהללו יוכלו לגבש עמדה, דעה ורצונות באופן עצמאי. חשיבות נוספת שקיימת לחובה זו היא מתן כלים לאזרח לפקח על השלטון ולהביע עליו ביקורת. קיימת שדולה לשקיפות ומידע בכנסת ומי שיושב בראשה הוא ח"כ מיקי רוזנטל. בנוסף קיימת יחידה ממשלתית לחופש המידע המטפלת בתלונות הציבור אודות התנהלות הממונים על חופש המידע".
במסגרת העבודה פנו התלמידים בעניין לנבחרי ציבור, בתוכם השר נפתלי בנט המחזיק בתיק שרותי הדת ומכהן כשר לענייני ירושלים, שר התיירות עוזי לנדאו, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ מירי רגב, ח"כ מיקי רוזנטל, סגן השר לשרותי דת הרב אלי בן דהן, השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' וח"כ משה פייגלין.
בפנייתם כותבים התלמידים: "גילינו שהוראות הכניסה – דרכי גישה, גישה לנכים, מה מותר להביא, אופן הלבוש בהר וכדומה – וכן זמני הכניסה להר הבית אינם מופיעים בשום אתר רשמי של המדינה, אלא רק באתרים של גופים פרטיים, שם חסרות הוראות מדוייקות. אנחנו רואים חשיבות עליונה באתר רשמי שיסדיר את הנושא.
"לפי חוק חופש המידע כל הנתונים בנושא צריכים להופיע בצורה מסודרת באינטרנט באתר רשמי מטעם המדינה, באופן שיהיה ברור לכל אדם מן השורה מהו המצב העדכני בהר הבית, ומתי, איך ומהיכן אפשר לעלות ולהגיע להר. במסגרת תפקידך אנו מבקשים שתתייחס לבעיה ותפעל על מנת לקדם את העניין".
רק שניים מהמכותבים השיבו לפניית התלמידים. שלא במפתיע מדובר בסגן השר אלי בן דהן (שהשיב לאקונית: "אני מודה לכם על התעניינותכם ועל תשומת ליבכם. לקבלת מידע אודות שעות העלייה להר הבית, תוכלו לפנות למשרד התיירות או למשטרת העיר העתיקה"), ובח"כ משה פייגלין ("התנהלות משטרת ישראל ובעצם ממשלת ישראל בכל נושא הר הבית היא בניגוד לצדק וליושר ובניגוד לחוקי מדינת ישראל. 
אני פועל כבר שנים וביתר עוז מאז כניסתי לכנסת כדי לאפשר עליית יהודים להר באופן חופשי וללא מגבלות").

הכותבים סיכמו: "אנו מאוכזבים מחוסר תגובתם ופעילותם של חברי הכנסת. אנו מרגישים שהם אינם מתעניינים בבעיות הקיימות בהר הבית בכלל ובחופש המידע בפרט, ומתנערים מהאחריות לטפל בבעיות במדינה. בעיקר התאכזבנו מאי תגובתו של ח"כ רוזנטל שביושבו כיו"ר השדולה היה אמור להיות הראשון שמתעניין בנושא. נקודת האור היחידה שמצאנו היא תגובתו של ח"כ משה פייגלין, שאותה קיבלנו במהירות. אנו מקווים שהממשלה תיקח אחריות ותטפל בנושא בהקדם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה