יום ראשון, 6 ביולי 2014

יחד נאבקים בגזענות

גם יהודים הם בני אדם || מצטרפים למלחמה בגזענות
אפליה גזענית:
יהודים שהורשו להכנס להר הבית למשך דקות ספורות
היום, לראשונה זה חמישה ימים, הר הבית נפתח ליהודים, אבל... במשך כל הימים הללו ההר היה פתוח למוסלמים, הבוקר הורשו תיירים להכנס להר הבית החל משעה 7:30, היהודים נותרו בחוץ עד 8:30. ב-8:30 הורשו היהודים להכנס לחלק קטן של ההר למשך כמה דקות, בלי לדבר, בלי לעמוד ובלי לשבת.
פעילי המקדש החליטו להצטרף ליוזמה הברוכה של משרד המשפטים. נותר לנו לקוות שמשרד המשפטים בראשות ציפי לבני לא ינהג בגזענות כמו זו המשטרתית וייתן מענה לפניות הציבור.

אנחנו פונים לכל אדם שנפגע מהגזענות של יצחק אהרונוביץ' ושוטריו לפנות למוקד של משרד המשפטים ולהתלונן.

האתר למניעת גזענות ואפליה
לחץ כאן כדי להתלונן על אפליה גזענית בהר הבית >>

לנוחיות הפונים, אנחנו מצרפים את לשון הסעיפים הרלוונטיים החוק, את דברי שרת המשפטים (ר' למטה) וקישורים רלוונטיים. כמו כן מצורף סרטון עם ההוראות המפלות שניתנו היום ליהודים בהר הבית.
↓ סעיפים רלוונטיים מהחוק
סעיפים נבחרים מתוך: חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000 
1. חוק זה נועד לקדם את השוויון ולמנוע הפליה בכניסה למקומות ציבוריים ובהספקת מוצרים ושירותים. 
2. ׁ (אׂ) בחוק זה –  
      ...
      "מקום ציבורי" – כל מקום המיועד לשימוש הציבור, לרבות... 
      ...

      (בׂ) לענין סעיף זה, "ציבור" – ציבור בלתי מסוים; ואולם לא ייחשב מקום או שירות כמקום או שירות שאינם עומדים לשימוש הציבור בשל שלילת השימוש או הכניסה, מחמת עילות ההפליה המנויות בסעיף .3 

3.    (אׂ) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות. 

      (ב) לענין חוק זה, אחת היא אם העיסוק נעשה למטרת רווח או שלא למטרת רווח ואם נגבה או לא נגבה תשלום תמורת הספקת המוצר או השירות הציבורי, הפעלת המקום הציבורי, מתן הכניסה למקום הציבורי או מתן השירות במקום הציבורי.

5.    (א) מעשה או מחדל בניגוד לסעיפים 3 ו-4 הם עוולה אזרחית, והוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש], יחולו עליהם, בכפוף להוראות חוק זה. 
       (ב) בית המשפט רשאי לפסוק בשל עוולה לפי חוק זה פיצוי שלא יעלה על 12,222 ש"ח, בלא הוכחת נזק; סכום זה יעודכן ב-17 בכל חודש, בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד הבסיסי;

11. לענין חוק זה דין המדינה כדין כל אדם.




ראו גם: 
ציפי ליבני, מצאנו לך עבודה 
ההבלגה נמשכת: הר הבית נסגר הבוקר ליהודים 
הערבים חוגגים, יהודים החוצה


דבר שרת המשפטים

אחד מעקרונות היסוד של הליברליזם בכלל ושל הדמוקרטיה בפרט הוא ערך השוויון – ואפליה וגזענות הן רעות חולות שפוגעות בעקרון יסודי זה. גזענות היא לא כורח המציאות, ניתן וצריך להיאבק בה – וזה בדיוק מה שהקמפיין שלנו נועד לעשות: להבהיר שיש בישראל חוק נגד אפליה. שבמדינת ישראל הדמוקרטית לא יהיו אזרחים סוג ב'. ובמדינה שלנו אין שווים יותר ושווים פחות. שאנחנו חברה מוסרית וערכית. אני מאמינה שמשרד המשפטים האמון על יישום החוק והשמירה על הדמוקרטיה, הוא הכתובת למאבק הזה - וכל מי שנתקל באפליה ובגזענות, באופן אישי או שהיה עד לעבירה על החוק - יכול לפנות אלינו לקבל ייעוץ, מידע וליווי. לא נעבור בשתיקה על אפליה. 



לצערי, יש עוד דרך ארוכה לעשות לפני שנמגר את התופעה הפסולה הזו. מדהים להבין עד כמה היא באה לידי ביטוי בכל-כך הרבה מתחומי החיים: לא פעם ולא פעמיים מסורבים אנשים מלקבל שירותים, מוצרים או כניסה למקום בילוי רק בשל השתייכותם לקבוצה חברתית מסויימת, נשים מודרות מהמרחב הציבורי, אתיופים נחסמים בבתי ספר, לערבים לא משכירים דירות או לא נותנים להיכנס לפארק מים - וזו רשימה חלקית בלבד.

בחוק איסור האפליה משנת 2000 ניסינו להתמודד עם תופעת האפליה והגזענות, כשנקבע כי אסור לאדם המספק שירות ציבורי, או מספק שירות במקום ציבורי, להפלות מחמת גז, דת, מין, נטייה מינית וכד'. לאחרונה קידמנו חוק שקובע כי הפליה מסוג זה אף תיחשב לעבירה פלילית, שבצידה עד חצי שנה מאסר בפועל. זה לא מספיק, אבל זה צעד בכיוון הנכון.

נכון שרוב הנטל מוטל עלינו הממשלה והמחוקקים. אבל זה תלוי גם בכם. אזרחי ישראל שאכפת להם. שרוצים מדינה דמוקרטית ושוויונית וערכית ומוסרית. אז אם הופליתם? יש לכם שלל דרכים לנקוט נגד המפלים – ממשו את זכויותיכם! אתם עדים לאפליה? אל תשבו בחיבוק ידיים – אמרו משהו! שתיקה ואדישות הם הסכמה לאפליה. אסור לנו להסכים לחיות במקום בו גזענות והפליה הן נורמות חברתיות מקובלות.

אני לא יכולה להדגיש מספיק עד כמה אפליה פוגעת בחברה. מדובר בפגיעה בחוט השדרה המוסרי שלנו, בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה. התשובה היא ענישה ברורה וחסרת פשרות, שלצידה העלאת מודעות, חינוך נכון וחוסר הסכמה לקבל זאת בקרבנו. ביחד, אתם ואנחנו, נצליח למגר את הרעה החולה הזו, ולצעוד לעבר חברה ישראלית נכונה וצודקת יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה