יום ראשון, 27 ביולי 2014

יד בן צבי: לא מתנצלים

יד יצחק בן צבי || כן מטים, לא מתנצלים!

ח"כ זבולון כלפה
ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) מכהן בין שאר תפקידיו כחבר המועצה הציבורית של יד בן צבי. לפני כחודש הוא קרא כאן דיווח בדבר הטייה פוליטית בכנס שערך המוסד במושבים שעסקו בו בנושא הר הבית. כלפה מיהר לכתוב לראשי המוסד מכתב מחאה: "למרות מגוון הדוברים, לא הייתה באירוע כל התייחסות להיבט היהודי העכשווי של ההר, למרות שמחצית מהיושבים בקהל נמנו על חובשי הכיפות. אפילו ההרצאה שנשאה את הכותרת "הר הבית בשיח התרבותי של הציונות הדתית" הועברה בידי מרצה ממכללת ספיר שהסתמכה על סרט עלילתי בדיוני (מלפני 14 שנה) והרבתה לתאר את מה שכינתה "הקשר המסוכן בין ציונות לבין שמירת מצוות" (מקור ראשון, 20.6.14). מדובר בהתייחסות חד צדדית. אשמח לקבל תשובה, מדוע מארגני הכינוס לא טרחו לגייס, לצד ד"ר חוסני אלחטיב, פרופ' רוני רייך, יעל שנקר וימימה כהן, ייצוג ראוי להיבט היהודי של הר הבית".

כעת זכה כלפה למענה ממנכ"ל יד בן צבי, יעקב יניב: "כמקובל בכנס אקדמי-מחקרי מסוג זה, את מבנה הכנס והמושבים קבעה ועדת היגוי אקדמית שבה היו חברים נציגים מחמש אוניברסיטאות שונות שעבדו על כך בתיאום עם הנהלת המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה שביד בן צבי. מאליו ברור שתכנונו והצלחתו של כנס מדעי כזה תלויים בין השאר ובמידה רבה גם בשיתוף הפעולה עם הוועדה המדעית, המעניקה לכנס את מעמדו ויוקרתו, וקובעת חלק ניכר מן התכנים וסדר הדוברים, ביניהם למעלה מארבעים חוקרים מהארץ ומחו"ל. כנהוג בכנסים מאיכות כזו, אין לצפות שנוכל לדעת מראש מה יהיה תוכנה המדוייק של כל הרצאה שאיננה נמסרת לעיוננו מראש.

"אכן ייתכן שבמושב ספציפי זה (אחד מעשרה מושבים שונים) לא באה לידי ביטוי כל אחת מההתייחסויות האפשריות להר הבית מבחינה מחקרית, ובכללן כמובן זו היהודית. אלא שכאמור, הדבר הוא בלתי נמנע במושבים שבהם משתתפים ארבעה דוברים ולא יותר. כן חובה עלי לציין שבמושבים אחרים בכנס, שלצערי כותב הכתבה בעיתון לא חש ככל הנראה צורך לנכוח בהם או לדווח עליהם, נדונו בהרחבה נושאים יהודיים מובהקים הנוגעים לירושלים העתיקה ולאתריה. לא היה זה הוגן מצד כותב הדברים בעיתון לעסוק בכנס רחב ומגוון תוך התמקדות צרה במושב אחד בלבד. ובלא להתייחס כלל ליתר הכנס וליתר המושבים. יד בן צבי, כמוסד מחקר ממלכתי ומדעי, מקפידה למלא תפקידה בנאמנות תוך מתן כבוד למגוון דעות ולהצגת חידושי מחקר נדרשים ושונים בתחום חשוב זה של חקר ירושלים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה