יום שני, 28 ביולי 2014

פרופ' ענבר: המזרח התיכון בוער בלי קשר להר הבית

"אז מה אם קיים סטטוס קוו?" || "הגיע הזמן לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית"

"המזרח התיכון בוער בלי קשר להר הבית וכל הערבים עסוקים בדברים אחרים. למשטרה יש אינטרס אירגוני פשוט לשקט תעשייתי. למה לה להתמודד עם בעיה חדשה? בכלל, ממתי נעשתה המשטרה מומחית ליחסים בינלאומיים במזרח התיכון?

פרופ' אפרים ענבר – ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן

פרופ' אפרים ענבר
ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן

"בין אם זה מגיע מהמפקדים המקומיים או בשל הוראה מדינית, המשטרה מגלה אוזלת יד על הר הבית. היא מקשה בכוונה על יהודים חובשי כיפה המגיעים למקום במטרה להרתיע אחרים מלבוא אליו. לולא היחס הרע היו באים הרבה יותר. המשטרה גם איננה אוכפת שם את הסדר הציבורי למרות שזה בכוחה ובידה. מדינת ישראל המתיימרת להעניק גישה חופשית לבני כל הדתות, מקיימת בהר אפליה ברורה לרעת היהודים כתוצאה מחששות שאני אולי יכול להבין, אבל הם מופרכים" 

יש שם מקום מספיק גם לתפילת מוסלמים וגם לתפילת יהודים? 

"למה לא? זה מקום גדול. ככלות הכל זה גם חזון הנביאים". 

קציני משטרה חוזרים ואומרים שההר הוא חבית חומר נפץ וכל שינוי בסטטוס קוו בעניין תפילת יהודים בהר יגרום להבערת המזרח התיכון. 

"המזרח התיכון בוער בלי קשר להר הבית וכל הערבים עסוקים בדברים אחרים. לא נראה לי שהם בכלל שמים לב להר הבית. מי ששמים לב אליו מקרב הערבים אלו אנשי התנועה האיסלמית המקומית והחמאס. הם מעודדים אי סדר בהר וצריך לטפל בהם. משטרת ישראל בוודאי יודעת לטפל בהם וחששותיה בעניין הם חששות שווא. מלבד זאת, ממתי נעשתה המשטרה מומחית ליחסים בינלאומיים במזרח התיכון. אלו כישורים יש למשטרה להצהיר הצהרה כזו? 

"בג"ץ אישר בעבר הפגנה של אנשי כך באום אל פאחם, שזו באמת פרובוקציה, אז מדוע שיהודי לא יתפלל בשקט במקום שהוקצה לו בהר הבית? האם התנגדות קיצונית של כמה ערבים צריכה להכריע כנגד ערך חשוב של עבודת השם? מדינת ישראל מתגאה בכך שהיא מעניקה חופש פולחן לכל הדתות. זו לא הצהרה דתית של ישראל, אלא הצהרה מדינית שהיא אחת הטענות שאנחנו משמיעים כדי להצדיק את שליטתנו בירושלים ובהר הבית – אבל בפועל איננו מקיימים זאת".

יש מקום לשנות סטטוס קוו שהוא כמעט בן חמישים שנה?

"אין טעם לקדש סטטוס קוו גרוע. אז מה אם קיים סטטוס קוו? אגב, הסטטוס קוו בענייני דתיים-חילוניים כל הזמן משתנה, אז למה בעניין הר הבית אסור לשנות אותו? הגיע הזמן לאפשר ליהודים להתפלל. גם בג"ץ גיבה זאת. יש כאן פשוט חוסר רצון לבצע את המדיניות המוצהרת תוך התכחשות לערכים שבג"ץ עמד מאחוריהם". 

קיימת קואליציה שמאחדת את המשטרה וגורמים פוליטיים נגד שינוי הסטטוס קוו. מה מניע אותה להתנגדות נחרצת כל כך? 

"חשש אמיתי שאכן יהיו מהומות, חשש שאני חושב שאיננו מוצדק. לצד זה, למשטרה יש אינטרס אירגוני פשוט לשקט תעשייתי. למה לה להתמודד עם בעיה חדשה? יחד עם זאת, המשטרה הוכיחה בעבר שהיא יודעת לבצע את המשימות המוטלות עליה. אין שום סיבה למנוע מיהודים להתפלל בהר הבית. זה נראה לי פשוט כל כך, ואני תמה על עמדתה של ממשלה לאומית שאין לה את האומץ להכריע דבר שכל העולם מסוגל להבין. הרי בשביל זה חזרנו לארץ ישראל, כדי להתפלל בהר הבית. לא רק להתיישב בארץ, לא רק לבנות מדינה חזקה, אלא לממש את זכותנו ההיסטורית, הטבעית בהר הבית". 

טוענים שאם כבר כעת מתעוררות לא פעם מהומות בהר, כשתותר תפילת יהודים במקום הכל יבער. 

"אפילו אם נניח שזה נכון, המשטרה צריכה לעמוד על זכויות רוב הציבור בישראל שבוודאי מעוניין שיהודים יתפללו על הר הבית. כל הסקרים אומרים שכשבעים אחוזים מהיהודים בארץ מעוניינים שמדינת ישראל תחזיק בהר הבית. ההר מצוי בקונצנזוס. זו לא סוגיה שולית. זה אפילו לא דומה לסוגיית ההתנחלות בשומרון או ביהודה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה