יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

בית חלומותי: יותם זמרי

לא חובש כיפה || רוצה להתפלל בהר הבית

"אינני חובש כיפה אבל אני מניח תפילין, ואם זה הופך אותי למשיחי והזוי, אני מניח שחלק גדול מהאוכלוסיה פה הוא משיחי והזוי. זה אותו תהליך שהציבור הזה עובר בכל מקום שהוא מגיע אליו. הציבור הזה הוא שק איגרוף ובהר הבית לוקחים את ההיבט הפחות רציונאלי בו ומציגים אותו כמשיחי"

↓ ארנון סגל מראיין את יותם זמרי

יותם זמרי
"משמעות המושג 'הר הבית' עבורי היא בעיקר איבוד ריבונות מוחלט של המדינה דווקא בנכס שמצדיק את קיומה יותר מכל. מפחיד אותי חוסר הידע שלי לגבי המקום הזה. למרות שאכפת לי מאוד מההר וכל ידיעה קטנה על המתרחש בו מטריפה אותי, אם תבדוק אותי עמוק בפנים – אינני מבין באמת את חשיבות העניין ואת שורשי הכמיהה למקום הזה. אני מניח שזה מכיוון שאינני דתי. אני יודע רק דבר אחד – שאם יש יהודי שרוצה לעלות להר הבית, מדינת ישראל צריכה להשקיע את כל המשאבים שלה כדי שאותו יהודי יוכל לעלות אליו ולהתפלל בו". 

מה דעתך על כך שיהודים נעצרים בהר בעוון תפילה? 

"מכיר את הסיפור. זו בדיחה עצובה". 

משום מה הודבקה תווית הזויה לעוסקים בעניין בית המקדש. בעיניך זה באמת עניין הזוי?

"אני יודע שבכל בוקר, כשמניחים תפילין, מתפללים לבניין ירושלים. אינני חובש כיפה אבל אני מניח תפילין, ואם זה הופך אותי למשיחי והזוי אני מניח שחלק גדול מהאוכלוסיה פה הוא משיחי והזוי. זה אותו תהליך שהציבור הזה עובר בכל מקום שהוא מגיע אליו. כשיש התנחלות שצריך לפנות – מיד הציבור הזה מצוייר כמשיחי וכהזוי. אפילו בפרשת החטופים היה נסיון לצייר אותו כך. הציבור הזה הוא שק איגרוף ובהר הבית לוקחים את ההיבט הפחות רציונאלי בו ומציגים אותו כמשיחי. אגב, תמיד מצחיק אותי שאנשים כדוגמת יריב אופנהיימר מדברים בנוסח 'אפילו החרדים אומרים שאסור לעלות להר הבית'. פתאום, כשזה נוח, החרדים נעשים האורים והתומים שלהם. 

"אינני מבין בבתי מקדש, אבל אני מבין בתפילות ותפילה בהר אמורה להיות שאיפה של כל יהודי באשר הוא. בעומקם של דברים אינני מצוי, אבל אני יודע שיש מקום שהוא ללא כל ספק ומחלוקת קדוש לעם שלי ואני יושב במדינה שבה הוא נמצא, ולא יכול להתפלל בו בחופשיות. זו בעיה פשוטה מאוד להבנה. אם היית אומר לי שזה במוסול בעירק, הייתי מבין למה אינני יכול להגיע ולהתפלל שם, אבל זה בירושלים". 

איך לדעתך נכון לעסוק בתחום הזה של הר הבית כדי לקרב אותו ללבבות? 

"זו שאלה קשה. צריכה לקום תנועה לא פוליטית שגם איננה נתפסת כמשיחית, שתעסוק בעניין הזה. אני מוצא עצמי מאוכזב דווקא מחברי הכנסת הלא-דתיים מימין, כי כשפייגלין עולה להר הבית – זה נחמד. אני אוהב את פייגלין אבל בסופו של דבר הוא עדיין רק פייגלין, והוא משרת בדיוק את מה שהתקשורת רוצה להראות. התקשורת הצליחה גם לפמפם את ה'עובדה' שכששרון עלה להר הבית זה גרם שיתפוצצו פה אוטובוסים. את התווית הזו שהודבקה להר יש לדאוג להחליף. ובשורה התחתונה, ילד שיוצא ממערכת החינוך הרגילה יודע הרבה על הכותל, אבל שום דבר על הר הבית, ואת זה צריך לשנות". 

תגובה 1:

  1. 1. אינני חובש כיפה וגם לא מניח תפילין, ולמרות זאת אני שומר מצוות - לפי פשוטו של כתוב (עד כמה שניתן במסגרת המגבלות בימינו). רבים יכנו אותי "צדוקי" או "מין" או "אפיקורוס" או אפילו גוי. כבר כוניתי "כותי" למרות שאני לא מסתיר את נאמנותי להר המוריה דווקא.
    2. האיש סותר את עצמו - לפחות באופן שדבריו הובאו כאן. מצד אחד הוא לא מבין את חשיבותו של הר הבית לעם ישראל ואת שורשי הכמיהה של יהודים לאתר מכיוון שהוא חילוני, ומצד שני מבין שתפילה בהר אמורה להיות שאיפה של כל יהודי באשר הוא??!

    השבמחק