יום שישי, 19 בספטמבר 2014

החפץ חיים: בשביל בנין בית המקדש אין צורך בנביאים וחכמים. צריך לב שלם ותם

לבנות את בית המקדש || כ"ד באלול - 81 שנים לפטירת מרן רבי ישראל מאיר הכהן מראדין - החפץ חיים

להלן מכתב מרתק של תלמיד חכם על דברים ששמע מפיו של מרן רבי ישראל מאיר הכהן מראדין - ה"חפץ חיים" על בניין בית המקדש. הוא ייחל ליום שיגיע הזמן והנה הזמן הגיע.

↓ הגיע הזמן לבנות את בית המקדש

להתכונן לבנין בית המקדש. החפץ חיים
בשנת תשע"ג, נפטר הגאון רבי שלמה שטנצל זצ"ל, יו"ר ארגון המשנה וההלכה היומית, ובארכיונו התגלה, מכתב נדיר ששלח אביו הגאון רבי יונה שטנצל מייסד המשנה וההלכה יומית, מכתב ששלח לגדולי הדור בשנת תש"ט ולא פורסם ברבים, על מה ששמע ממרן החפץ חיים בביתו על בניית בית המקדש. מכתב זה פורסם בכנס ראשי הכוללים העסוקים בלימוד קדשים הלכה למעשה שכונוס בירושלים ע"י "קרן המקדש"

לפני יותר ממאה שנה בזמן הגאון רבי עקיבא איגר היה ויכוח בין גאוני הזמן, האם המקרה שיתנו רשות לישראל על מקום מקדשינו, אם יש חובה לבנות בית מקדש ולהקריב קרבנות. היו מחייבים ושוללים. ידועה שיטת רש"י ותוס' בשם המדרש שמקדש העתיד ירד מן השמים "מקדש ה' כוננו ידיך". ידועה גם הירושלמי כמובא בתוס' מעשר שני שהמקדש ייבנה לפני ביאת המשיח על ידי עם ישראל.

גמר סנהדרין וגם פסק הרמב"ם שלשה מצוות נצטוו ישראל בזמן שנכנסו לארץ, ואחת מהם היא לבנות בית הבחירה. עיין בחתם סופר יורה דעה שמפלפל בר' יחיאל מפריז שעלה לישראל בשנת י"ז לאלף השישי ופסק שמקריבים אע"פ שאין בית ורצה להקריב קרבנות, כמובא בספר כפתור ופרח.

אין הדבר פשוט, אם בדורות קודמים ישבו על מדוכה זו ולא באו על עמק השווה מכל שכן בדורינו , דור יתום, בוודאי יהיו בעיות שונות בין גאוני הזמן, אבל דבר אחד ברור הגיע הזמן להעלות את השאלה לפני גדולי התורה שבדורינו ואין לאחרה יותר.

בשנת תר"ץ הגיע הגאון רבי יונה שטנצל זצוק"ל מייסד לימוד "משנה יומית" הלכה יומית" לביתו של מרן "החפץ חיים" בראדין על מנת לקבל הסכמה לספרו של אביו רבי שלמה שטענציל - הגאון מסוסנוביץ מחבר ספרים "קהלת שלמה" ו"בית שלמה". שם שמע הרב שטנצל את הדברים מפיו של מרן החפץ חיים, דברים אלה, שלח במכתב לגדולי הדור, ב ו' כסלו תש"ט.

"זכורני כשביקרתי ברדין אצל הסבא קדישא החפץ חיים זצ"ל, זה היה בשנת תר"ץ וזה היה תיכף אחרי חג הפסח יום או יומיים, בבקר הכירו שיש לו מה לומר. וכשגמרנו את התפילה בישבנו ע"י שלחנו נתן דפיקה בשלחן ודממה השתררה בחדר. 

פתח ספר מלכים והתחיל לדבר לאנשים שעמדו אז סביבו. זה לשונו: "שואלים בקרוב נבנה בית המקדש איך? אין חכמים, אין נביאים, מי יבנה בית ה'? והתחיל לשאול שאלות ותיכף נתן תשובות לזה ותיכף התחיל לקרוא פסוק בפסוק מלכים פרק ז' – יג: "וישלח המלך שלמה ויקח את חירם מצר יד בן אשה אלמנה הוא ממטה נפתלי ואביו איש צרי חרש נחשת וימלא את החכמה ואת התבונה ואת הדעת לעשות כל מלאכה בנחשת ויבוא אל המלך שלמה ויעש את כל מלאכתו"

והמשיך הסבא קדישא : "הנה בן אשה אלמנה, אביו בעל מלאכה צורף נחושת, וה' נתן בו חכמה ובינה ודעת לעשות את מלאכת המקדש. אין צורך בנביאים אין צורך במיוחסים אין צורך בחכמים רק שיגיע זמן בניין בית המקדש ה' נותן תבונה ודעת לבנות בית המקדש למי שיש בו לב שלם ותם, בן אלמנה, בן לאיש בלתי מוכר בעל מלאכה".

עת שמעתי מפי קדשו בעמדי אז על ידו, דמעות זלגו מעיני ואינני שוכח את הפרט הזה, וזכורני שבזמן שקרא את הפסוקים הנ"ל היה בעיני כאילו אנו שומע אותם מאת נביא בישראל, ואולי הגיע הזמן שיתקיימו דבריו של אותו צדיק".

בוודאי חובה עכשיו על עם ישראל ומח"ש על אנשי שלומי אמוני ישראל שנהיה מוכנים לזמן הגדול הזה, שנהיה ראויים ונזכה בקרוב בימינו לחידוש בית מקדשנו ולא יהיה עיכוב מצדנו בזה שלא נהיה מוכנים מבחינה מעשית לכל האחריות אשר בניין בית המקדש מחייב אותנו.

תגובה 1:

  1. בעזרת ה׳, אך מדובר בבנאים ואנשי העבודה, ולא בזה שינהל את בנית בית המקדש שהוא צריך להיות נביא ולא מספיק חכם ותם.

    השבמחק