יום שישי, 15 במאי 2015

חשיפה: כך תכנן צה"ל לכבוש את הר הבית

פיצוץ שערי חולדה ושער הרחמים || כניסה תת קרקעית

לקראת יום שחרור ירושלים תשע"ה:
תוכניות צה"ל לקראת כיבוש הר הבית במלחמת ששת הימים נחשפות: פיצוץ שערי חולדה ושער הרחמים


↓ היו כמה אפשריות לכיבוש הר הבית

תיק מספר 2014 בארכיון צה"ל מכיל חומר מודיעיני שאסף פיקוד המרכז בשנים שקדמו למלחמת ששת הימים, כשהתכונן לאפשרות שיהיה צורך לכבוש את הר הבית וסביבתו. מהחומר בתיק מתברר שכיבוש ההר באופן שבו התרחש ונצרב בתודעה לדורות – פריצה דרך שער האריות ושער השבטים לתוככי הר הבית – לא היה האפשרות היחידה בתוכניות המבצע הצה"ליות שנועדו ליום פקודה. 

מהמסמכים המתפרסמים כאן לראשונה ניתן לראות שבפיקוד התכוננו בין השאר לאפשרות לפוצץ את שערי חולדה העתיקים מימי הבית השני – 'השער היחיד', 'השער הכפול' ו'השער המשולש' שבכותל הדרומי של ההר – וכך לחדור אליו דרך החללים התת-קרקעיים באורוות שלמה ובאל אקצה הקדום. חלק מהתוכניות דן גם בשער הרחמים הסתום שבכותל ההר המזרחי. התוכניות הללו לא יצאו כידוע לפועל, והשערים העתיקים בחומת ההר הדרומית והמזרחית עודם סתומים בימינו. 

בין השאר הצטייד בשנים ההן המודיעין הצה"לי במפה אנגלית ישנה של ההר ועל גביה הוספו בעברית שמות המתחמים השונים בו. תצלום פנוראמי שצולם בשלהי 1965 מגג מנזר נוטרדם הסמוך למגרש הרוסים נכלל גם הוא בתיק המסמכים הזה, והוא משקף את מראה העיר ערב מלחמת ששת הימים. כאן מובא חלק מהתצלומים ומהמסמכים ככל שמתאפשר בבמה צנועה זו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה