יום ראשון, 19 ביולי 2015

כשהציונות הדתית תביא את הגאולה ותחריב את המדינה

הפחדה עצמית או עלילת דם? || ספר הבלהות השמאלני

המלך יהועז מאלון מורה מקים את המקדש, מחדש את הסנהדרין ומייסד משטר אימים בסגנון צפון-קוריאני שמגוייס כולו לשנאת תל אביב * 'השלישי', ספרו הרביעי של ישי שריד (50) – הבן של יוסי – הוא סך כל הקלישאות והתוויות שבשמאל אוהבים להדביק לחובשי הכיפות הסרוגות

מאת: ארנון סגל

האוייב העמלקי מאייד את ערי החוף של ישראל במתקפה אטומית ובכך מביא להקמת מדינת הלכה יהודית כאן, במתווה האיראני. הגיבור הראשי, הנסיך יהונתן, מסורס מפגיעת רימון יד עמלקי שבכלל היה אמור להרוג את אביו המלך. האחרון ברח ממקום הפיגוע – הר כביר – בעת ההתנקשות והפקיר את בנו בן הארבע לספוג את התופת תחתיו. המלך הבוגדני נוטש מאוחר יותר גם את אשתו לטובת צעירה שאותה הוא נושא כאשה שניה, וזאת בעקבות היתר מיוחד שקיבל מהסנהדרין. 

"אסור לעם להסתבך בשנאה עצמית חסרת מוצא כפי שעשו אנשי הרוח הרעה בתל אביב", טוען מורה דרכו של המלך יהועז, הרב יגאל צרויה מאלון מורה שנהרג בראשית מלחמת הגאולה. המלך עצמו מייסד לבסוף את המקדש, שבמקהלת הלוויים שלו שרים בין השאר משירי נעמי שמר. הוד רוממותו יהועז משמש גם ככהן הגדול, ממש כמו בממלכת החשמונאים, שממנה מקבלים המתנחלים מבית המלוכה כעיסקת חבילה אף את הסיאוב והשחיתות. ימי חופני ופנחס חוזרים על עצמם בעידן הטכנולוגי. 

'השלישי' – הספר הטרי מבית 'עם עובד' מציג את החלומות הגדולים של הציונות הדתית – ובעצם של כל יהודי מאמין, באופן שבו נוח לשמאלן תל-אביבי לדמיין אותם. ובתמצית, לא מדובר בספר שעשוי לאתגר את דפוסי החשיבה בחוגי מרצ אלא לאשרר את המנטרות הנדושות שם בהקשר הזה. למשל, בממלכה מונהג טקס של הטבעת שבב בעורפו של כל יהודי, שבעזרתו שומרים על טהרת העם והארץ ומזהים מסתננים – כאילו לחבר'ה מגוש דן אין שבב שהורה להם מה נכון לחשוב. 

'משמרות האמונה' – שהן למעשה משמרות המהפכה האיראניות בגירסה ציונית, מטילות אימה על האזרחים ונועדו לשמר את הממסד הדתי בשיטות האכזריות הידועות מטהרן. המדינה – המכונה כעת שוב בשם 'ממלכת יהודה' – מתרסקת אט אט חזרה לימי טרום הקידמה. כל המהנדסים והרופאים נוטשים את הארץ, כי רק בתל אביב יודעים לדאוג שיהיו כאן מהנדסים ורופאים ראויים לשמם – והיא כעת מחוקה. בסופו של דבר נשטפת הממלכה בנהרות דם נוספים והיהודים יוצאים שוב לגלות, הפעם בת יותר מאלפיים שנה.

ישי שריד (50), מחבר הספר ובנו של השר וחבר הכנסת לשעבר יוסי שריד, מבין יותר מדבר או שניים בטופוגרפיה המזרח-ירושלמית ובמקורות חז"ל בעניין המקדש והסנהדרין, ושורק את ההלכות הללו שגם דוסים מלידה לא מכירים. אולם הוא מחטיא לגמרי כשמדובר בהבנת נפש הדתיים הלאומיים, הציבור הכי מתחבט ומתייסר בישראל. האם זה הציבור שהסנהדרין שיקים תסקול למוות את רני סורקיס, "מפליטי תל אביב" שסירב למול את בניו? 

הספר של שריד מכוון ישירות לציונות הדתית, שאמונותיה מוגחכות כאן ברמות-על. הוד מלכותו מעריך רק כוח ולובש בכל עת מדי צבא (מלבד הזמנים שבהם הוא עוטה על עצמו את בגדי הכהן הגדול). זו הסיבה שהוא מבכר להתעלם מקיומו של בנו הנכה אשר ספג את הרסס במקומו. המלך גם מצווה להקים אולמות התעמלות בישיבות החרדיות, כופה על תלמידיהן גיוס לצבא ומורה "להחליף את חליפותיהם השחורות ואת המגבעות המזרח-אירופיות בבגדים קלים, כמו שלובשים ביישובים שלנו". 

מה הביא אותך לכתוב את העלילה המסעירה הזו, ישי שריד?

"נושא הר הבית הולך ונעשה מרכזי יותר ויותר בחיים הלאומיים שלנו. ציבורים רחבים חושבים שעד שלא יוקם המקדש המלאכה שלנו בארץ לא תושלם, וזה שינוי משמעותי לעומת מה שהיה פעם. ככל שהכוח וההשפעה של הציבור הדתי-לאומי גדולים יותר, זה נעשה עניין מרכזי יותר".

גם אתה, כמו המוסלמים, משוכנע שהעם היהודי עומד להקים מחדש את המקדש? הרי בציונות הדתית דיבורים על מקדש בימינו נחשבים ללא-פוליטיקלי-קורקט.

"אצל פלגים שונים בציונות הדתית זה נושא ששנוי במחלוקת, אבל זרמים מרכזיים בה עוסקים בעניין הזה. הציונות הדתית מרתקת אותי דווקא מפני שאני מעריך בה הרבה דברים. היא קרובה אלינו יותר מאשר החרדים, ויש אצלה דברים שאני מתחבר אליהם מאוד ברמה הרגשית. כשאני רואה את החבר'ה בגבעות מגדלים עדרי כבשים בפסטורליה כזו, אני מתחבר לפשטות ולטוהר, אבל מה לעשות שיש לזה מחיר כבד? הספר בא מתוך רצון ליצור דיאלוג עם הציונות הדתית בעניין הזה". 

למה המקדש כה הרסני בעיניך? 

"חזרה לעידן הזה תביא לחורבן בסופו של דבר, בדינמיקה שלא שונה ממה שהתרחש בפעמיים הקודמות שבהן היה לנו מקדש. ככל שיש הקצנה ואנחנו מסתגרים באמת שלנו ובא-לוהים שלנו – א-לוהים של יציאת מצרים ולא א-ל אוניברסלי, רוחני יותר ומופשט – נוצרת בעיה". 

אתה באמת חושב שהדתיים הלאומיים מעוניינים להקים כאן משטר בסגנון צפון קוריאה או איראן? 

"יש לי ספקות באשר לסדר העדיפויות הערכי שלהם. אינני בטוח שהדמוקרטיה באה אצלם לפני הערכים האחרים, תורה ושלמות הארץ, ואני חושב שבשעת מבחן הם ילכו לכיוונים אחרים ולא יבחרו בדמוקרטיה. יש איום באוויר. הציונות הדתית היא לא גורם מוביל בתחום של זכויות אדם, דמוקרטיה ושוויון בין עמים. אולי להפך". 

* * * * * *

מצד שני, ישי שריד, בוא נזכור איך הסתיימה ההתנתקות בקול ענות חלושה ולא במלחמת אחים, ובזכות מי היא הסתיימה כך. בוא נזכור שבניגוד לחבר כנסת מסויים ממרצ שהטיף בעבר לסירוב פקודה במקרה של פינוי כפרים ערבים והודיע שיתנגד לכך בגופו, בציונות הדתית לא כל כך סירבו ולא ממש התנגדו גם כשהוחרב כאן חבל ארץ שלם מעשה ידיהם. אנשי שמאל לא מעטים הביעו תמיכה והבנה למעשי רצח שביצעו מחבלים פלשתיניים במתנחלים, אבל אף לא אחד ממנהיגי ומרבני הציונות הדתית תמך ברצח רבין. כולם הזדעזעו מכך עמוקות. 

ישי שריד עושה לעצמו חיים קלים כשהוא הופך עצמו בספר לדובר הדמוקרטיה. לא קלטת אותנו, ישי, או לא רצית לקלוט. בעצם אין לך מושג מי אנחנו. לא מעט פטרונות והתנשאות נדרשות כדי לטעון שרק החילונים ממישור החוף מונעים כאן צמיחה של אייתוללות מתוצרת המועצה האזורית שומרון, שמבלעדי הנאורים מתל אביב כבר מזמן היה קם לנו כאן קים ג'ונג איל. נו, באמת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה