יום ראשון, 8 בנובמבר 2015

משה ארנס – לשעבר שר הביטחון ושר החוץ מטעם הליכוד

על ממשלות הליכוד, על אשמת הדתיים ועל המצב בהר || ראיון

"היו לי ויכוחים בעניין עם חבריי מהציבור הדתי. אמרתי להם שלדעתי זהו משגה גדול מאוד שהם אינם עולים להר הבית וכך מפקירים אותו למעשה לגורמים מוסלמיים. אינני יודע מאין בא האיסור הזה. בציבור הדתי התעלמו מכך שהרמב"ם עצמו עלה להר הבית"

↓ ראיון עם שר הביטחון לעבר, משה ארנס/ ארנון סגל

"הכל החל בהחלטה של משה דיין אחרי מלחמת ששת הימים לאסור תפילת יהודים בהר הבית, החלטה שקשה להבין אותה. הוא לא היה אדם דתי ולא החשיב במיוחד את הדת. גם אהוד ברק כראש ממשלה היה מוכן לוותר על הר הבית, לטענתו כי ממילא אף יהודי לא מגיע לשם. זה נעשה מתוך זילזול וחוסר התחשבות ברגשות הדתיים של העם היהודי. לא צריך לומר שהר הבית הוא המקום הכי קדוש לנו".
 

ממשלת הליכוד – מימי בגין ועד נתניהו – המשיכה במדיניות הזו.
 
"נכון, אבל לחלק מהמחנה הדתי יש יד ורגל בזה. אמנם כיום רק אצל החרדים עדיין מדברים על כך שאסור ליהודים לעלות על ההר, אבל עד לפני שנים לא רבות כלל המחנה הדתי היה שותף לדעה הזו. לא היתה דרישה של יהודים – ודאי לא במספרים גדולים – לעלות על הר הבית. ההתעוררות במחנה הדתי לעליה למקום היא התפתחות של השנים האחרונות. ההרגשה של הממשלות עד לאחרונה היתה ככל הנראה שזה בכלל לא נושא על סדר היום".
 

כלומר, בתקופתך בממשלה לא נדרשתם לעניין הר הבית מפני שהציבור הדתי לא עסק בזה?
 
"נכון. אני זוכר שהיו לי ויכוחים בעניין עם חבריי מהציבור הדתי. אמרתי להם שלדעתי זהו משגה גדול מאוד שהם אינם עולים להר הבית וכך מפקירים אותו למעשה לגורמים מוסלמיים. אינני יודע מאין בא האיסור הזה. בציבור הדתי התעלמו מכך שהרמב"ם עצמו עלה להר הבית".
 
מהי התחושה שלך לנוכח מעצר של יהודים המתפללים בהר?
 
"אני מתקשה להבין איך אפשר להבחין בין יהודי שמתפלל ליהודי שאיננו מתפלל. נשמע לי מוזר שמצד אחד מתירים נוכחות יהודים בהר אך מצד שני אוסרים עליהם להתפלל. אני מניח שמנסים למנוע את מה שהערבים מכנים 'פרובוקציה'. בשלב הזה, אם אנחנו רוצים לעבור את גל הטרור, קיימת אמנם הצדקה לזהירות יתר מצדנו בעניין, אבל באופן כללי נראה לי פסול לאסור על אדם להתפלל בכל מקום שהוא".
 
אתה רואה היום בחיוב עליית יהודים להר?
 
"העיתוי הנוכחי הוא עדין ושברירי כאשר אנו מנסים לעבור את גל הפיגועים. בתקופה הזו אני שותף לדעה שלא כדאי לעשות דבר שיערער את אותו שיווי משקל שאנחנו מתחילים ליצור. אחר כך נדון בעניין מחדש. אם מדובר על עקרונות ולא על טקטיקה, אינני רואה כל סיבה למה יהודים, וגם נוצרים ומוסלמים, לא יוכלו כולם לעלות להר הבית ולהתפלל בו.

"המתחם שאליו צריך להיזהר ולא להיכנס אלו המסגדים, בפרט מסגד אל אקצה, אך אני גם לא שומע דרישה מיוחדת מצד יהודים להיכנס דווקא לתוך המסגד. אין כל סיבה לאסור על אדם לעלות ההרה בגלל המוצא האתני שלו. המוסלמים רוצים למנוע מכלל היהודים לעלות, דתיים וחילונים. אינני מקבל זאת וגם בעולם לא מקובל למנוע מבני אדם להגיע למקום כלשהו רק בשל המוצא האתני שלהם. הואיל שעברו 48 שנים מאז מלחמת ששת הימים ומאז שמשה דיין קבע את הסטטוס קוו המוטעה הזה, במשך הזמן נצטרך לשנות אותו.

"יחד עם זאת, בעיתוי הנוכחי אינני כועס על נתניהו על כך שכרגע הוא מונע תפילת יהודים על ההר ועליית חברי כנסת אליו. העובדה שדווקא חבר כנסת נוצרי עלה להר, על אף שלמיטב ידיעתי הנצרות איננה מייחסת כל קדושה למקום, מוכיחה שיש בקרבנו פרובוקטורים. לטעמי איננו צריכים להיות שותפים לפרובוקציה בעת הנוכחית".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה