יום שני, 29 בפברואר 2016

כל קורותינו - מחדל מתמשך

34 שנים חלפו וכלום לא השתנה || הקורות העתיקות עדין זרוקות

העולים להר הבית מכירים את קורות העץ העתיקות המושלכות בביזיון סמוך לשער האשפות. מדובר במחדל שנמשך לפחות 34 שנים. (עורך)

↓ על קורות הקורות/ ארנון סגל


הידיעה הזו בעיתון מעריב התפרסמה החודש לפני 34 שנים, אבל מקריאתה מתברר שמעט מאוד השתנה בעניין מאז ועד היום. בכתבה מסופר על קורות עץ עתיקות מהר הבית שהתגלגלו לידי סוחר גרוטאות מעטרות בראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת, וניצלו רגע לפני גריסתן לנסורת בידי שני תושבי עפרה (אז והיום), ז'אבו ארליך ויהודה עציון אשר קנו אותן מהסוחר. 

חלק מהקורות נבדקו עוד קודם לקניה בידי פרופ' נילי ליפשיץ מאונ' תל אביב והתגלו כברוש מצוי בן 2600 שנה ואלון טורקי בן 2800 שנה, כך שלא מופרך להניח ששימשו עוד בבית המקדש הראשון. בעפרה עדיין מצויות כיום כמאתיים קורות שהוצלו מגריסה.

ליפשיץ דגמה רק קורות אחדות, אולם נסיון של ארליך ועציון לבדוק את הקורות כולן בבדיקת פחמן 14 לא התאפשר, על פי הכתבה הזו, בשל העלות הגבוהה – כ-300 אלף שקלים ישנים במחירי שנת 82'. המחסום הכספי לא נפרץ לצער הלב בכל עשרות השנים שחלפו מאז, והקורות שחלקן חיכו 2800 שנים, מוסיפות להמתין במחסנים בעפרה לבדיקה מקיפה ולהצבתן במוזיאון שיכבד את מעמדן. 

בחוצות הר הבית עצמו מושלכות כיום כמה עשרות קורות דומות, שאף הן טרם תוארכו כראוי. זאת מכיוון שהוואקף המוסלמי איננו מאפשר את העברתן לבדיקה מסודרת ואף לא לשימור הראוי המתחייב בחוק. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה