יום שני, 20 ביוני 2016

דוידי פרל, ראש מועצת גוש עציון

בעד תפילה יהודית בהר הבית || צריך גאווה לאומית

"הר הבית הוא בית חלומותינו. הוא המקום המרכזי שאליו אנו שואפים להיות מחוברים, הוא המרכז הרוחני ומקום החיבור. אנחנו צריכים לחזור אליו. אני לא עולה ההרה באופן עקבי. עליתי בסך הכל פעמיים עד כה, אבל אני רואה בעלייה אליו דבר חשוב". 

↓ ארנון סגל מראיין את דוידי פרל

כשעוצרים יהודים בהר הבית בחשד שהתפללו, מהי תחושתך? 

"החמצה גדולה. אין סיבה שזה יקרה". 

אומרים שההר הוא עניין רגיש, שיש לשמור על יחסינו עם ירדן ועל הסטטוס קוו ולכן אין ברירה אלא להמשיך במדיניות הזו. 

"קיימים הרבה עניינים רגישים. צריך לפתור אותם ולהתקדם הלאה. אי אפשר להישאר רק בגללם באותו המצב במשך חמישים שנה. הר הבית הוא אמנם אתר מיוחד מאוד, אבל מבחינת ההכרח שלנו להיות בו הוא איננו שונה מכל מקום אחר. הוא צריך להיות בשליטתנו ואין סיבה שלא נסובב בו באופן חופשי, כמובן בהתאם להלכות הנובעות מקדושת המקום שבה אנו מאמינים". 

אם זה היה תלוי בך, היית מאפשר שם חופש פולחן? 

"באופן חד משמעי, כן". 

כאיש הליכוד, אתה מסתדר עם מדיניות הממשלה בעניין ההר? בזמן אולמרט לא אסרו עליית חברי כנסת אליו.

"יש הרבה דברים שצריך לתקן בליכוד, אבל כרגע אין בנמצא מפלגה אחרת שמסוגלת להוביל את המדינה בצורה טובה יותר. אנחנו בתוך הליכוד כדי לתקן מבפנים. מלבד זאת, יהודה גליק נכנס לכנסת לאחרונה ואנחנו מקווים שישפיע את השפעתו בתוך הליכוד גם בתחום הזה". 

אבל אם להעמיק קצת בעניין, נראה שקיימת בהנהגה הישראלית התכחשות להר. אף ראש ממשלה ישראלי לא פקד אותו בעשרות השנים האחרונות. 

"חסרה גאווה לאומית", מסכים פרל. "חסרה אמירה ברורה. כבר עשרים שנה פועלות כאן ממשלות ימין שמדשדשות בהיבט הלאומי. בהחלט קיימים גמגום, שפה רפה וחוסר בחוסן הלאומי בעניין הזה. זו ביקורתנו הקבועה בנושאים הללו, ועד כמה שאפשר אנחנו מנסים להשיג הישגים בנושאים המדוברים תוך השפעה מבפנים". 

הרבנות הציבה שלט בכניסה להר שאוסר על כל אדם להיכנס לשטחו. בתוך הציבור הדתי קיים ויכוח על עצם העליה אליו. מה דעתך על כך? 

"מחלוקות הלכתיות היו וישנן כמעט בכל נושא שהוא. מי שיש לו בעיה הלכתית בעצם העליה וחושב שהיא לא ראויה – שלא יעלה. לעומת זאת, מי שסומך על הרבנים המתירים, צריך לעלות למקומות המותרים. בהחלט ראוי להחזיק במקום הזה, להיות נוכח בו ולקרב אותו ללבנו. אין די רק בעלייה פיזית אלא יש לעשות עבודה גדולה מאוד בכדי לקרב את המקום ללבו של עם ישראל. אחרי המעשים נמשכים הלבבות". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה