יום חמישי, 10 בנובמבר 2016

בנין, חורבן ובנין חורבת ר' יהודה החסיד

דבקות, עקשנות ומסירות לבניין ירושלים || אז והיום

בימים אלה, לפני 316 שנים, עלה ר׳ יהודה החסיד לארץ ישראל במסגרת ״תנועת ארץ ישראל״, כדי לקדם את ביאת המשיח, עם קבוצה של כ-1000 יהודים נוספים (מתוך כ-1500 שהיו בדרך - כ-500 פרשו או מתו בדרך). 


↓ מאת: אדם פרופ

הם הגיעו לירושלים שבה היו כ-1200 יהודים וכמעט הכפילו את נוכחות היהודים בעיר (העתיקה, יש לומר, לא היתה אז ירושלים מחוץ לחומות). בעוד רבנים ותלמידי חכמים רבים עודדו את העליה הזו, היו גם לא מעט רבנים ששללו את המעשה הזה.

באותם ימים עם הגעתו ארצה, ר׳ יהודה החסיד רכש קרקע, והתכוון לבנות עליו בית כנסת אשכנזי מפואר, אך הוא נפטר ביום ו׳ חשון תס״א.

לאחר פטירתו לא מעט יהודים חזרו לארץ מוצאם, וכן התגלה שלא מעט מהם היו שייכים ל״שבתאיים״.


בעקבות פטירתו, ולאחר שהחלה בנית בית הכנסת, נשארו חובות עצומים, כתוצאה מכך, לאחר כ-20 שנה, נהרס המבנה על ידי הערבים עד יסוד, ונאסר ליהודים אשכנזיים לגור בירושלים לאורך תקופה של יותר מ-100 שנים.

לפני 180 שנה, בשנת תקצ״ו, הצליחו יהודים, תלמידי הגר״א, ״לסגור״ חובות, ולבנות את הבית כנסת המפואר שנקראה ״חורבת ר׳ יהודה החסיד״, על כך שבית הכנסת היה חרב לתקופה כה ארוכה.


בית הכנסת עמד על תילו כמאה שנים, עד שבמלחמת העצמאות בתש״ח, הירדנים פוצצו אותו, ולמעט חלק מהיסודות הוא שוב נהרס כליל.

לאחר מלחמת ששת הימים, הוא שוחזר בחלקו, ושוחזר קשת של אחד הדפנות. כך זה עמד עד לפני 13 שנים, שאז הולחט להקים מחדש את בית הכנסת בפעם השלישית והיום ניתן לראותו במלוא תפארתו.

יום ו׳ חשון, יום פטירתו של ר׳ יהודה החסיד, הוא גם יום עליית הרמב״ם אל הר הבית. 


אני רואה קו ישיר בין בנית הכנסת מחדש אותו ניסה לבנות ר׳ יהודה החסיד, שנהרס פעמיים (לאחר הפעם הראשונה, הוגלו יהודים מירושלים לתקופה של כ-100 שנים, ולאחר הפעם השניה, הוגלו יהודים מהעיר העתיקה לכ-19 שנים) ונבנה בפעם השלישית בעידן בו עם ישראל חזר לארצו וכבש מחדש את ירושלים והר הבית, לבין שני חורבנות בתי המקדש, בו הוגלו עם ישראל תחילה לבבל (למזרח), ואחר כך לרומי (למערב). במאה האחרונה, חזרו רבים לארץ ישראל, בנו אותה מחדש, בנו את ירושלים ומכוונים לבנות את בית המקדש. 

גם היום כמו אז, כאשר ר׳ יהודה החסיד עלה ארצה, אמנם היו לו לא מעט מתנגדים, אך מי שניצח בסוף היו אלה שעלו ועשו מעשה, בין אם אלו היו עלית השל״ה, עליית ר׳ יהודה החסיד, עלית תלמידי הגר״א, עלית תלמידי הבעש״ט, וכן תנועות העליה השונות שהתגברו עם השנים.


כך יהיה עם תנועת העליה הר הבית, אמנם התחילה לפני כ-5 עשורים ב״קטנה״, אך היום זה הולך ומתרחב בתוך שלל אוכלוסיות ומגזרים, ותנועות שונות ומגוונות עוסקים בנושא יום יום.

לכבוד ולזכר, ר׳ יהודה החסיד זצ״ל ולכבוד הרמב״ם זצ״ל, כנס ״דורשי ציון״ התקיים השנה בכנסת ישראל


ובסימן התלכדות כל השורות של תנועות המקדש למפקד אחד גדול, נאמר בגאווה, ״ויחן (כאחד) שם ישראל נגד (מול) ההר״

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה