יום שלישי, 28 בינואר 2014

תשובה הלכתית: מתי מותר לטמא מת להכנס לכיפת הסלע?

"חשוב שלעיתים מזומנות יכנס אחד העולים לכיפת הסלע, במטרה מוצהרת להוכיח בעלות יהודית" כך כותב הרב ישראל אריאל שליט"א, רבה של ימית ת"ו, וראש מכון המקדש. הרב אריאל מצטרף בכך לפסקם של הרב משה צוריאל שליט"א, והרב שלמה גורן זצ"ל לפניו, המתירים כניסה אף לקודש הקדשים שבהר הבית, למבנה כיפת הסלע כדי לשחררו מידי המוסלמים. 

הרב ישראל אריאל שליט"א בהר הבית
כיום המשטרה מגבה את השתלטות המוסלמים במקום. המוסלמים אינם מאפשרים ליהודים להיכנס למבנה כיפת הסלע או לכל מקום בנוי שבהר הבית.
"אין להעלות על הדעת מצב שהמוסלמים יהיו 'בעל הבית' בקודש הקדשים, ואילו היהודים יקיפו את ההר הרחק מסביב" כותב הרב אריאל, "לפיכך, חשוב שלעיתים מזומנות יכנס אחד העולים לכיפת הסלע, במטרה מוצהרת כדי להוכיח בעלות יהודית על המקום ובכך לקיים מצות כיבוש".
את הדברים כתב הרב אריאל במענה לשאלה שביקשה ממנו לברר מה דעתו על פסק הרב משה צוריאל, שתלמידיו צאצאיו עולים גם למקום הקודש שבמרכז הר הבית.
לאחר שהרב אריאל מאריך בדיון במקורות החשיבות של כיבוש המקום מידי האיסלם, מסביר הרב כי "יש לזכור שבמציאות הנוכחית, מטרת העלייה להר כיום עניינה העיקרי הוא להגביר את העליה להר. העליה כיום עיקרה - ליצור הרגלי עלייה לציבור על פי ההלכה, כולל, טבילה במקוה, עלייה בנעלי בד וכד'. מסיבה זו יש גם להתרחק ממקום העזרה, שהכניסה לשם כשאדם טמא מת כרוכה באיסור כרת. מבחינה זו הושג הישג לא מבוטל, שבמקום בודדים שעלו להר בעבר במהלך שנה אחת, בשנים האחרונות הגיע מספר העולים לכעשרת אלפים בשנה. נוכחות של עשרת אלפים איש בשנה בהר הבית, עלייה זו עצמה יש לה משמעות של 'כיבוש' בתנאים המשפילים שיצרה המדינה במקום המקדש".
הרב אריאל מסביר גם ש"הכניסה לקודש הקדשים עלולה לעורר מחלוקת חדשה וזעקות של 'כרת!' 'כרת!' ויש לחשוש שתרחיק מן ההר חלק נכבד של העולים כיום להר בטהרה".
חילול אבן השתיה בפיגומים באדיבות מקור ראשון
אלא ש"מבחינת ההלכה אין מניעה מלהכנס לכל מקום בהר. אפילו לקודש הקדשים, ואפילו בטומאה, וכפי שכתב הרמב"ם (בית הבחירה ז, כג): "בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה, מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים, לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין, ואם אין שם כהנים יכנסו לויים, לא מצאו לויים יכנסו ישראל. מצוה בטהורים, לא מצאו טהורים - יכנסו טמאים... שהטומאה דחויה בציבור". כלומר, אפילו תיקון קל בהיכל דוחה את הטומאה, בודאי שכיבוש ההר מיד זרים דוחה את הטומאה".
לכן, "לכתחילה היה ראוי שיהיה ביקור קבוע ומסודר אחת לשבוע, של חברי כנסת וקציני משטרה, הנכנסים לכל מקום בהר למנוע הרס וחבלה, וכך גם לכיפת הסלע". כותב הרב אריאל ומוסיף שמכיון ש"המציאות היא שקיימת התעלמות של השלטונות מן הנעשה במקום והמוסלמים עושים במקום כאוות נפשם". ו"הזנחה זו מחזירה את האחריות לכל יחיד".
"לאור האמור, כעיקרון, צריך שיכנסו מדי פעם לכיפת הסלע "לידע מה היא צריכה", וכבר אירע שהמוסלמים ערכו "שיפוצים" ושינויים במקום, וברור ש'בעל הבית' צריך להכנס ולראות את המתרחש, ולהציל מה שניתן להציל, או לפחות להביע מחאה פומבית".
תגובת ארגוני המקדש
חילול אבן השתיה בכלי עבודה באדיבות מקור ראשון
במטה המשותף של ארגוני המקדש מזכירים בהקשר זה את דבריהם של הרב גורן והחזון-איש בענין. "אין ספק שבמקרה כזה, כאשר קיימת סכנה להשתלטות נוכרים על הר המוריה, מותר אפילו להיכנס לשטח העזרה, כדי לא לתת להם חניה בהר ה', כי העליה של היהודים על ההר במצב זה נחשבת ככיבוש וחזקה ומניעת השתלטות זרים עליו." כתב הרב גורן בתחילת ספרו "הר הבית". החזון איש אף הרחיק עוד יותר, ולדבריו "נראה דכל שנכנס לצורך תיקון אינו כלל באיסור כניסה בטמא. שאיסור הכניסה כשהוא טמא, הוא מפני כבוד המקדש, ומראה שאינו נרתע מפני קדושתו. אבל כשנכנס לצורך תיקון אינו בכלל זה". כתב בחידושיו המופיעים בסוף מסכת עירובין.
פעילי המקדש מציינים, שכפי שעולה ממכתבו של הרב אריאל שליט"א, הם ימשיכו לעלות להר הבית בטהרה, מבלי להכנס לשטח העזרה ואף לשטח החיל וכך גם יקראו לאלפי היהודים העולים להר הבית לעשות. הכניסה פנימה אל הקודש, תיעשה על ידי יחידים בתיאום והנחיה פרטנית של הרב אריאל ושאר גדולי התורה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה