יום חמישי, 16 באפריל 2015

אכזבה בקהילת הארכיאולוגים: המשטרה הכשילה הזדמנות לתעד את רצפת כיפת הסלע

עבריינים בחסות משטרת ישראל || נתניהו מגבה את פשעי ירדן

פסיפס בכיפת הסלע רגע לפני כיסויו בשטיח
המשטרה חסמה השבוע כניסת ארכיאולוגים לכיפת הסלע, ומנעה מהם לתעד את רצפת כיפת הסלע, למרות ההזדמנות ההיסטורית בעקבות הרמת השטיחים בשני קומותיו. בקומת אבן השתיה ובמערה המסתורית שבתחתיתה.

↓ השמדת עתיקות בחסות משטרת נתניהו

פסיפס בכיפת הסלע רגע לפני כיסויו בשטיח
ברשות העתיקות ובקרב ארכיאולוגים בכירים שוררת אכזבה קשה נוכח ההחמצה והתנהלות המשטרה השבוע בהר הבית. הארכיאולוג צחי דבירה, מנהל פרוייקט סינון עפר הר הבית טוען שמדבר ב"הזדמנות היסטורית לתיעוד שרידים ארכיאולוגים נדירים שפוספסה בגלל אטימות של המשטרה".

בתחילת השבוע התגלה במפתיע שהמוסלמים בהר הבית מחליפים את כל שטיחי כיפת הסלע ושטיחי המערה שבמרכזו, בשטיחים חדשים שהשיגו בתמיכת בית המלוכה הירדני.

פסיפס בכיפת הסלע רגע לפני כיסויו בשטיח
המוסלמים ערכו את העבודות בדלתיים סגורות, והמשטרה סייעה להם למנוע אפילו את כניסתם של ארכיאולוגים. אבל תמונות מבפנים הודלפו החוצה ובתמונות התגלו צילומים של חלקים מסויימים ברצפת כיפת הסלע, וברצפת המערה התחתית שבו. חלקם מפתיעים עם פסיפסים מסוגים שונים ומתקופות שונות.

פעילי המקדש שעקבו אחר העבודות גילו לפתע שלא רק השטיחים סולקו, אלא שחלקים מהמרצפות הוסרו גם הם ממקומם. בפניות דחופות שהוגשו למבקר המדינה לרשות העתיקות ולשרים בממשלה, התברר שהמשטרה התירה למוסלמים לעבוד שם לבדם ללא פיקוח צמוד של נציגי רשות העתיקות כפי שהחוק מחייב.
פסיפס בכיפת הסלע רגע לפני כיסויו בשטיח

ברשות העתיקות זועמים על המשטרה שהסתירה מהם את העבודות ואת הפגיעה שנעשתה ברצפת המקום הקדוש. גם חברי הוועד למניעת הרס העתיקות בהר הבית שיגרו מכתב חריף אל ראש הממשלה בחשש להרס שהמוסלמים יכולים לגרום במקום שבו ועליו עמדו שני בתי המקדש. דוברת רשות העתיקות מסרה ש"העבודות לא תואמו", והוסיפה בכעס ש"יש לפנות אל המשטרה, שהיא הריבון במקום".
פסיפס בכיפת הסלע רגע לפני כיסויו בשטיח

בעקבות פנייתו של שר הבינוי אורי אריאל אל ראש הממשלה הופסקו מיידית העבודות במקום. המשטרה אולצה להציג את העבודות והפגיעה במרצפות בפניו של ארכיאולוג מחוז ירושלים יובל ברוך.

דבירה שעוקב כבר שנים אחר העבודות הבלתי חוקיות בהר הבית אומר ש"לא יתכן שהחלטות על פעולות שיש בהן נגיעה לחשיפת מידע היסטורי רב משמעות ואף סיכוי לפגיעה במורשת ההיסטורית במבנה זה, יאושרו על ידי מספר קציני  משטרה בלבד, מבלי להתייעץ עם שורה רחבה יותר של גורמים הנוגעים בעניין".


 

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה