יום רביעי, 24 באוגוסט 2016

מלחמת קודש

על הוויכוח הדתי על העליה להר הבית || מעריב, המגזין

המגזים של מעריב בשבוע שעבר עסק באנשי הר הבית  כתבה הגדולה עסקה ב"חילוניים" של הר הבית  כתבה נוספת עסקה בויכוח הדתי (הלכתי/ רעיוני) סביב העליה להר הבית בימינו


↓ מאת: עוז רוזנברג/ מעריב

"מדורי דורות אנו מוזהרים ונמנעים מלהיכנס בכל שטח הר הבית כולו ... לפיכך אנו חוזרים ומזהירים על מה שהזהרנו זה מכבר שבל יהין איש ואישה להיכנס לכל שטח הר הבית, בלי הבדל דרך איזה שער שנכנסים בו". את המילים הללו כתבה שורת רבנים חרדים במכתב פומבי בשנת 1967, זמן קצר לאחר שכבשו כוחות הצנחנים את הר הבית. הסיבה לאיסור, הבהיר המכתב, היא החשש מכניסה תועה של יהודי אל קודש הקודשים. 

50 שנה לאחר מכן, הוויכוח בין הציבור הציוני-דתי לבין החרדים בסוגיית הר הבית רק הפך מר עוד יותר. "יש לנו ויכוח קשה עם החרדים", מודה אדם פּרוֹפּ, פעיל למען בית המקדש. "הם לדעתנו עוד לא הגיעו ליעד. הם בדרך, אבל עדיין לא הגיעו למסקנות הנכונות". זקן גדול מסתיר את פניו, לראשו כובע קסקט, ומשני צדיו מסתלסלות פאות דקות. צרור מסמכים שדחוק תחת זרועו מכיל מידע רב על אודות בית המקדש, כולל מפות ואיורים, למקרה שמישהו ישאל. "שיהיה לי מה לשלוף", הוא אומר בחיוך, ומתכוון בעיקר שוב לחרדים שעוצרים אותו תדיר סביב ההר וקובלים על מאבקו למען נוכחות יהודית בהר הבית. 

אלא שבניגוד לאש שמוטחת בו מצד חוגים חילוניים – שכוללת את הטענה כי פעילותו ופעילות חבריו מציתות חבית נפץ שעשויה להבעיר את המזרח התיכון - הטעמים החרדיים נגדו הלכתיים הם. "אצלנו זה כבר נוהל קבוע", אומר צעיר בכיפה סרוגה גדולה וסנדלים שמחכה עם קבוצת חברים כמותו שההר ייפתח וייכנסו אליו לביקור. "בכל פעם שאתה הולך לשטיבלך (בית כנסת חרדי עם תחלופה גבוהה של מנייני תפילה - ע"ר) לשים פלאיירים, אחרי דקה מישהו תופס את הערימה וזורק אותה לפח, ואז מתחיל ויכוח, מותר או אסור". 

בחודש אוקטובר האחרון ניער מישהו את האבק מעל המכתב ההוא מ־67' והחתים עליו שורת רבנים חרדים נוספת – וגם כמה דתיים־לאומיים – כדי לחזק את ההתנגדות לעולים לההר. אלא שההתנגדות החרדית נובעת מטעם נוסף: הציווי המקראי "לא תעלו בחומה". אותו המקור שמביא חוגים חרדיים קיצוניים להתנגד לרעיון הציוני. בפשטות, הכוונה היא שאסור על פי דין תורה לבצע שום פעולה פוזיטיבית כדי לקדם את הגאולה. לא לשוב להקים ישות יהודית ריבונית בארץ ישראל ולא להקים את בית המקדש. על הגאולה לבוא מן השמיים, הם טוענים, או לא לבוא בכלל. אין לזרז אותה.

"אנחנו לא מקבלים את הטענה הזאת", אומר פרופ מצדו. "מבחינתו צריך לעשות פעולה, להשתתף בבניין ולא לעמוד מהצד בפסיביות". 

אין זה מחזה נדיר לראות מעגלי ויכוח דתיים-חרדים ברחבת הכותל, בפרט ככל שמתקרבים אל המשעול המוביל אל הכניסה לשער המוגרבים. "אז אתה אומר לי שיש שתי תורות?" צעק נער דתי ביום תשעה באב השבוע אל גבר חרדי סמוך לכניסה להר. שלושה מחבריו של הנער הקיפו אותו, וסביב האיש עמדו שני גברים חרדים נוספים. האיש ניסה לטעון כי הנער וחבריו מגלים פנים בתורה שלא כהלכה. "יש תורה אחת, וזאת תורת אמת!", הנער הנרגש השיב. "הר הבית הוא המקום הכי קדוש לעם היהודי, זאת עובדה". 

אלא שככל שמאבק העולים להר מחלחל אל תוך הקונצנזוס הישראלי, כך הוא מגיע אל מרכז הבמה גם בציבור החרדי. "הם מתחילים להבין יותר ויותר שהאמת איתנו", אומר פרופ. "שצריך לעלות להר". לדבריו, הוא וחבריו רואים בחודשים האחרונים זרם גובר של חסידים, בעיקר חסידי גור, שמגיעים לסיורים בהר הבית. "יש משפחות חרדיות שעושות ככה ויש שעושות ככה", מודה הנער מחסידות בוסטון שרגע קודם לכן התווכח בלהט עם הקבוצה הדתית התומכת בעלייה אל ההר. "גם אצלנו יש בנושא הזה מחלוקת".


תגובה 1:

  1. "הציווי המקראי :לא תעלו בחומה" (מי יודע איפוה הפסוק הזה ?).

    השבמחק