יום חמישי, 16 בפברואר 2012

מחצית השקל, בבקשה



מאת: ארנון סגל
מתוך "דף הבית" באדיבות מקור ראשון-פורסם בתאריך כ"ג שבט תשע"ב

רשם ההקדשות במשרד המשפטים ממש לא התלהב, והמון זמן עבר עד שהואיל לאשר את קיומו של ההקדש מספר 1. הרעיון לתרום כספים לצורך הקמת המקדש היה נראה לו הזוי מדי * על כל פנים, עבור גדעון חרל"פ, שלמה נאמן והרב יוסף אלבוים, שלושת 'נאמני אוצר המקדש', זאת מטרה מציאותית לגמרי * אז מה נותר? לבנות תקציב, להגדיר יעדים. אה, כן, וגם לגייס הון מהציבור * הגוף המממן של המקדש שבדרך


דיבורים אודות מטבע כסף אינם מביאים בדרך כלל להתרגשות יוצאת דופן. אולי אוצר שלם של מטבעות מסוגל לכך, אבל לא עצם העיסוק בעניינו של מטבע. זהו, שבמקרה הזה דווקא כן נרשמת התרגשות. שומרי המצוות כבר רגילים לעשרות קופות 'זכר למחצית השקל', המונחות על בימות בתי הכנסת מדי פרוס חודש אדר, ומבקשות מהציבור להעניק משקליו לשלל מטרות חשובות כגון תרומה לכתיבת ספרי תורה, צדקה למעוטי יכולת או החזקת מוסדות תורניים. ואולם הפעם מדובר על משהו אחר. לא 'זֵכר' אלא הדבר האמיתי, זה שחדל להתקיים לפני שנים רבות.
אוצר המקדש נוסד לפני כעשור ונרשם כהקדש ציבורי חוקי במשרד המשפטים. שלושת הנאמנים המנהלים אותו, הרב יוסף אלבוים מהתנועה לכינון המקדש, גדעון חרל"פ – אדריכל תושב מעלה אדומים ושלמה נאמן – איש הסוכנות היהודית, היו צריכים להדוף קודם לכן חיצי ביקורת הלכתיים ובעיקר גלי לעג שכוונו לעברם. ובכן, חשוב להבהיר, מדובר באנשים רציונאליים לגמרי, ממש לא תמהונים או רחפנים, אבל מה לעשות שלהבנתם מקדש עשוי להיות מושג ישראלי מציאותי ממש?
יוזמת אדם נוסף שחבר אליהם, ראובן פרגר, הביאה לכך שמדי שנה מוטבע מחדש מטבע כסף טהור בשווי מחצית השקל ההלכתי, המשווק לציבור לצורך תרומתו ללישכה. כך, מבלי תשומת לב יתירה, נוסד בצנעה מה שאולי יהיה בעתיד ממסד המקדש. ייתכן שבכך אף חודשה מצוות מחצית השקל. מדי שנה נאספים באוצר מטבעות מחצית השקל, כשגזברי המקדש העתידי מקיימים שלוש פעמים בשנה (בערבי החודשים ניסן, סיוון ותשרי) טקס המכונה 'תרומת הלשכה' ובו מוכנסים המטבעות שנרכשו בידי הציבור בשנה זו אל הכספת-הקופה, למשמרת עד להיווצרות אפשרות ממשית להשתמש בהם לבניית מזבח או לקניית בהמות לקרבנות ציבור.
ואמנם, הואיל והתרומה מיועדת ישירות לבניין המקדש, לכשיתאפשר הדבר, הכסף נחשב מקודש, וממילא מתעוררת גם התנגדות רבנית. הרב דב ליאור, למשל, מצטט את דברי הרמב"ם ש"אין מצוות מחצית השקל נוהגת בזמן הזה" בשל חשש לשימוש לא ראוי בכספים. לעומתו יש רבנים המצדדים ביוזמה, וטוענים שהמהלך מותר, מכיוון שלטענתם כבר כיום קיימת עקרונית אפשרות לחדש את עבודת המקדש. "אם מותר להכין בימינו בגד כהונה לצורך המקדש, מותר גם לתרום להקדש", מגונן חרל"פ על המיזם. נכון שעוד קשה לראות עובדות יהודיות ממשיות בהר הבית, אבל ראשי הפרוייקט מזכירים ששלב התרומות קדם תמיד לשלב הבניה בפועל, עוד בזמן המשכן ובית המקדש הראשון. לחרל"פ ברור שעוד קודם להקמת הבית השלישי צריך להיות גוף כלכלי שיאפשר את ביצועה: "הרי אין שום אפשרות לבנות מקדש בטרם בוצעו ההכנות הדרושות להקמתו כמו תיכנון אדריכלי והנדסי, איסוף כספים וחומרים והקמת מנהלת לתיכנון ולביצוע. לכן אין תלות בין החיוב לתת מחצית השקל, לבין הקמת המקדש בפועל שיכולה להתרחש שנים רבות לאחר מכן".

לא מקבלים צ'קים

כמויות הכסף והזהב שזרמו למקדש בעבר היו עצומות. בחפירות ארכיאולוגיות בארץ נמצאו עד כה שקלים רבים, בעיקר מתקופת המרד הגדול. מטבעות כאלו נושאות בדרך כלל את הכיתוב 'ירושלים הקדושה' ו'שקל ישראל' או 'מחצית השקל'. משקל חצאי השקלים הוא כ-6.8 גרם, ושווייה העכשווי של מחצית שקל שכזאת היא כ-70 ₪. על פיה טובע פרגר את מטבעות האוצר העכשוויים.
לכאורה היה אפשר לשלוח צ'ק לגזברים, או לחייב טלפונית את כרטיס האשראי לטובת אוצר המקדש, אלא שהמצווה היא לתרום מטבע דווקא, כזאת שערכה הוא עשרה גרה [=מידה בגודל גרגר חרוב] כסף טהור. התרומה כוללת גם ברכה: "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לתרום מחצית השקל".
כבר כיום מצוי בידי גזברי המקדש העתידי אוצר לא-קטן, כמה אלפי מטבעות ששוויים כמאתיים אלף ₪, ומאוכסנים בכספת שנשמרת אי שם במרכז ירושלים. לאחרונה דווח ב'מקור ראשון' על כמה מאות אלפי שקלים שבעלי עזבונות שונים הורו למסור לאחר מותם למען הקמת המקדש, ומצויות בידי האפוטרופוס הכללי. שאלתי את חרל"פ אם הוא וחבריו ניסו לפנות למשרד המשפטים על מנת לזכות בכספים. הוא נשמע די סקפטי בעניין: "לא פנינו, כי סביר להניח שלא יתנו לנו, כפי שלא הסכימו להעניק למכון המקדש הפועל למען מטרות ריאליות מעט יותר מאשר שלנו. הם בונים רק את כלי המקדש, ואילו אנחנו מתכננים לבנות אותו ממש, מה שנראה עוד יותר הזוי בעיני פקידי משרד המשפטים".
חרל"פ וחבריו לא הוציאו עדיין שקל או אפילו חצי שקל מהסכום שצברו, מכיוון שהם מייעדים אותו לרגע שבו תיווצר אפשרות לפעולה ממשית בהר הבית, ולא באף פרוייקט אחר בעניינים סובבי מקדש, חשובים ככל שיהיו. "אנחנו מתעסקים רק בדבר האמיתי, לא בספיחים כגון הכשרת הכהנים. אנחנו מעוניינים להיות האירגון של המקדש עצמו, זה שישלם כסף לכהנים, שיבנה, ושיהווה גוף משפטי מודרני עבור המקדש. קשה לעכל ולעבור את המחסום הפסיכולוגי ולהבין שאנחנו באמת מתכוונים ברצינות למקדש ממשי בימינו, כולל תוכניות אדריכליות".
"יום אחד יגיעו גם התרומות הגדולות, המיליונים והמיליארדים", משוכנע חרל"פ. ובינתיים, גם מחציות השקל של הציבור עשויות עוד לפתוח יום אחד את הדלתות בדרך להגשמת החלום. אוצר המקדש מכין אט אט את מגש הכסף שעליו הוא יינתן.
להזמנת ותרומת מטבע מחצית השקל: 0504142425

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה