בשולחן ערוך או"ח סימן תקפ"ג סעיף ב' כותב הרמ"ה:
והולכין אל הנהר לומר פסוק "ותשליך במצולות ים כל חטאתינו" וגו'
והמשנה ברורה מוסיף:
משום דאיתא במדרש שעבר אברהם אבינו עד צווארו במים כשהלך להקריבו על גבי המזבח, ואמר: "הושיעה כי באו מים עד נפש", ואנו עושין זה זכר לעקידה.
למדנו מכאן שמנהג ה"תשליך" הינו זכר לעקידת יצחק. הסיבה שאנו נוהגים להגיד את הפסוקים ליד מים, היא זכר למכשולים שהיו בדרכם של אברהם אבינו ויצחק בנו בדרך להר המוריה, מכשולים אותם הם צלחו בכוח הרצון החזק ואהבת ה' האדירה.
נראה שכל העולים הותיקים להר הבית וגם חלק מהעולים החדשים, מכירים את הקשיים העומדים ושעמדו בדרכנו להר הבית והרי חלק מהם לדוגמא:
· היתה הסתיגות מופגנת וזלזול מצד החברה הדתית, החרדית והחילונית כאחד (אשר ב"ה פחתה מאוד בשנים האחרונות),
· רצח אופי תקשורתי (קיצוניים, סהרורים וכו'),
· ההתנגדות הנחרצת שהיתה מצד הממסד ההלכתי וההנהגה הפוליטית (עד לפני כמה שנים),
· מגבלות שונות ומשונות על העליות מצד המשטרה (היו תקופות שלא נתנו ליותר משני יהודים להכנס יחד להר הבית),
· ליווי טורדני של אנשי הואקף (פעם הם הלכו בצמוד אלינו ממש),
· היה אסור לעמוד או לשבת בכל שטח הר הבית.
· בעבר עברו רוב העולים חקירות ותשאולים מצד גורמים שונים,
· ועוד כהנה וכהנה.
לא ניתן להשוות את הניסיונות שאנחנו עוברים בדור זה של גאולה לנסיונות שעבר אברהם אבינו, כאשר המושג של א-ל אחד היה זר לכל העולם וכאשר הוא עמד בודד מול כולם.
עקידת יצחק (מכון המקדש) |
אם מנהג ה"תשליך" נועד להזכיר את עקידת יצחק ואת הקשיים בדרך להר המוריה, נראה לי שהמקום הטבעי ביותר לערוך מנהג זה הוא המקום עצמו - הר המוריה.
הר הבית הוא מקום העקידה ובמקום לחפש תזכורות לדבר נעלם - אפשר להגיע למקום עצמו.
נזכר בקשיים שלנו בהר הבית, כזכר לקשיים העצומים של אברהם אבינו בדרך להר המוריה וניקח לעצמנו לקח, כיצד בדרך לקיום הציווי האלוקי יש להתגבר על הקשיים ולהשיג את היעד.
נבקש מהקדוש ברך הוא שיזכור ברית אברהם ועקידת יצחק ובזכות התם יוציא לצדק דיננו ויעשה את משפטנו נגד הישמעאלים המנשלים אותנו מבית חיינו.
מי שלא מסוגל לערוך את ה"תשליך" בלי מים, יוכל לעשותו ליד אחד מבורות המים הרבים בהר הבית או ליד אחת מהברזיות במקום.
הר הבית פתוח ליהודים בראש השנה
7:30 עד 11:00
13:30 עד 14:30
חובה לטבול במקוה טהרה לפני העליה
אין לעלות בנעלי עור
יש להצטייד בתעודה מזהה
מה המקום העדיף לעריכת תשליך? by אסף לרנר is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Israel License.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה