יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

ירדן דורשת מאונסק"ו לגנות את ישראל על ההיתר ליהודים להתפלל בהר הבית

בעמאן יקראו לשגר שליח מיוחד של האו"ם כדי לפקח על פעולות ישראל בהר הבית. הרקע למהלך: המחלוקת בין המדינות על עתידו של גשר המוגרבים
מאת: ברק רביד / הארץ
גשר המוגרבים. צילום: סלמן אמיל
דווקא ביום שבו הגיש השגריר החדש של ירדן בישראל את כתב האמנה שלו לנשיא המדינה שמעון פרס, גוברת המתיחות בין המדינות. מקור בכיר במשרד החוץ בירושלים אומר כי ירדן מקדמת הצעת החלטה שתועלה להצבעה הערב בארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם - אונסק"ו - ותקרא לשגר שליח מיוחד של האו"ם כדי לפקח על פעולות ממשלת ישראל בהר הבית.
הרקע למהלך הינו המחלוקת הרגישה והנפיצה בין ישראל לירדן בנוגע לעתידו של גשר המוגרבים בהר הבית. בשנתיים האחרונות התקיימו מגעים אינטנסיביים בין ישראל לירדן סביב שיפוץ גשר המוגרבים שמוביל מרחבת הכותל המערבי להר הבית. מי שריכז את המגעים מהצד הישראלי הוא מזכיר הממשלה צביקה האוזר. האוזר הצליח לגבש הסכם עם בכירים בארמון המלך הירדני, אולם הירדנים חזרו בהם מספר פעמים - לאחרונה בחודש יוני. בעמאן פוצצו את המגעים וטענו שישראל היא זו שהפרה את ההסכם.
בשבועות האחרונים, על רקע הפיצוץ במגעים, גיבשו הירדנים בתמיכת יתר מדינות ערב שחברות באונסק"ו, טיוטת הצעת החלטה לגינוי ישראל בעלת נוסח חריף במיוחד. ההחלטה שמקדמים הירדנים, ושתובא להצבעה הערב במטה אונסק"ו בפריז, תגנה את ישראל על כך שהיא מאפשרת ליהודים לעלות ולהתפלל בהר הבית וכן את הפעילות הישראלית סביב גשר המוגרבים. ההחלטה גם תגנה את ישראל על כך שהיא מנסה לשנות את אופייה של ירושלים ועל כך שישראל מבצעת בעיר העתיקה בירושלים חפירות ארכיאולוגיות ללא תאום עם ירדן.
מקור במשרד החוץ ציין כי להחלטה יש גם סעיף אופרטיבי בדמות שיגור שליח מיוחד של האו"ם כדי לפקח על המצב בירושלים, בדגש על הר הבית. ישראל ניסתה לשכנע את הירדנים לסגת בהם מהגשת הצעת ההחלטה להצבעה או לפחות לדלל את תוכנה ולהסיר את הדרישה לשיגור שליח מיוחד של האו"ם. ישראל אף פנתה לארה"ב כדי שתנסה לגבש פשרה וללחוץ על הירדנים לחזור בהם.
שגריר ישראל בארגון אונסק"ו, נמרוד ברקן, ניהל ביממה האחרונה מגעים אינטנסיביים עם שורה של מדינות אירופיות כדי לגייסן להפעלת לחץ על ירדן. השגריר הישראלי הציג באותן שיחות מאמר שפרסמה אתמול (יום שלישי) ב"הארץ" פעילת הימין קרני אלדד ובו תקפה את הממשלה על כך שאינה מאפשרת ליהודים להתפלל בהר הבית. השגריר ברקן הציג את המאמר כראיה לכך שאין כל בסיס לטענות הירדניות.
מקור בכיר במשרד החוץ ציין כי המגעים מול הירדנים ומול ארה"ב עדיין נמשכים כדי לפתור את המשבר. החשש בישראל אינו משיגור שליח של האו"ם, כיוון שההערכה היא שניתן יהיה לבלום זאת בסופו של דבר, אלא מהידרדרות נוספת ביחסים בין שתי המדינות.
הנושא הופך לרגיש עוד יותר לאור המצב הפוליטי בשתי המדינות. גם בישראל וגם בירדן יתקיימו בחירות לפרלמנט בעוד שלושה חודשים. החשש הוא שאם תעבור החלטת גינוי בעלת נוסח חריף היא תנוצל על ידי גורמים פוליטיים בשתי המדינות לצורך תעמולת בחירות - מה שיחריף עוד יותר את המשבר.
"ככל שהאביב הערבי גואה, הירדנים רק מחריפים את הטון, מתעלמים מהסיכומים שהושגו ודוחים את כל הפשרות שמציעים האמריקאים ואנשי ארגון אונסק"ו", אמר מקור במשרד החוץ. "המהלך שלהם מיועד לדעת הקהל ברחובות רבת-עמון ולא כדי לפתור באמת את הבעיה שקיימת עם גשר המוגרבים".
היום בבוקר, בעוד המגעים בפריז בעיצומם, הגיע שגריר ירדן החדש בישראל, וואליד עובידאת, לבית הנשיא בירושלים והגיש את כתב ההאמנה שלו לנשיא פרס, אחרי שנתיים שבהן לא היה לירדן שגריר בישראל. השגריר הירדני הגיש את כתב ההאמנה שלו מיד אחרי השגריר המצרי החדש, עאטף סאלם.
בטקס בבית הנשיא התייחס השגריר הירדני למצב בירושלים ואמר כי ארצו מבקשת להמשיך ולהבטיח את חופש הפולחן השוויוני בירושלים לכל המדינות והדתות. "אני מקווה שיושג פתרון מוצלח של כל הסוגיות העומדות על הפרק בהקשר זה", אמר עובידאת.


הערות המערכת:
  • אולי כדאי להוסיף לחנוכה יום תשיעי - נחגוג בו את נצחון מדינת ישראל על אונסק"ו, הם לא יצליחו להכפיש את המדינה, הצלחנו להוכיח להם שמדינת ישראל לא מאפשרת ליהודים להתפלל בהר הבית.
  • ראו כתבה נוספת בהארץ. רוסיה הצילה את מדינת ישראל מהביזיון הנורא. בינתיים אונסק"ו לא יתערב ולא יטען חלילה שיהודים מתפללים בהר הבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה