יום שלישי, 25 בדצמבר 2012

הרס העתיקות בהר הבית הינו מחדל ממשלתי מהמעלה הראשונה. נתניהו צריך להתעורר

מאת: ארז תדמור / מעריב
"השמירה על עתיקות הר הבית ומניעת הריסתן היא משימה ציבורית מן המעלה העליונה", כתב מבקר המדינה בדו"ח מיוחד שפרסם לפני שנה וחצי ביחס להרס העתיקות בהר הבית והוסיף: "חשוב להדגיש כי כל עבודה וחפירה בהר הבית יש לבצע בכפוף לאופיו של המקום, בקבלת ההיתרים הנדרשים ובעמידה בכל הכללים הארכיאולוגיים".
המבקר מתח ביקורת חריפה על כל גורמי האכיפה: משטרת ישראל, רשות העתיקות ועיריית ירושלים, שהתעלמו במשך תקופה ארוכה מהרס העתיקות בהר הבית ולא נקפו אצבע מול מעשי הווקף בהר הבית, שלדברי המבקר גרמו לנזק אדיר לממצאים הארכיאולוגיים בהר.
החשיפה לפיה הרס העתיקות בהר הבית נמשך גם בימים אלו  הינה מחדל ארכיאולוגי ולאומי מהמעלה הראשונה. בתקופה בה רה"מ נתניהו מנסה להוכיח כי בכוונתו לחזק את ירושלים באמצעות בנייה ברמת שלמה, בגילה ובמעלה אדומים, כדאי שיורה לשר לביטחון פנים להפסיק את המחדל ארוך השנים ולשים קץ למסע ההרס שעורכים הפלסטינים באתר הארכיאולוגי החשוב בעולם.
במקום כמו הר הבית לא ניתן להפריד בין המדעי והארכיאולוגי לבין הפוליטי והמדיני. הרס העתיקות שמבצעים הפלסטינים הינו חלק ממדיניות שיטתית שנקראת "טמס אל מעלאם", ביטוי שמשמעותו "מחיקת הסימנים" ומטרתו חיסול השרידים וההוכחות לתרבויות שקדמו לאסלאם.
במקרה הפלסטיני, משתלב המאמץ הדתי למחיקת תרבויות קודמות, עם המאבק התעמולתי ועם ניסיונם של הפלסטינים לקדם את הנרטיב הפלסטיני לפיו אין כל קשר בין העם היהודי לארץ ישראל. ממשלת ישראל אמנם תוקפת הסברתית את מסע השקרים הפלסטיני, אולם בכל הנוגע למתרחש בשטח מגלות ממשלות ישראל השונות, וגם זו הנוכחית, אוזלת יד שמהווה בכייה לדורות.
בשנים האחרונות פועל למרגלות הר הצופים פרויקט לסינון השפכים וההריסות שהוצאו מההר במסגרת החפירות הפלסטיניות. מדובר בניסיון להציל ולו מעט מהממצאים, ניסיון כמעט חסר סיכוי לאור העובדה שמרבית
העבודה הארכיאולוגית מתבססת על חשיפה מסודרת של השכבות בהתאם לסדר הכרונולוגי שבו נערמו.
הגם שמדובר בפרויקט שעוסק בחומרים שנחצבו ונחפרו בגסות באמצעות כלים כבדים על ידי הווקף, נמצאו בהר שרידים וממצאים מרתקים מימי הבית הראשון והשני. ממצאים אלו מלמדים על כמות ואיכות הממצאים הארכיאולוגיים הקיימים מתחת להר הבית.
לפני שנה וחצי נחשף בעיתון 'מקור ראשון' כי במסגרת עבודות שעורך הוואקף בכיפת הסלע הוצבו פיגומים על הסלע הנחשבת כאבן השתייה, ושלראשונה פגעו הפלסטינים בקדושת הסלע תוך שהם עלולים לגרום לאבן נזקים בלתי הפיכים.
הפרסום בדבר המשך החפירות וההרס בהר הבית מעיד על כך שמשטרת ישראל שוב נכשלת במילוי תפקידה במניעת הרס העתיקות בהר, אולם האחריות האמיתית למחדל המתמשך בהר מונחת לפתחם של השר לביטחון פנים אהרונוביץ וראש הממשלה נתניהו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה