יום ראשון, 10 בפברואר 2013

ח"כ אורי אריאל: "שינוי המצב בהר הבית נידון במו"מ הקואליציוני"

מאת: יואל יעקובי / בשבע
 ח"כ אורי אריאל בהר הבית 
ח"כ אורי אריאל, שכיהן בכנסת היוצאת כיו"ר הועדה לביקורת המדינה, אומר כי המציאות בהר הבית היא שערורייה. "אסור שתואנות של רגישות ביטחונית ימנעו את המדינה מלאכוף את ריבונותה וחוקיה בהר, כשהמדינה ולא גופים פרטיים אמורים לפקח על מעשי הווקף".

אריאל סבור שיש לאפשר חופש דת בהר. "לא יעלה על הדעת שלמוסלמים ולנוצרים מותר לעלות ולהתפלל בהר הקדוש שלנו שנמצא בריבונותנו, ואילו לנו היהודים זה אסור. כשאני מדבר עם גורמים בכירים מאוד במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים על אפליית היהודים בהר, הם ממש מתפלאים עליי: 'הרי זה הסטטוס-קוו!'. אני עונה להם שהמדד לסטטוס-קוו איננו מתחיל דווקא מנקודת הזמן שאותה הם מעדיפים, ושאם נרחיק אחורה בזמן נגלה שהסטטוס-קוו היה אחר לגמרי. טוענים שיש החלטת ממשלה משנת 67' שאוסרת על יהודים תפילה בהר. נו, אז מה? הרי הפה שאסר הוא הפה שהתיר. הממשלה החליטה – שהממשלה תשנה. לא כתוב בתורה ולא בקוראן שאסור ליהודים להתפלל שם".
עניין הר הבית עולה, כך מסתבר, גם במשא ומתן הקואליציוני. "כבר במהלך מערכת הבחירות גיבשנו את עקרונות המשא ומתן, ואחד הסעיפים שהעליתי הוא שיהיה ליהודים לפחות שוויון זכויות בהר. אם נהיה חברים בקואליציה נעשה מאמץ גדול מאוד לשוב לכללים שנהגו בהר הבית אחרי מלחמת ששת הימים. להפסיק את הבדיקה היתרה שנעשית ליהודים בלבד בכניסה לשם. זו בושה וחרפה. יש לנו גם תכנית לבנות מקווה בצמוד למקום, על חורבות אחד המקוואות העתיקים. יחד עם זאת, העיקר הוא התודעה. צריך להביא למצב שנושא ההר והמקדש ייכנס לתכניות הלימודים ולתודעה הציבורית".
אריאל אומר שישנם דברים שניתן לתקן כבר בזמן הקרוב, כמו אישור תפילת יהודים בהר, פתיחת ההר לשעות נוספות בימי החול וגם בשבתות, וכאמור, הגברת התודעה בציבוריות הישראלית. "לשם כך אני מסייע בשנה האחרונה בהקמת אתר אינטרנט חדש שכותרתו 'הר הקודש – מקום המפגש', שדרכו נעביר לציבור הרחב על רגל אחת את מהותו היהודית של הר הבית".
אריאל סבור כי יש לפרסם את דו"ח מבקר המדינה בעניין הפגיעה הארכיאולוגית בהר. הוא אף ניסה לעשות זאת בתפקידו כיו"ר הוועדה, ללא הצלחה עד כה, אך הוא לא מתייאש. לדבריו, המפתח כרגע נמצא בידי הליכוד, "שהצביע כאיש אחד נגד פרסום הדו"ח, בהנחיית ראש הממשלה. עצם העובדה שהדברים מוסתרים ממחישה עד כמה בהר הבית אין אפשרות להתנהל כמו שמתנהלים בכל מקום אחר. תמיד מישהו יגיד בשם הביטחון שיש כאן עניין רגיש או חסוי שאי אפשר לפרסם עכשיו או שאי אפשר להניח ליהודים להתפלל בהר. אינני מבין כיצד כשהערבים מאיימים שיעשו בלגן, וכתוצאה מכך אוסרים על יהודים להתפלל באיזו פינה, מכנים זאת 'שלום הציבור'. זה מזכיר לי את המצב בירדן, שם יש הוראות שאסור ליהודים להיכנס למדינה עם פריטי לבוש בעלי אופי דתי. גם זה לא בסדר, אבל לחשוב שאותו דבר קורה אצלנו, בבית, במקום הכי חשוב לעם ישראל?!".


תגובה 1:

  1. כה לח. כולנו תפילה שיצליח להביא להר הבית את השינויים עליהם הוא מדבר, ויזכה להיות זה שהשיב את עמישראל לנקודת קדושתו.

    השבמחק