יום רביעי, 3 באפריל 2013

נעם פדרמן: "אנשים מנקים את האבק ושוכחים את המצווה העיקרית"

מאת: רחל בן צור |  הקול היהודי

בערב החג עוכב נעם פדרמן כשברשותו טלה, בשעה שעשה את דרכו לעבר הר הבית בדרישה להקריב את קורבן הפסח. "אנשים מפונקים. והתרגלו לגלות". אומר פדרמן בשיחה עם הקול היהודי  "המצב ישתנה רק אם בפעם הבאה לא יהיה רק טלה אחד, אלא טלאים רבים".
נעם פדרמן, הטלה והבלשים
בערב חג הפסח, עשה נועם פדרמן את דרכו לירושלים, כמידי שנה, כשברשותו טלה הכשר להקרבת קורבן פסח. באחד מרחובות העיר המתינו לו בלשי משטרה, שעצרו אותו לחקירה ואת הטלה לקחו להסגר. "עקבו אחרי עם הטלה ונעצרתי בטענה המגוחכת שהובלתי טלה ללא אישור של משרד הבריאות", אומר פדרמן בשיחה עם הקול היהודי "חסמו את כל הרחוב כאילו מדובר בפיגוע טרור".
פדרמן מספר כי התכוון להגיע לשער יפו ולהצטרף לעשרות האנשים שחיכו לו, ולצאת משם לתהלוכה לכיוון הר הבית. "שוטרים הגיעו גם לשער יפו וביקשו פרטים מהאנשים שעמדו שם", מספר פדרמן. "הם שאלו שאלות ותחקרו את מי שהסתובב באזור. אחד מהאנשים אפילו עוכב לחקירה".
זו לא השנה הראשונה בה מנסה פדרמן לקיים את המצווה, ואף לא הפעם הראשונה בה הוא נעצר בדרכו, אולם לדברי פדרמן יש שינוי לרעה ביחס המשטרה לנושא, במקביל להתעוררות בציבור. "בשנים שעברו באתי רק עם הילדים שלי ונעצרתי באזור העיר העתיקה. השנה הגיעו אנשים רבים להשתתף והמשטרה הגדילה לעשות וחסמה רחובות באזור".
פדרמן מדגיש כי על פי ההלכה חובה לקיים את המצווה גם בימינו. "יש שתי מצוות שאם לא מקיימים אותם חייבים בכרת", הוא אומר, "מצוות ברית מילה ומצוות קורבן פסח. כל אחד יושב בביתו וחושב על ליל הסדר, הא לחמא עניא ואיך לנקות את האבק מהספרים ומפספסים את קורבן פסח שהוא המצווה העיקרית כבר בימינו, לפי רבי יחיאל מפריז, אחד מבעלי התוספות, החת"ם סופר והמהרי"צ חיות. אפילו רבן גמליאל נשיא ישראל סבר גם לאחר החורבן, שיש להמשיך להקריב את הקורבן כל שנה. אם נשיא ישראל עשה זאת, למה לא אנשי יצהר, חברון וירושלים"?

הטלה מובל למעצר

הטלה במעצר
פדרמן מדבר על התעוררות בציבור, ואכן, גם בארגוני המקדש חשים זאת. מספר ימים לפני החג, נערך אירוע שדימה את שחיטת קרבן הפסח וצלייתו, בשכונת נוף ציון, אל מול מקום המקדש. האירוע כלל  בניית מזבח כשר, שחיטת הפסח, קבלת דמו במזרק, זריקת הדם אל יסוד המזבח, וצלייתו שלם על קרבו וכרעיו. את המלאכות המיוחדות ביצעו כהנים לבושים בבגדי כהנה.
גם ארוע זה עורר בתחילה את זעם הרשויות וראש העיר ירושלים ניר ברקת החליט להעבירו לשכונת נוף ציון זמן קצר לפני קיומו.
רבנים רבים דוגמת הרב ישראל אריאל, הרב מנחם מקובר, הרב יוסף מקובר והרב יואל שוורץ סבורים כי היום יותר מתמיד חשוב לקיים מצווה זו וכי אין מניעה הלכתית להקריב בדורנו קורבן פסח והדבר תלוי רק ברצונם הטוב ובאישורם של הרשויות.
צפו: הרב שמואל אליהו: אין מניעה להקריב את הפסח כיום
גם לדעתו של הרב שמואל אליהו, רבה של צפת,  אין כל מניעה הלכתית להקריב את הפסח, והמניעה היחידה היא הפחד שלנו – היהודים. בדברים שנשא לפני כשנתיים אמר הרב אליהו, כי "מאיימים עלינו שכל תזוזה שלנו בהר הבית תפתח מלחמת העולם השלישית. בדיוק על זה נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות". אחד הפלאות הוא שנוכל להשתחרר מאימת הגויים בנפשנו כמו שהשתחררנו מהם לפני יציאת מצרים כשבתחילה נפלה עלינו אימה ששיתקה אותנו כאילו לנו אין כבוד כלל. רק אחרי שהשתחררנו מהעבדות הרוחנית הזאת – יכולנו לצאת ממצרים. וכאז כן היום".
פדרמן מאמין כי התעוררות ציבורית לנושא תוכל להוביל לשינוי. "אנשים מפונקים. והתרגלו לגלות". הוא מסכם. "המצב ישתנה רק אם בפעם הבאה לא יהיה רק טלה אחד, אלא טלאים רבים".

2 תגובות: