יום חמישי, 20 ביוני 2013

בית כנסת בהר הבית - שלב מקדים לבנין המקדש

יעקב היימן מגיב על מאמר של יואב שורק - בית כנסת בהר הבית יהיה בכייה לדורות.
בית כנסת על הר הבית:  תחילת הסוף של דורות של בכי
מאת: יעקב היימן
יעקב היימן בהר הבית

במאמרו של יואב שורק "בית כנסת על הר הבית – בכיה לדורות" הכותב לוקח כמובן מאליו שהמחיר של הקמת בית כנסת על הר הבית הוא ויתור על כל שטחי ההר מחוץ למתחם של אותו בית הכנסת: "פירושה של הקמת בית כנסת על הר הבית הוא יצירת מתחם מוגבל שבו יהודים רשאים להתפלל על רחבת ההר". על כן מר שורק מפרש הקמת בית כנסת על הר הבית ככניעה וכנסיגה.
האמת, כמובן, היא הפוכה. אין כניעה ונסיגה יותר מוחלטת מההסתפקות בכותל המערבי, קיר התמך של הר הבית, מצב שבו אויבי ישראל נמצאים למעלה ואנחנו למטה, שאין סמל ולו אחד של ריבונות ישראל על הר הבית ואויבי ישראל פועלים יום יום למחוק כל איזכור של הקשר בין עם ישראל למקום קודשו.
בתקופה שנמשכת מהקמת מדינת ישראל ועד להקמת בית המקדש השלישי מדובר על תהליך הדרגתי בגאולת עם ישראל, שלב אחרי שלב, שכל שלב מהווה התקדמות חשובה ביחס למה שקדם לו, והקדמה למה שעתיד להיוולד ממנו.
מי היה מאמין שמדינת ישראל תצמח מאפר השואה?
ומי היה מאמין שהאיום הקיומי למדינת ישראל ב-1967 יהפוך לניצחון סוחף שבו נחזור לעוד חלקים נרחבים של ארץ ישראל ואפילו להר הבית?
גם עכשיו אנו עומדים לפני שינויים והתפתחיות מפליגים ודרמאטיים שאף אחד מאיתנו לא יוכל להעריך הקיפיהם מראש, אבל בשלב מאוחר יותר הכל יתגלה כתהליך הכרחי בגאולת ישראל וגאולת העולם כולו.
כמו כן גם בנוגע להר הבית. אלה שפועלים למען הקמת בתי כנסת על הר הבית רואים בזה שלב ביניים בדרך להקמת בית המקדש. השאיפה היא שהשלב הביניים הזה יתממש רק אחרי מימוש הזכות של עם ישראל לשהות ולהתפלל 24 שעות ביממה בכל האיזורים בהר שמותר לפי ההלכה להיכנס אליהם עם כניסה להר מכל שעריו.  בהמשך הדרך השלב הביניים הזה של הקמת בתי כנסת יאפשר ויעודד עם ישראל כולו להתחבר בחזרה להר הבית, דבר שיוביל בהמשך לכמיהה עבור הקמת בית המקדש. נוכחות בתי כנסת על הר הבית לא תעכב את בניית בית המקדש אלא תזרז אותה בזה שנתחיל לפעול יחד להחזיר את הר הבית למרכז קדושתנו, ונמגר מתוכנו כל סיג של שנאת חינם, ועל ידי כך נתקן את החטא שעבורו המקדש נחרב. אז אבינו שבשמים יחזיר את שכינתו לציון וישכון בתוכינו בבית המקדש השלישי, שנבנה בב"א.
יש לזכור שבשיטה של הכל או כלום, הלכו כידוע אויבי הציונות ולא הצליחו כלל לעומת הציונות שהסתפקה במה שיש עם שאיפה להתקדם, והוכח ששיטה זו עובדת.
בית המקדש לא יבנה 'בזבנג' וגמרנו אלא ביצירת קשר להר הבית באופן אישי, איטי, עקשני וארוך  כשבשלב הראשון כל מה שיכולים זה לעלות אל הר הבית.  העולים להר צריכים כמובן עוד לפני בניית בית כנסת מחסה מן הקור והרוח, מטר ושמש יוקדת, ומקום להניח תשמישי קדושה.
 ראה זה פלא! מכל מליוני היהודים שלא דורשים כלל מקדש לא עלה בדעת אף אחד מהם להקים ולקיים בתי כנסת בהר הבית, ולעומת זאת ממתי מעט היהודים המזיעים קשה זה כבר עשרות שנים לקדם בנין המקדש מהם ודוקא מהם עולה הבקשה והדרישה להקים בית מקדש מעט.
האם עולי בית שני נגשו מיד להקמת מקדש? קודם עשו מה שיכלו, דהיינו, הקריבו קרבנות 22 שנה, לפני שבנו את הבית, כי קודם כל יש לעסוק במה שאפשר.  שלב ראשון איננו בכיה לדורות ואיננו ייאוש מהפסגה.
ובסופו של דבר, לא הקמת בית כנסת על ההר תקבע האם הגענו למאוויינו, אלא רוח העם הוא שיקבע האם מסתפק הוא בבית הכנסת כפי שמסתפק כעת בכותל, או שירצה את היעד הסופי ולא את השלב הביניים.
לגבי הערתו של מר שורק שהרעיון של בית כנסת על הר הבית הוא "הצעה ישנה", כדאי לו לדעת שהיו בתי כנסת על הר הבית גם בזמן המקדש, ומדובר עכשיו על חידוש ושחזור של מצב שהיה קיים.
לגבי טענתו שבית כנסת על הר הבית לא יהיה שונה  "מאינספור בתי תפילה יהודיים", מי שבז "בבית מקדש מעט" גם לא יתחבר לבית המקדש האמיתי, ומי שרואה "בכיה לדורות" בשלב אחד משלבי הגאולה עדיף שיעשה חשבון נפש במקום להחליש את אחיו.
יעקב הימן
ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה