יום חמישי, 17 באוקטובר 2013

על הצו הדרקוני האוסר על הרב יהודה גליק לעלות להר הבית

בצעד חריג ומיוחד, הוציאה משטרת מרחב דוד צו מיוחד לרב יהודה גליק, האוסר עליו להיכנס לתחום הר הבית. "המשטרה נכנעת לערבים ומגבילה את היהודים. הצו הזה פגום ולוקה בחוסר מדתיות"



מאת : יהודה פרל / הקול היהודי

יהודה גליק (ראשון מימין) בהפגנה למען מסורבי העליה להר הבית (תנועות המקדש)
יהודה גליק בהפגנה למען מסורבי העליה להר הבית (תנועות המקדש)
בצעד חריג, הודיעה משטרת מרחב דוד בעיר העתיקה בירושלים, לרב יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית, כי היא מורה על הרחקתו משטח ההר, וזאת ללא הגבלה של זמן. בצו שנחתם בשבוע שעבר בידי קצין חקירות מרחב דוד, יואב בר, נכתב כי ההוראה ניתנה לאחר שעודכן בר ב"מסוכנותו" של הרב גליק, מידי קצין החקירות חאלד שנאן. על פי הנכתב, צו ההרחקה שהוצא כנגד גליק, מעוגן בסעיף 4א בחוק.

"אף פעם לא נתקלתי בצו כזה"
בשיחה עם הקול היהודי, תמה עו"ד איציק בם על הוצאת הצו הדרקוני. "אף פעם לא נתקלתי בצו כזה, זה סוג של צו מנהלי. כעיקרון למשטרה יש סמכות לא לאפשר גישה למקום מסוים אם יש סכנה של פגיעה בחיים או בגוף. תכל'ס, הסעיף הזה נועד כדי לעגן את האפשרות של המשטרה לסגור שטחים ולמנוע גישה למקומות אם יש אירוע מסוכן. זה לא נועד לאפשר למשטרה להרחיק יהודי מהר הבית ללא הגבלה של זמן", אומר עו"ד בם.
"יותר מזה, במקרה של הרב יהודה גליק, היו הפרות חוק ברורות בתחום הפרוצדורלי. כך למשל לא נעשה איתו שימוע מראש. לא נתנו לו לעיין בחומר שלטענת המשטרה קיים נגדו. וגם הצו לא יכול להיות בלתי מוגבל בזמן. במצב הזה, לפי דעתי הצו לא יכול לעמוד".
"גם אם נניח שהמשטרה יכולה להוציא צו לכמה זמן שהיא רוצה, וגם אם נניח שיש הצדקה להוצאת הצו, הצו צריך להיות מידתי", אומר עו"ד בם. "הצו לא יכול להיות יותר ארוך מהזמן הדרוש, הוא לא יכול להיות אין סופי. צריך לבחון אותו מידי כמה זמן. כאשר אין בצו הגבלה של זמן הוא לוקה בחוסר מידתיות", מסביר עו"ד בם את הבעיה.
למרות פגימותו של הצו, סובר עו"ד בם כי הינו בעל תוקף חוקי. "הצו הזה, כל עוד הוא לא בוטל על ידי המשטרה או בית המשפט הוא בעל תוקף. הוא ניתן לביטול כי הוא פגום אבל הוא תקף, כל עוד הוא לא בוטל. לדעתי צריך להיאבק כדי לבטלו. הצו משתמש בסעיף שלא לשמו הוא נועד וגם ישנה פגיעה בזכויות הפרוצדורליות של הרב יהודה גליק. אי אפשר לעשות צו כזה ללא שימוע וללא שמראים לנדון את החומר שגרם להחליט על הצו וללא הגבלת זמן".
עו"ד בם סבור כי יש לפעול לא רק בדרך משפטית. "לדעתי אפשר לפעול כנגד הצו במישור המשפטי, אבל אני לא בטוח שדווקא בדרך המשפטית נראה ישועות. לדעתי, צריך לשלב את הדרך המשפטית עם הדרך הציבורית פוליטית. הצו הזה הוא מעיין צו מנהלי".

הצו שניתן ליהודה גליק
הצו שניתן ליהודה גליק
"המשטרה נכנעת לערבים ומגבילה את היהודים"
לאחר ההיבט המשפטי על הצו הדרקוני המיוחד, פונה עו"ד בם להסביר את הסיבה שלטעמו החליטה המשטרה לפעול בצורה כה לא מידתית. "המשטרה רוצה שקט תעשייתי. כלומר שבהר הבית יהיה שקט. ערבים לא יעשו בלאגן והיהודים לא יעשו בלאגן, שאף אחד לא יעשה בלאגן. הם יודעים שאם עם ישראל יעלה להר הבית, המצב הקיים לא יישאר לנצח לכן הם נהיו מאוד לחוצים. בגלל הלחץ שלהם, החשש שלהם שהמגמה הזאת, של השיבה של עם ישראל להר הבית, הם עושים כל מה שהם יכולים לעשות כדי למנוע את זה".
"הערבים נלחמים בדרך שלהם, מהומות, זריקות אבנים, ולא אופתע אם תהיה הסלמה באלימות. הם חושבים שהר הבית שלהם אבל אנחנו ידועים שהוא שלנו. למשטרה אין כוח ואין רצון להתגבר על האלימות הערבית, לכן כאשר למשטרה אין רצון כזה, היא נכנעת לאלימות האת והיא מנסה לרצות את הערבים ולהגביל את היהודים".
"לדעתי, לא זאת הדרך. המשטרה חייבת לטפל בזה כמו שהיא מטפלת בכל אלימות. המשטרה צריכה לפעול נגד מי שפועל באלימות ולא נגד מי שנושא תפילה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה