יום חמישי, 24 באוקטובר 2013

הוועדה למעמד האישה דנה בעלית נשים להר הבית

בישיבת הוועדה למעמד האשה, שדנה אמש בנושא המקוואות בישראל הודיעה חברת הכנסת עליזה לביא כי יש לתקן את אחד המקוואות העתיקים שעל יד הר הבית לשימוש הנשים העולות בטהרה להר הבית 




ח"כ עליזה לביא מסיירת במתחם המקוואות שליד הר הבית
מתוך אתר הפייסבוק של ח"כ לביא
מנכ"ל משרד הדתות אלחנן גלט גילה במהלך ישיבת הוועדה, כי ניתנה לבלניות הוראה ברורה שלא לחקור נשים הבאות לטבול במקוואות על מעמדן האישי. "הן אם הן הולכות להר הבית, גם אם יש בנושא הזה סוגיות הלכתיות, אין לבלניות אפשרות למנוע את הטובלת לטבול כפי רצונה". אמר גלט.

יעל קביליו, פעילת הארגון "נשים למען המקדש", העלתה בדיון בקשה "לשקם לפחות מקווה אחד באזור הר הבית" מתוך המקוואות העתיקים הרבים שנמצאו סביב הר הבית. לדבריה, זה יעזור גם לטובלי הרובע היהודי המתגוררים בקרבת מקום.

ח"כ עליזה לביא המשמשת גם כיושבת-ראש השדולה לשימור אתרים השיבה על כך בהחלטיות: "הקמתי את השדולה לשימור אתרים, אני רושמת לי את זה כנושא, אנחנו גם את זה נתקן".

הגב' יעל קביליו שהשתתפה בישיבת הועדה מסקרת את הדיון:

היום נוכחנו יהודית בטיש ואנוכי בישיבת ועדת הכנסת על מעמד האישה. הנושא היה שיפור פני המקוואות. עלי להודות לרינה אריאל ולעינת זיו שאילולי הם לא היינו נוכחות היום וועדה.

מלבדנו נכחו בישיבה: אלעד ממכון עיתי"ם . קרן חדד טאוב מאדוה אלעד שטרן הרב בלומנטל – מנהל מחלקת מקוואות ברבנות, מרדכי כרימנולובסקי- מנהל מרכז לטהרת המשפחה, יצחק כיני- מערית ירושלים , ועוד. את הדיון ניהלה יושבת ראש הועדה – ח"כ עליזה לביא.

הדיון החל התחילה בסקירה היסטורית על פועלה של הרבנית ברנד שהקימה מקווה בבקעה , מקווה שהכשיר את הבלניות לתת מענה לטובלות ואפילו ערך סדנאות לטובלות .

קרן חדד דברה על כך שנשים לא מדברות על מקוואות . יש זכויות לטובלות לקיים את המצווה של הטבילה על פי אמונתה. לבחור באיזה של לווי היא מעוניינת . רוב הבלניות אינן חסרות הכשרה ותנאי העסקתם לא שווים בכל איזור הארץ זה פרוץ .

אלחנן גלט, מנכ"ל משרד הדתות -יקיים קורס ראשון של הדרכה לבלניות שבו ידובר לא רק על תפקידה במקווה אלא על השרות שהיא צריכה לתת. תוך זמן קצר יהיה הסכם עם waze והמקוואות יעלו על תוכנית זו . כך שזה ייתן מענה ידידותי מקצועי למקוואות וינווט את האישה איך להגיע למקווה מה שעות הפתיחה וכו'. בשנת 2015 בעזרת ה' יהיה מקווה בכל עיר עם נגישות לנכים . שכר הבלניות בתחתית הסולם אינו ראוי לעבודתם הרבה. אנו לומדים על הדבר וכרגע אין לי בשורה לנושא.

עליזה לביא – ומה משכורתו של רב עיר הפער גדול בן הבלניות רב העיר וכן משגיחי הכשרות כולם מקבלים את משכורתם מהמועצה הדתית .

הרב בלומנטל – האישה האחראית היחידה על טבילתה. המקווה הוא מתקן הלכתי.

ומכאן למקום שלנו בדיון – קבלנו זמן רב כדי להציג את עמדתנו ולהלן עיקרי הדברים שהוצגו על ידינו:

מתסכלת שליטת הבלניות בהחלטה אם לאשר טבילת אישה המעוניינת לעלות להר הבית . יש מקרים שבלנית ששמעה במקרה מהטובלת שבכוונתה לעלות בטהרה להר הבית, מונעת בכח מהאישה לטבול. לעתים הרב המקומי מגבה אותה בהחלטתה זו. צריך לשנות את הגישה ולא לאשפר לבלניות להתערב במניעי הטבילה של האישה.

שעות פתיחת המקוואות צריכות להתארך. יש לציין שכדי שאישה תעלה להר הבית היא צריכה לשמור על 72 שעות של ריחוק מבעלה ואם המקווה פתוח רק בשעות המקווה המוקדמות הפרישה של האישה מבעלה אינו 3 ימים אלא בפועל 5 ימים.

סביב הר הבית יש מערכת עניפה של מקוואות עתיקים ששימשו את עולי הרגל ברכם למקדש. יש לדאוג לחידוש המקוואות סביב הר הבית כדי לתת מענה לתושבי העיר העתיקה בפרט ולכל עולי הר הבית בכלל.

תגובה 1:

  1. חובה למשש את זכותינו לטבול היכן שטבלו מאות בשנים אחותינו היהודיות ......המיקווה בסמיכות להר הבית הוא הוכחה ניצחת לבעלותינו על המקום

    השבמחק