יום רביעי, 26 במרץ 2014

מה יעשו הערבים כשיהודים יתפללו בהר הבית

פרופ' הלל ויס העביר למערכת האתר שתי חוות דעת של מומחים המחייבים התרת תפילת יהודים בהר הבית ומעריכים מה תהינה התוצאות של החלטה זו

לפני שנתיים בי"ד אייר עתר עו"ד אביעד ויסולי לבג"ץ בבקשה לאפשר לנו לקיים אירוע. עו"ד ויסולי הגיש שתי חוות דעת של מומחים, שניתנו בעקבות יוזמה של האדריכל גדעון חרל"פ.  לפי חוות הדעת אין כל סכנה בפתיחת הר הבית לתפילת יהודים אלא להיפך. חוות הדעת הן של פרופ' אפרים ענבר ושל ד"ר מוטי קידר.

לדברי פרופ' ויס, ענין ההפחדה הוא עוד מעטה של שקר כדי לברוח מן האמת והשליחות. לפני שהר הבית נפתח ב-2003 היו חוות דעת רבות של השושו שאם ההר יפתח תפרוץ מלחמת עולם ויצטרכו בכל מקרה להפעיל ארבע חטיבות כל יום כדי למנוע מהומות ועוד ועוד ססמאות כמו שפתיחת הר הבית היא כמו מאה פצצות אטום. בינתיים מרוב פחד יש לשושן פצצות גרעיניות ולנו יש מס שפתיים.

להלן חוות הדעת המלומדות:

1.

אני החתום מטה פרופסור ללימודי ביטחון באוניברסיטת בר-אילן ומנהל את המרכז בגין-סדאת (בס"א) למחקרים אסטרטגיים. התמחותי היא נושאי ביטחון במזרח התיכון.

על פי מיטב הערכתי החשש של משטרת ישראל מסכנה גדולה לשלום הציבור בעקבות תפילת יהודים בהר הבית היא מאד מוגזמת ונובעת בעיקר מהרצון לשמור על "שקט תעשייתי" שפירושו כניעה לגורמים קיצוניים.

זה נכון שגורמים קיצוניים משמיעים איומים על הפרות סדר ומטרתם למנוע תפילת יהודים בהר הבית. השאלות הרלונטיות הן האם יממשו את האיום לארגן הפרת סדר ומהי יכולתם לגייס המונים אשר יעסקו בהפרות סדר אם משטרת ישראל תגלה נחישות לאפשר תפילת יהודים בהר הבית.

אין ספק לגבי המוטיבציה של הקיצונים למנוע תפילת יהודים בהר הבית. הם גם התנגדו לביקורים של יהודים בהר הבית. ובכל זאת נוכח הנחישות של המשטרה והצעדים המבצעיים המתבקשים לאפשר ביקורים של יהודים מצד המשטרה, סיורים של יהודים מתקיימים באופן סדיר.

המשטרה יודעת לדאוג לסדר הציבורי בהר הבית ובירושלים באמצעות דו-שיח עם הגורמים המתסיסים, הגבלת כניסה בהר הבית, באמצעות מעצר מונע, על ידי הפגנת נוכחות גדולה ואף על ידי שימוש מבוקר בכוח. למרות התפרצויות של הפרות סדר מעת לעת, בסופו של דבר הסדר מושב כל כנו בתוך זמן קצר.

למשטרה לא צריכה להיות בעיה גדולה לאבטח תפילת יהודים בהר הבית ולמנוע הפרות סדר גדולות אם היא תגלה נחישות לעמוד במשימה כזאת. אין הבדל גדול בין הביקורים המתקיימים היום שבהן יש לעיתים תפילה קצרה בעצימת עין של המשטרה לבין ביקור עם תפילה מסודרת יותר.

שידור נחישות מצד המשטרה הוא המשתנה החשוב ביותר כדי למנוע הפרות סדר. בסופו של דבר רוב האזרחים הערבים אינם מעוניינים בעימות אלים עם המשטרה, במיוחד אם יבינו שהסיכוי לשנות את ההחלטה לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית לא תשונה. חוסר התוחלת שבהפגנות מלווה בפוטנציאל למחיר אישי גדול הם גורמים אשר ירתיעו רבים מלהצטרף להפרות סדר.  

לכן, על המשטרה לראות בתפילת יהודים בהר הבית מימוש זכויות אזרח בסיסיות – משימה חשובה הראויה להגנת החוק והזרוע הביצועית שלו. יתר על כן, על המשטרה להתייחס לשוללים את זכות היהודים להתפלל על הר הבית בחומרה כמפירי זכויות אדם.

זה נכון שהמשטרה בישראל סובלת ממחסור בכוח אדם ושקשה לה למלא את כל המשימות המוטלות עליה. התשובה לבעיה זו אינה בהשתמטות מלמלא משימות של שמירת הסדר הציבורי בנושאים חשובים.

תפילת יהודים בהר הבית היא נושא חשוב ביותר והוא גם נוגע למימוש הריבונות של מדינת ישראל בירושלים.


פרופסור  אפרים ענבר


2.

ד"ר מרדכי קידר                                                     د. مردخاي كيدار                                  Dr. Mordechai Kedar
המחלקה לערבית                                                   قسم الدراسات العربية                               Department Of Arabic
אוניברסיטת בר-אילן                                               جامعة بار ايلان                                        Bar-Ilan University   
רמת-גן 52900                                                    رامات جان, اسرائيل                             52900 Ramat-Gan, Israel
                                                  mkedar@mail.biu.ac.il
אל כל המעוניין
הנדון: חוות דעת על תפילת יהודים בהר הבית
בתשובה לשאלה שנשאלתי לגבי הצפוי אם תתיר מדינת ישראל ליהודים להתפלל על הר הבית, להלן חוות דעתי בנדון.
 
  1. תרבות המזרח התיכון, לצערנו הרב, היא תרבות של כוחנות, בשל המורשת השבטית של המדבר המחייבת כל שבט להיות מיליציה לוחמת כדי להגן על מקורות המחיה שלו, ובראשם המים. קבוצה שאיננה מלוכדת, חמושה ומוכנה לקרב, תהיה תמיד מטרה למתקפות ולניצול. לעומתה, קבוצה מלוכדת, חמושה ומסוכנת, נעזבת לנפשה כי אף לא אחד מעז לצאת נגדה. לכן במזרח התיכון, שלום מקבל רק הבלתי מנוצח, וגם זה שלום זמני כל עוד הוא שומר על תדמית הבלתי מנוצח. ברגע שהוא משדר אותות חולשה יתנפלו עליו מתנגדיו ויחסלוהו. הדוגמה הטובה ביותר ניתנה לנו בשנה שעברה: נשיאים חזקים ורבי עצמה, כמו מובארק וקד'אפי, ששלטו במיליונים ביד רמה ובזרוע נטויה לאורך עשרות שנים, קיבלו שלום מעמיהם כל עוד הם נחשבו כבלתי מנוצחים, אך ברגע שהתדמית הזו נסדקה ההמונים קמו נגדם וסילקו אותם מהבימה.
  2. הדברים אינם שונים כשמדובר במדינת ישראל: כל עוד היא מקרינה עוצמה היא זוכה בשקט, כי מסוכן מידי להתקוטט איתה. ברגע שהיא מקרינה היסוס ומבוכה יצאו נגדה כל המתנגדים לה. לכן רק הקרנת נחישות ונכונות למאבק תקנה לישראל שקט ורגיעה.
  3. המצב בהר הבית אינו נפרד מהכלל המזרח תיכוני שתואר לעיל: כל עוד ישראל מקרינה נחישות לעמוד על זכויות אזרחיה במקום המקודש ביותר ליהדות, אויבי ישראל יעזבו אותה בשלום. לכן חובתה של המדינה להוכיח לכול, לקרוב ולרחוק, שהיא איננה מוכנה לוותר כמלוא נימה על זכויות היהודים בהר הבית, וזאת כדי להבטיח שהאחרים יכבדו את המדינה ואת זכויותיה. ויתור על הזכויות בהר הבית ייתפס כחולשה המזמינה מתקפות גם במקומות אחרים.
  4. המסקנה העולה מהאמור לעיל ברורה: רק עמידה איתנה של מדינת ישראל על זכויות היהודים בהר הבית תקנה לה רגיעה ושלום. כניעה ישראלית לאיומים תעודד את המאיימים האלימים לבצע את זממם, שכן גישה פשרנית וותרנית נתפסת בסביבה המזרח תיכונית כחולשה המזמינה אלימות.
  5. כשמדובר בתפילה בהר הבית הדברים אינם חורגים מכלל זה: אם הצד המוסלמי יחוש בנחישות ישראלית לקיים את זכותם הבסיסית ביותר של יהודים במקום המקודש להם, המוסלמים יקבלו את המצב כגזרה משמיים. על ישראל להבהיר לכל המסיתים, מהשיח' מחמד חוסיין, מופתי ירושלים, ועד אנשי התנועה האסלאמית שהיא תנקוט יד קשה נגד כל מי שיעורר מדנים. הבהרה חד משמעית כזו תייצר שקט ורגיעה.
  6. על ישראל להקפיד הקפדה יתרה להרחיק מהר הבית את אמצעי התקשורת הערביים ובעיקר את צוותי הצילום של אלג'זירה, שכן ערוץ זה מנצל כל הזדמנות כדי לקדם את הג'יהאד התקשורתי שלו נגד ישראל, ולשפוך שמן על מדורת השנאה נגדה. אירוע של יהודי מתפלל על הר הבית ינופח על ידי אלג'זירה לממדים של מסע צלב, רק כדי להסית את המוני המוסלמים, בארץ ובעולם, נגד ישראל. במסגרת מניעת אלג'זירה מלכסות אירועים כאלה יש לחסום בפניה הן את הר הבית והן את עמדת הצילום בהר הזיתים המשקיפה על הר הבית.

בברכה,
ד"ר מרדכי קידר,
מרצה במחלקה לערבית,
חוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים,
מנהל המרכז לחקר המזרח התיכון והאסלאם (בהקמה),
אוניברסיטת בר אילן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה