יום ראשון, 29 ביוני 2014

אצבע משולשת לסטטוס-קוו

סטטוס קוו או לא סטטוס קוו, מרגע שהמשטרה תיאלץ לאמץ את המלצות הוועדה היא תידרש לצעדים שבפועל יביעו את ריבונותה בהר – בדיוק אותם צעדים שעד כה נמנעה בכל מחיר מלבצעם גם במחיר סיפוח מוסלמי זוחל של האתר המקודש

"חייבים לעצור את ההידרדרות".
חוגגים את חטיפת הנערים בהנפת שלוש אצבעות, השבוע
היה משהו מגוחך בדיבורים הבלתי פוסקים על חשיבות שמירת הסטטוס-קוו בהר הבית, שנשמעו בוועדת הפנים של הכנסת השבוע. קציני משטרה בעבר ובהווה התגייסו כדי להגן על הוד קדושת הסטטוס ולא להניח חלילה לכמה ח"כים מימין לקלקל את יציר טיפוחם. פתח בפיזמון הזה ח"כ דוד צור (התנועה), מפקד מחוז תל אביב במשטרה לשעבר, שבחר לחרוג מסמכותו כיו"ר ועדת המשנה לעניין הר הבית ולהדגיש בדו"ח שהגישה הוועדה ש'דעתנו היא שהסטטוס קוו בהר צריך להישמר'. אחריו החזיק בקו הזה גם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ('לא ניגע בסטטוס קוו'). אולם כשגם מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו טרח להדגיש ש'הסטטוס קוו נשמר מאז 67' והוא אותו סטטוס קוו של 2014' זה כבר נראה יותר כמו עניין למחקר בשדה הפסיכולוגי. מה הסרט של המשטרה עם המנטרה הזו?
בלטינית 'סטטוס קוו' פירושו 'המצב הקיים', ואם כך – צריך לומר – אין בהר הבית שום סטטוס-קוו. המצב בהר דווקא דינמי מאוד. ניקח, לדוגמא, את הנפת שלוש האצבעות בידי ילדי הקיטנות האיסלמיות השבוע לאות שמחה על חטיפת הנערים, והצווחות הרמות 'חייבר חייבר יא יאהוד' – קריאה שבפשטות היא הסתה לרצח יהודים בדומה לאופן שבו רצח מוחמד את יהודי העיר חייבר. אלו לא היו מתאפשרות בהר לפני עשרים שנה. גם הקבוצות האיסלמיות הממומנות בידי חמאס באמצעות התנועה האיסלמית לא נראו בהר עד לפני שלוש שנים. תורי הענק של יהודים ותיירים נוצרים בכניסה להר לא היו קיימים לפני שלושים שנה ואף לא לפני עשרים שנה, וגם שוטרים סמויים הנלווים לקבוצות היהודיות הם המצאה די חדשה. עד לפני 15 שנים יהודים הורשו לבוא בשערי ההר גם בשבת – והיום אסור. עד אז גם הותר להם להיכנס לכיפת הסלע ולמסגד אל אקצה, ואילו היום אסור לגמרי.
בקיצור, אין כאן שום סטטוס קוו. כשהמשטרה נצמדת באדיקות דתית למושג המדובר היא מתכוונת בעצם לסעיף אחד ויחיד בו – המשך האיסור על תפילת יהודים בהר, וגם השתחוויה והתעטפות בטלית. זהו, ככלות הכל, הסעיף היחיד שממשיך להיאכף במסירות בידי הרשויות מקיץ תשכ"ז ועד קיץ תשע"ד.
אבל דווקא הפיזמון החוזר והבלתי פוסק הזה גורם לי לחשוב שמשהו בכל זאת עומד להשתנות במקום הקדוש בעולם. ולאור האובססיביות בעיסוק בנושא הוא כנראה כבר ממש על הסף. ידברו כמה שידברו על הסטטוס-קוו, חברי ועדת המשנה של ועדת הפנים לבדיקת התנהלות הרשויות בהר הבית הציבו השבוע לראשונה בפני משטרת ישראל והשר לביטחון פנים כמה שאלות לא פשוטות. בזמן הקרוב יידרשו שני אלו להכריע האם לקבל את המלצות הוועדה או לא. משהו מהמבוכה במשטרה בעניין נחשף כשמפקד המחוז פריינטי אמר בישיבת הוועדה שהוא מאמץ בשמחה את המסקנות, אך רגע אחריו הודיעו המפכ"ל והשר אהרונוביץ' שהדברים אינם נכונים ושבכוונתם לשקול את העניין.
לא פלא שקיים שם בילבול. ח"כ צור, בשר מבשרם, התבטא בפני קציני המשטרה באופן חד-משמעי: "חייבים לעצור את ההידרדרות בהר הבית", הכריז בדיון. הוא קרא למשטרה לשוב ולפתוח את ההר בשבתות בפני הלא-מוסלמים, ולפתוח בפניהם גם את שערי מסגד אל אקצה וכיפת הסלע (אמנם תמורת תשלום לוואקף – דרישה שלה מתנגדים ח"כים אחרים בוועדת הפנים. יש לשער שלא תתאפשר בסופו של דבר). הוא גם קרא לגוף הזה לסגור לחלוטין את שערי ההר בפני מוסלמים, נוצרים ויהודים במקרה של התפרעויות (במצב הנוכחי התפרעות מוסלמית גוררת את סגירת ההר דווקא בפני אלו שאינם מוסלמים). זו, אגב, המלצה שאין בכוונת יו"ר ועדת הפנים מירי רגב לאמץ – היא תובעת לסגור את ההר במקרה כזה בפני הצד הפורע בלבד, וכך סוברים גם משה פייגלין וזבולון כלפה.
ועדת צור גם קראה למדינה לפתור בדחיפות את בעיית התור העצום בכניסה לשער המוגרבים על-ידי פתיחת עמדות כניסה נוספות. השינוי הזה, מותר להעריך, יצריך פתיחת שערים נוספים מקרב שערי ההר לכניסת יהודים ונוצרים. עד כה עשרה מתוכם הוקדשו למוסלמים בלבד, ורק אחד לכניסת כל השאר.
קריאה נוספת שיצאה מהוועדה היא לדאוג לשילוט ראוי בהר ובכניסה אליו כיאה לאתר שמאות אלפים באים בשעריו מדי שנה. כמו כן המליצה הוועדה להפסיק להחתים יהודים שנעצרו על ההר על טפסי התחייבות ל'התנהגות יפה' בו – צעד מפוקפק-משהו מבחינה חוקית שהמשטרה הרבתה לנקוט בו עד כה. בקיצור, אם לסכם את הדרמה שבהמלצות, ניתן לתמצת זאת במשפט אחד: סטטוס קוו או לא סטטוס קוו, מרגע שהמשטרה תיאלץ לאמץ את המלצות הוועדה היא תידרש לצעדים שבפועל יביעו את ריבונותה בהר – בדיוק אותם צעדים שעד כה נמנעה בכל מחיר מלבצעם גם במחיר סיפוח מוסלמי זוחל של האתר המקודש.
שיחה מאלפת התקיימה במהלך הישיבה בין מפקד מחוז ירושלים במשטרה, יוסי פריינטי, לבין יו"ר הוועדה רגב. "מעליב ופוגע כשאת אומרת עלינו שאנחנו מתנהלים בהר בפחדנות", התבטא פריינטי. "אני נעלב מזה". רגב לא מיהרה להתנצל: "האם דעתך נוחה מכך שיהודים אינם יכולים לעלות כראוי להר?", השיבה לו בשאלה.  
פריינטי הודה: "לא, דעתי איננה נוחה. גם לנו לא נעים לראות את התורים בכניסה להר, אבל זה לא בידיים שלנו".
פרויד היה עושה מזה מטעמים. לפחות מבחינת משטרת ישראל, הר הבית כבר אינו בידינו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה