יום שישי, 19 בספטמבר 2014

הים הגדול של ירושלים

על בורות המים || ועל התיעוד האחרון שלהם

מהבור הגדול ביותר בהר הבית, זה ששימש מאגר מים לעולי הרגלים, ניתן להתרשם כיום רק באמצעות ציורים אנגליים בני כ-150 שנה * טוב, אלא אם כן אתה מוסלמי

↓ מה יש בפנים?


את הציור משמאל, של הגדול בבורות הר הבית – בור מס' 8 על פי מספורו של צ'רלס וורן במאה ה-19, המצוי מתחת לרחבה הסמוכה למסגד אל אקצה – הוציא מתחת מכחולו צייר אנגלי בשם ויליאם סימפסון בשנת 1870. באופן פרדוכסלי הדרך היחידה להתרשם מהמאגר המדובר המצוי בלב בירת ישראל הוא בעזרת יצירותיהם של ציירים אנגלים בני המאה ה-19, שירדו אל הבור עם אבוקות כדי לתעד אותו. כיום הרשויות האיסלמיות בהר (שם מכנים את הבור הזה 'בחר אל כביר' – הים הגדול), אינן מניחות כלל לנציגי השלטון הישראלי לסייר בבורות המים במתחם המקודש. 

הבור הזה מסוגל להכיל עד 12,000 מ"ק מים, מה שהביא את הארכיאולוג המנוח בנימין מזר לטעון שזהו 'הבור הגדול' המוזכר במקורות ששימש בימי הבית כמקור מים מרכזי לעולי הרגלים. על פי מזר, לבור הזה מתייחס הסיפור התלמודי הבא, העוסק בנחוניא – הממונה על אספקת המים לעולי הרגל בשלהי ימי הבית השני: "מעשה בבתו של נחוניא חופר שיחין שנפלה לבור הגדול ובאו והודיעו לרבי חנינא בן דוסא. שעה ראשונה אמר להם 'שלום' [לבת. א"ס]. שניה אמר להם 'שלום'. שלישית אמר להם 'עלתה'. אמר לה: 'בתי, מי העלך?'. אמרה לו: 'זכר של רחלים נזדמן לי וזקן מנהיגו' [עז שאותה הוביל אדם זקן. א"ס]" (יבמות קכא, ב).

על פי הארכיאולוג לין ריטמאייר, בור מס' 8 הוא אחד ממקורות אבני הבניין שמהם נחצבו אבני המקדש, שלאחר מכן – בימי הבית – שימש כמאגר מים עצום. חוקרים אחרים רואים במאגר הזה את 'בור הקר' הנזכר גם הוא במקורות ומשמר ככל הנראה את מקום מצודת החקרה ההלניסטית. 

בגליון ראש השנה יוקדש המדור הזה לראיון עם הכתב לשעבר של הערוץ הראשון, בני ליס, שממשיך לחקור גם כיום את מסתרי הר הבית ואת הרס העתיקות בו, ובדרך עלה על לא מעט גילויים חשובים. כקדימון מובאות כאן התמונות הללו, מתוך מצגת של ליס – העוסקת בין השאר במאגר המדובר. בתמונה הימנית התחתונה נראים פתחי ניקוז ברצפה בסמוך למסגד אל אקצה, המנקזים את מי הגשמים אל תוך בור מספר 8. בתמונה השמאלית התחתונה נראה פתח הבור (אותו פתח נראה בציור של סימפסון במבט מתחתית הבור, כשדלי משולשל דרכו).  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה