יום ראשון, 21 בספטמבר 2014

סיפורו של גליק: עדות להתנהגות העבריינית של כחולי המדים

משטרה עבריינית || סיפור לדוגמא - נכון לעכשיו בלבד


לבכירי משטרת ישראל נמאס כנראה מיהודה גליק, שעורך סיורים בהר הבית, ולאחרונה הוא נעצר בחשד לתקיפת אישה ערבייה במתחם ההר. הבעיה היחידה הייתה שבזמן שבו התרחשה לכאורה התקיפה, גליק היה בכלל בדיון בבית הדין לתעבורה


מאת: קלמן ליבסקינד - מעריב


את סיפורו של יהודה גליק סיפרתי כאן בהרחבה לפני כשלושה חודשים. גליק הוא מהפעילים הבולטים למען עלייה של יהודים להר הבית, ומתפרנס מסיורים שהוא מעביר במקום. המוסלמים, שמבקשים לשלוט בהר, מזהים אותו כגורם "בעייתי" מבחינתם.

משטרת ישראל, שמפקדיה מתעניינים באפשרות לחזור הביתה בשלום יותר מאשר הם מתעניינים בחופש הפולחן או בשמירה על החוק, משתפת איתם פעולה ומתנכלת לגליק ללא הפסק. פעם אחר פעם שוטרי הבירה מנסים לתפור לו תיקים. פעם אחר פעם הם נתפסים בשקרים. פעם אחר פעם הם ניגפים בהליך המשפטי.

לפני כמה שנים, כשסיפרו לבית המשפט שגליק הוא "מפר חוק סדרתי", ביקשה מהם השופטת פירוט מסודר של אירועי הפרות סדר שלו, כדי שתדע על מה הם מתבססים. עד היום היא מחכה לתשובה. הסיפור הזה יכול להשתנות ברגע, אבל כל עוד המפכ"ל יוחנן דנינו והשר יצחק אהרונוביץ נותנים גיבוי להתנהגות הפסולה הזו, הסיכוי שמשהו יקרה נמוך מאוד.

בפעם הקודמת תיארתי כאן כיצד התגייס מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי בכבודו ובעצמו למשימת הסיכול הממוקד בגליק, אחרי שהאחרון העז לתבוע אותו אישית על הנזקים הכספיים שגרם לו כשהרחיק אותו מההר. פריינטי העביר אז לבית המשפט תצהיר שמסביר עד כמה כל עלייה של גליק אל ההר צפויה להביא ברמת ודאות גבוהה לשפיכות דמים, מסמך שהתברר כשקרי יום אחד אחר כך, כשפריינטי הסכים לאפשר לגליק לעלות שוב אם רק יואיל להסיר את התביעה האישית שהגיש נגדו.

פריינטי התחייב לבג"ץ שיאפשר לגליק להיכנס אל ההר בלי הפרעה, אבל פקודיו משתדלים מאז אחת לכמה שבועות למרר לו את החיים ולעשות לו בעיות.

לפני שבועיים וחצי נשבר לגליק והוא הגיש שוב תביעת פיצויים נגד המשטרה. ומכיוון שגליק מכיר היטב את המשטרה ואת אורחותיה, הוא שלח אלי כבר באותו היום את המייל הבא: "משטרת ישראל שונאת שאני מביא אותה לבית המשפט ובדרך כלל נוקמת בי על כך על ידי הרחקתי מהר הבית, ולכן - מאוד יכול להיות שזה יקרה בקרוב". 

בינגו. יומיים בדיוק אחרי שהגיש את התביעה הזו הוא מצא את עצמו שוב בחקירת משטרה. שלשום, הטיח בו החוקר, בשעה 14:30, תקפת אשה ערבייה בזמן הסיור שלך על ההר וגרמת לה לחבלה חמורה. לגליק ההמום לקח בדיוק כמה דקות להיזכר שהוא אומנם מקפיד לעלות בכל יום בשעה 14:00 אל ההר, אבל באותו היום בדיוק הוא זומן לדיון בבית המשפט לענייני תעבורה ונאלץ לחרוג ממנהגו זה.

כמה שעות לאחר מכן, אחרי שנלקח בניידת לאולמה של השופטת ג'ויה שפירא בבית משפט השלום וסיפר שיש לו אליבי מוצק, הוא נדחה על הסף כשמול הגרסה שלו הציגה המשטרה עדויות של קצין ושל שוטר שהיו, לדבריהם, על ההר ונכחו באירוע התקיפה.

"החומר מעלה חשד סביר לביצוע העבירה", כתבה השופטת. גליק עוד הספיק לבקש ממנה לבדוק את הסיפור שלו בבית המשפט לתעבורה, אבל שפירא סירבה ושחררה אותו בערבות כשהיא מרחיקה אותו מהר הבית למשך חודש ימים. לגליק, שמתפרנס מעריכת סיורים בהר הבית, זו הייתה מכה קשה, אבל כאמור לא ראשונה. המשטרה מכירה את הבטן הרכה הזו שלו ומנסה לייצר מולו את התרגילים הללו בכל פעם מחדש. עד היום, חשוב לדעת, היא לא הצליחה להביא להרשעתו ולו בסעיף קל שבקלים.

גליק מיהר לבית הדין לתעבורה והחל לאסוף ראיות. הוא הביא תצהיר של עורך דין שראה אותו שם בשעה שבה נטען שהכה את הערבייה, וכן את פרוטוקול הדיון, ובסופו של דבר הצליח להגיע גם אל ההקלטה של המצלמה שמוצבת בכניסה לבית המשפט. בסרט נראה גליק כשהוא נכנס לבניין בשעה 13:16 ויוצא ב-15:52. לפי התלונה ולפי עדויות הקצין והשוטר, כזכור, גליק ביצע את התקיפה על ההר בשעה 14:30.

מצויד בראיות החדשות הוא שב לבית המשפט וצירף לבקשה לדיון חוזר בהחלטה עוד מסמך מעניין. מדובר בהקלטה של שיחה שקיים עם מפקד מרחב דוד, תת ניצב אבי ביטון, כמה ימים לפני אותו אירוע לכאורה. השיחה נערכה בעקבות בקשה של גליק מהמשטרה לטפל בקבוצות של עשרות ערבים שמתגודדות סביב כל יהודי חובש כיפה שעולה אל ההר, ובמיוחד סביבו, מקללות, צועקות ומייצרות פרובוקציות. "הם עלולים לשלוף סכין באיזשהו שלב", הזהיר גליק, "אם הייתי עושה עשירית ממה שהם עושים, הייתי מורחק משם לצמיתות. למה אתם לא מונעים את זה?".

תנ"צ ביטון נשמע בהקלטה כשהוא מספר לגליק שכמה ימים קודם לכן הוא שוחח עם אותם עושי פרובוקציות ושאל אותם מה מפריע להם. "הם אמרו לי 'מפריע לנו שיהודה גליק עולה להר הבית ארבע-חמש פעמים ביום'", סיפר, והוסיף בקשה. "הייתי מצפה ממך לאור המצב... לפחות בתקופה הקרובה, להוריד מעט מכמות הביקורים... אני יודע שלא כל קבוצה שעולה משלמת לך כסף, בדקנו את זה". 

כשגליק לא הביע התלהבות גדולה להתנדב להיכנע לפורעים הערבים, ביטון המשיך והוסיף איום. "תרצה - תצמצם, לא תרצה - לא תצמצם. אני לא מתכוון להכריח אותך. יכול להיות שתגיע נקודת זמן שאני אכריח אותך". גליק לא נשאר חייב: "אני יודע להתמודד עם זה שאתם מכריחים אותי", השיב. "גם אנחנו נוכל להתמודד", חתם מפקד המרחב. 

השבוע התקיים הדיון החוזר בבית המשפט. גליק הציג את ההוכחות מבית המשפט לתעבורה וטען שמפקד המרחב הוציא לפועל את האיום שנשמע בהקלטה. המשטרה, שגילתה שעדויות השוטרים שלה לא מחוברות למציאות, מצאה הסבר מקורי. "הייתה טעות סופר, הם לא שמו לב לתאריך". עכשיו המציאה המשטרה תאריך חדש. גליק לא תקף את הערבייה ב-2.9. הוא תקף אותה ב-31.8. גליק העלה בפני השופטת את תמיהתו. האם יכול להיות שהקצין והשוטר, בלי שום תיאום ביניהם, התבלבלו שניהם ונקבו שניהם באותו תאריך שגוי? הפעם נאלצה השופטת שפירא להסכים איתו.

"אני מתקשה לקבל את הטענה בדבר בלבול התאריכים, שכן מדובר במסמכים שניתנו יום או יומיים בלבד לאחר האירוע ובהם נוקבים השוטרים מפורשות בתאריך 2.9 כיום האירוע", כתבה. לעת עתה ההרחקה של גליק מההר בוטלה, אבל אם מישהו לא יטפל בהתנהגות העבריינית הזו של כחולי המדים, אנחנו ניפגש כנראה בקרוב בעוד טור כזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה