יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

היום, עליתי לראשונה בחיי לרמה

עולים ברמה || למה עליתי לרמה המוגבהת בהר הבית?

יהודים על הרמה המוגבהת בהר הבית מצפון לעזרה
במרכז הר הבית עומדת רמה מוגבהת, עליה ניצבת כיפת הסלע, אשר לפי המסורת נמצאת בדיוק על מקום בית המקדש. רוב העולים היהודים נזהרים מלעלות לכל שטח הרמה המוגבהת מחשש לכניסת טמאי מת לעזרה. אולם, למרות שמוסכם שהכניסה בטומאה למקדש אסורה גם בחורבנו, יש מחלוקת האם יש להמנע מכניסה לכל הרמה המוגבהת והאם המצב החמור בהר הבית מחייב כניסה, אף למקומות המקודשים יותר, שכן: "הכל נכנסים לבנות ולתקן ולהוציא את הטומאה מן ההיכל... מצוה בטהורים אין טהורים נכנסין טמאים..." (תוספתא, כלים).
חלק מהעולים להר הבית אתמול החליטו לעשות מעשה...

↓ למה החלטנו לעלות ברמה?

יהודים על הרמה המוגבהת בהר הבית מצפון לעזרה
כידוע, הר הבית קדוש בקדושת "מחנה ישראל" ולכן לטמאי מת מותר להכנס לתוכו מלכתחילה. התורה אוסרת על טמאי מת את הכניסה לעזרה. חכמים הוסיפו ואסרו על טמאי מת את הכניסה אף לחיל המקיף את כל העזרות. רוב הפוסקים מסכימים שהכניסה לעזרה עצמה אסורה לטמאי מת גם כיום, בעת חורבן המקדש.

קיימת מחלוקת באשר לתוקף איסור הכניסה לחיל ולעזרת נשים בעת חורבן בית המקדש, שכן חכמים לא קידשו את האזורים הללו, אלא רק אסרו את הכניסה אליהם בעת שהיו בנויים. רוב רבותינו הורו לנו שלא לעלות לרמה כלל מחשש של כניסה למחנה ישראל. אף בדרום ובצפון, שם שטח ברור ששטח גדול מהרמה נמצא מחוץ לעזרה. חלק מהרבנים ובעקבותיהם, חלק מעולי הר הבית טוענים שיש לעלות לרמה גם כיום מדין 'כיבוש'.

רוב מוחלט של עולי הר הבית נמנעים מעליה לרמה וחלקם אף מקפידים שלא להתקרב אליה מסיבות שונות. למרות ההגיון שבטענה שיש לעלות לרמה, סוברים רוב הרבנים שהמלחמה כיום היא על עצם הנוכחות בהר הבית ואין טעם להכנס לספקות הלכתיים במצב בו יש חשיבות אדירה בעצם הכניסה להר, אף מחוץ לרמה.
ערבי משתולל בהר הבית
אסף פריד, אחד מותיקי העולים להר הבית ומדריך של קבוצות רבות בהר הבית מספר על מהפך שחל בגישתו בעניין. אתמול הוא עלה לראשונה בחייו לרמה המוגבהת עם עוד כמה מותיקי העולים. אסף מספר מה הביא אותו להחלטה: "תמיד התנגדתי לטענה שיש לעלות לרמה מדין כיבוש. אמרתי ש"כיבוש עושים עם רובה" או במילים אחרות, אין בעליה שלנו לרמה מעשה של כיבוש וכפועל יוצא אין לעלות לרמה וכך נהגתי כל השנים. עליתי במדרגות עד המדרגה האחרונה, התקרבתי ככל הניתן אבל מעולם לא מעבר לזה.

"ביום ח' באלול תשע"ד לפני חודש בדיוק עליתי להר הבית. לקראת סוף הסיבוב כאשר הינו בצפון הרמה, התחלתי לעלות במדרגות לכיון המדרגה האחרונה כפי שאני נוהג לעשות תמיד ולהפתעתי קבוצה של ערבים מונהגים בידי אנשי וואקף יצרה שרשרת אנושית שמענה ממנו לעלות במדרגות. נסיון שלנו לעבור את הערבים נתקל בדחיפות מצד הערבים, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מצד המשטרה. כאשר בררתי את העניין אמר לי יהודה גליק שכבר מספר שבועות בהוראת הווקף המשטרה לא מאפשר ליהודים, למעט ח"כ פייגלין, לעלות לרמה.
"כניעת המשטרה לדרישת הוואקף שיהודים לא יעלו לרמה. ומימוש המדיניות הזאת בכח על ידי הוואקף תוך כדי עצימת עינים פקוחות לרוחה של המשטרה, הוכיחה לי שאני טועה, וגם היום בכוחנו הדל יש בעליתנו לרמה מעשה של כיבוש, ולכן קבלתי על עצמי בלי נדר להשתדל לעלות מכאן והלאה לרמה."

אסף פריד וחבריו לא הסתפקו באמירה עקרונית בלבד והחליטו לממש את החלטתם וכך מספר אסף על העליה להר הבית עד העליה לרמה: "ביום רביעי ז' בתשרי עליתי להר הבית עם בני הבכור, הגענו להר מעט אחרי 07:30. יהודים רבים המתינו בכניסה להר הבית בימים המיוחדים שבין כסה לעשור. לא המתנו רב זמן. נכנסה קבוצה ראשונה של חברים ממצפה נטופה בהדרכת מיכאל פואה, ואנחנו נכנסנו בקבוצה השניה במסגרת העליה הקבועה של קרית ארבע כל יום רביעי.

ערבים משתוללים למראה יהודים על הרמה המוגבהת בהר הבית

"כרגיל בחודשים האחרונים נתקלנו בקבוצות ההתנפלות הקולניות של האספסוף הערבי, אולם באופן חריג ההר היה שקט יחסית, הסברתי בנחת לחברים החדשים על גבולות ההר לפי השיטות השונות. כשהגענו לשער המזרח חיכתה לנו הפתעה. קבוצת ערבים ישבו במקום הקבוע בו אנחנו נוהגים לעמוד ומקדמים את פנינו בצעקות רמות במטרה להפריע לנו לאמר דברי תורה ותפילה, כפי שאנו אומרים תמיד במקום זה.
"התחלתי לצלם את הערבים החברים בקבוצת ההתנפלות, משום מה הצילום שלי מאוד מפחיד אותם (מענין למה?) ומפתח עימות במהלכו מכה אחד הערבים את בני ומפיל את הפלאפון מידו. אל המקום הגיע מיד מפקד הר הבית רפ"ק שלומי טובול עם מספר שוטרים שמבטיחים לי לעצור את הערבי (בימים הקרובים אגיש נגדו תלונה). תגבורת השוטרים בראשות שלומי תלווה אותנו עד סוף העליה. המשכנו בסיבוב כאשר קבוצת הערבים הולכת בעקבותינו כל הזמן מגדפת אותנו בצעקות רמות. "

כאן המקום לציין שאסף פריד השתתף בישיבת ועדת הפנים של הכנסת, שדנה בהיערכות המשטרה לכניסת יהודים להר הבת בחגים. אסף מספר על תגובת מפקד מרחב דוד לשאלתו על האיסור על עלית יהודים לרמה המוגבהת: "לפני שבוע ביום שני כ"ז אלול תשע"ד במהלך דיון בועד הפנים של הכנסת נשאל מפקד מחרב דוד נצ"מ אבי ביטון האם המשטרה אוסרת על יהודים לעלות לרמה, אבי השיב בצורה ברורה שאין כל הנחיה כזאת!."
ערבים משתוללים בהר הבית
אסף מספר שבעקבות דבריו של אבי ביטון ובעקבות המצב הרעוע בהר הבית והנוכחות האלימה של ערבים במקום המקדש עצמו, החליטו הוא וחבריו לממש את החלטתם ולעלות לרמה המובהת: "כאשר הגענו לצפון הר הבית התחלנו (רק חלק מהקבוצה, חלק נשאר מאחור) לעלות במדרגות העולות לרמה. הערבים ניסו גם הפעם ליצור שרשרת אנושית, אבל הפעם אנחנו התקדנו ולא נתנו לערבים לעצור אותנו. אחד הלך ימינה אחר הלך שמאל ואני הלכתי באמצע. השוטרים לא אמרו לנו אף מילה, הערבים התבלבלו ותוך שניה התפרקה השרשרת האנושית שהם ניסו לבנות ועלינו למעלה.

"כח המשטרה בפיקוד שלומי, לא האיץ בנו לרדת ונתן לנו לעמוד על הרמה למשך מספר דקות עד שירדנו מיוזמתנו דרך גרם המדרגות השני. הצטרפנו לשאר חברי הקבוצה והתקדמנו לקול צרחות היסטריות של האספסוף הערבי."

חברים נוספים שהיו בקבוצה, סיפרו שהעליה לרמה המוגבהת, היתה כרוכה מבחינתם בהתלבטויות רבות. אולם לאחר שנחשפו אחר הצהריים להיסטריה הערבית בפירסומים בכלי התקשורת האינטרנטיים שלהם הם השתכנעו  שנהגו נכון וכי למעשה שעשו יש ערך רב מבחינת קידום מעמד ישראל במקום המקדש וגאולתו מידי הצורר הערבי.

כך למשל, מספרים אליעזר ברויער הכהן ואלכס שכטמן, שלאחר חודשים ארוכים של השתוללות ערבית דוקא על הרמה המוגבהת, הם החליטו לעשות מעשה ולאור התגובות המבוהלות של הערבים, הם שלמים בהחלט עם החלטתם וצכוונים להמשיך ולעלות לרמה המוגבהת מחוץ לתחום העזרה.