יום שלישי, 21 באוקטובר 2014

מהומות הר הבית: אזהרה שאסור לפספס

תפקחו את העיניים || לפני שיהיה מאוחר

מי שמנתק את נאום הג'נוסייד של אבו מאזן מההתפרעויות בהר הבית לוקה בעיוורון מוחלט ובחוסר הבנת העולם הפנימי הפלשתיני. יש כאן תהליך ברור הדומה למה שהתפתח באינתיפאדות הקודמות וחוזר על עצמו גם הפעם.

↓  מאת: דב קלמנוביץ'/ ישראל היום

חוכמת המדינאי, הפוליטיקאי וכל מנהיג ציבור ומוביל דרך היא לזהות תהליכים או אירועים ולהתמודד איתם קודם להידרדרותם. כיום, נכון הדבר לגבי האינתיפאדה השלישית המבעבעת בירושלים. הערבים מכנים אותה "אינתיפאדת אבו חדיר", על שמו של הנער הערבי שנחטף ונרצח. האירועים האחרונים בירושלים הם תוצאה של תהליך שמתקדם ומבשיל מאז. תחילה פרצו מהומות, כבישים נסגרו, הרכבת הקלה הושבתה ושכונות צפון ירושלים הפכו לאקס־טריטוריאליות מבחינת הריבון הישראלי. גם במגזר הערבי־ישראלי במשולש התרחשו הפגנות והתפרעויות בסמוך לרצח.

זוהי מתקפה פלשתינית משולבת, מתוכננת ורב־מערכתית, הבאה לידי ביטוי בזירות שונות ובידי אנשים שונים, באו"ם ובמסדרונות הדיפלומטיה העולמית, באמצעי תקשורת ובמדיות החברתיות. קריאתו של אבו מאזן ("איש השלום והאנטי־טרור") על כך שמבוצע בפלשתינים לא פחות ולא יותר אלא ג'נוסייד - רצח עם - היא חלק ממערכה מתוזמנת ומתוכננת שיעדה ברור - התנערות מהשלטון הישראלי וערעור ריבונותו.

אינתיפאדת אבו חדיר נופלת על אוזניים כרויות ואף זוכה להישגים בינלאומיים, וזאת גם לנוכח השינויים הדמוגרפיים החלים באוכלוסייה המוסלמית המתגוררת באירופה. מי שמביט נכוחה ברצף האירועים מבין את משמעות האירועים לא רק עבור כאן ועכשיו - אלא גם מבחינת התהליכים שהם יוצרים בחברה הפלשתינית האזורית, בחברה הערבית שבמרחב ובתנועות האיסלאמיות העולמיות.

מי שמנתק את נאום הג'נוסייד של אבו מאזן מההתפרעויות בהר הבית לוקה בעיוורון מוחלט ובחוסר הבנת העולם הפנימי הפלשתיני. יש כאן תהליך ברור הדומה למה שהתפתח באינתיפאדות הקודמות וחוזר על עצמו גם הפעם.

נפצעתי באינתיפאדה הראשונה ואני עסוק בחקירתה ובמעקב אחרי האירועים שהובילו לפריצתה. להזכיר לעצמנו - האינתיפאדה הראשונה הוכרה כהתקוממות חודשים ארוכים אחרי פריצתה. מנהיגינו אז, ובראשם שר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לא זיהו ולא הבינו מה באמת קורה בשטח. תגובותיהם לא תאמו את התהליך ואת השפעתו החברתית על החברה הערבית ועל אומות העולם. רבין ניסה לתקן את טעותו בטיפול באינתיפאדה הראשונה בחתימתו על הסכמי אוסלו שקרסו, ואני צופה ורואה את הלחץ הדיפלומטי שמתגבר היום; מי יודע אם לא נחזור לאירועי הטרור, להתפוצצות האוטובוסים ולמתאבדים שאחרי ההסכמים החדשים שיתרקמו בעקבות הלחץ שיופעל עלינו במסגרת אינתיפאדת אבו חדיר.

ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים - עליכם מוטלת החובה לקיים את הברית שבין האזרח למנהיגיו. אנא פיקחו עיניים, זהו את הסימנים המתרבים והגנו עלינו.

הכותב הוא המשנה לראש עיריית ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה